1400/07/21-23:31

پلاسخارت مانع شمارش دستی آرای انتخابات عراق شد

پس از بازشماری دستی بخشی از آرای انتخابات پارلمانی عراق و تغییراتی در تعداد نمایندگان راه یافته به پارلمان، اکنون که قرار است بخشی دیگر از صندوق های باقیمانده شمارش شوند، برخی ناظران می گویند نماینده سازمان ملل مانع شمارش دستی آرا شده است.

به گزارش ایرنا، حسین مونس نماینده جنبش حقوق اعلام کرد که ناظران او را از ساعت ۱۶ تا ۱۷ از محل شمارش آرا (سرباز گمنام بغداد) اخراج شده اند.

او در گفت و گو با رسانه های عراقی با اشاره به اینکه کمیسیون عالی انتخابات عراق شدیدا تحت فشار است از ارائه ۲۰ شکایت درباره تخلف ها و نقض های انتخاباتی به کمیسیون عالی انتخابات خبر داد.

ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی عراقی و جریان های معترض به نتایج انتخابات منتشر که گفته می شود نشان دهنده ممانعت نمایندگی سازمان ملل از ورود نمایندگان برخی جریان های سیاسی معترض و همزمان، اجازه ورود به فرستادگان برخی جریان های سیاسی دیگر است.

به گفته معترضان، جنین پلاسخارت نماینده ویژه سازمان ملل در عراق با شمارش دستی ۳ هزار و ۱۵۸ صندوق باقیمانده مخالفت کرده و خواستار شمارش الکترونیکی آرا شده است.

منابع عراقی: پلاسخارت مانع شمارش دستی آرای انتخابات عراق شد

سمیر عبید نویسنده و تحلیل گر سیاسی عراقی در توییتی نوشت: «خانم پلاسخارت با چه حقی دو جنایت را درباره عراقی ها مرتکب شدی؟ اول، زمانی که وزیر دفاع هلند بودی و جنگنده های هلندی دهها غیر نظامی عراقی را کشتند، آن حادثه را انکار کردی و بلافاصله بعد از آن از وزارت دفاع کنار گذاشته شدی؛ دوم، سکوت اکنون (در کسوت نماینده سازمان ملل) درباره تقلب در انتخابات.»

کمیسیون عالی انتخابات عراق نیز می گوید تنها ۱۴۰ صندوق از مجموع حدود ۳ هزار و ۶۰۰ صندوق را که هنوز نتایج آن از طریق ماهواره دریافت نشده، شمارش دستی و نتیجه را در طول یک هفته اعلام  خواهد کرد.

بیرون از مرکز شمارش اما، جریان ها و ائتلاف های معترض به نتیجه انتخابات نظر دیگری دارند.

حسین مونس رئیس جنبش حقوق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسن سالم نامزد ائتلاف فتح از طرفداران خود خواسته در بالاترین آمادگی باشند.

منابع عراقی: پلاسخارت مانع شمارش دستی آرای انتخابات عراق شد
کنفرانس مطبوعاتی حسن سالم و حسین مونس از ائتلاف فتح و جنبش حقوق

حسن سالم نماینده ائتلاف فتح می گوید: تومارها (رای پرینتی) اخذ شده در همه صندوق ها بیش از آن چیزی است که کمیسیون عالی انتخابات اعلام کرده است.

وی می افزاید: به کمیسیون مهلت می دهیم که بازنگری و اقدام به شمارش دستی آرا کند...ما ادله محکمی داریم که ثابت می کند در انتخابات تقلب شده است.

ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق نیز با صدور بیانیه ای تند، نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر این کشور واکنش نشان داده و دولت و کمیساریای عالی انتخابات را مسئول وضعیت پیش آمده توصیف کرده است.

در این بیانیه تصریح شده است: ما مخالفت کامل خود با این نتایج مشکوک را اعلام می کنیم؛ نتایجی که باعث شده تا تعداد زیادی از نامزدهای سرشناس و مورد اعتماد مردم - از جمله نامزدهای ائتلاف الوطنیه - راهی به پارلمان نداشته باشند.

ائتلاف الوطنیه در بیانیه خود هشدار داده است که وضعیت موجود به هدف اصلی انتخابات یعنی اصلاح امور منجر نخواهد شد.

ائتلاف النهج الوطنی نیز در بیانیه ای خواستار بازشمارشی دستی همه صندوق های رای شده است و تردیدها را برطرف کند.

جوزف صلیوا یک نامزد مسیحی انتخابات پارلمانی عراق است که در توییتی خطاب به کمیسیون انتخابات نوشته: مرا قانع کنید که چگونه یک نماینده ای که مدت ها پیش مرده است از من بیشتر رای آورد؟!

منابع عراقی: پلاسخارت مانع شمارش دستی آرای انتخابات عراق شد

اشاره این کاندیدای مسیحی به خانم انسام مانوئل است که گفته می شود به پارلمان راه یافته در حالی که در ماه آگوست گذشته از دنیا رفته است.

ده ها کیلومتر دورتر از پایتخت در برخی شهرهای عراق، اعتراضاتی به نتایج انتخابات پارلمانی شکل گرفته و معترضان طرفدار نامزدهای راه نیافته به پارلمان راهی خیابان شدند.

در بصره و مقابل دفتر کمیسیون انتخابات عراق، ده ها تن گرد آمدند و خواستار رسیدگی به مساله ها و شبهه ها درباره نتایج شده اند.

عشیره «بنی تمیم» با برپایی این تظاهرات، خواستار بازشماری دستی آرا شده اند.

منابع عراقی: پلاسخارت مانع شمارش دستی آرای انتخابات عراق شد
تجمع اعتراضی عشیره بنی تمیم در بصره

در «میسان» محله «علی غربی» شاهد تظاهرات ده ها تن از طرفداران علی سعدون غلام نامزد ناکام خود شدند و مسیر بین میسان به بغداد را بعد از اتهام «سرقت ۴ هزار رای» بستند.

مسیر کرکوک به بغداد نیز از سوی طرفداران «ریاض التمیمی» نماینده سابق پارلمان مسدود و گفته شد یک هزار و ۳۰۰ رای او به سرقت رفته است.

منابع عراقی: پلاسخارت مانع شمارش دستی آرای انتخابات عراق شد
معترضان به نتایج انتخابات در حال برافراشتن خیمه در مسیر کرکوک به بغداد

این معترضان همچنین اقدام به برپایی چادرهای تحصن و اعتراض در مسیر کردند.

همچنین صدها تن از طرفداران «عبدالباقی العمری» نامزد مستقل انتخابات پارلمانی در استان ذیقار عراق امروز چهارشنبه مقابل دفتر کمیسیون عالی انتخابات عراق تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به نتایج اعلامی کمیسیون و نیز مطالبه بازشماری دستی آرا صورت گرفت.

طرفداران این نامزد مستقل می گویند نتایج اعلامی از سوی کمیسیون حاکی از کسب ۴ هزار رای به سود این نامزد است در حالی که نتایج مقایسه ای آرای دستی و الکترونیکی ۶ هزار رای را نشان می دهد.

ده ها نفر امروز چهارشنبه در مقابل ساختمان دفتر انتخاباتی کربلای معلا در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی تظاهرات کردند.

این معترضان در گفت و گو با برخی رسانه های عراقی از «سرقت آرا» گفتند و تصریح کردند که «آنچه در وضعیت مراکز انتخاباتی مشاهده شد با شرایط اعلامی کمیسیون انتخابات مغایر بود.»

منابع عراقی: پلاسخارت مانع شمارش دستی آرای انتخابات عراق شد
تجمع معترضان به نتایج انتخابات در کربلا

معترضان خواستار شمارش دستی همه آرا و پرده برداری از آنچه  «بازی با رای» و نیز «توطئه علیه الفتح با مصادره رای های آن» نامیدند، شده اند. 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط