1400/10/07-10:36

آخرین خبر‌ها از تغییر در سهمیه بندی بنزین/ خانوارها با تعداد کم هم کمتر از ۶۰ لیتر نمی‌گیرند

آخرین خبر‌ها از تغییر در سهمیه بندی بنزین/ خانوارها با تعداد کم هم کمتر از ۶۰ لیتر نمی‌گیرند

مدیرکل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی گفت: ما در این طرح به هر نفر از خانواده ۱۵ لیتر سهمیه ۱۵۰۰ تومانی اختصاص می‌دهیم و مبلغ آن به حساب بانکی سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

به گزارش اکوفارس، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در طرح جدیدی که برای سهمیه سوخت تعبیه شده و به صورت آزمایشی در قشم و کیش اجرایی شده است. سهمیه‌ها مانده در کارت های سوخت حفظ خواهد شد.

وی گفت: سهمیه خودرو‌های عمومی به حساب بانکی صاحبان خودرو واریز می‌شود. برای خودرو‌های شخصی به تمام افراد ۱۵ لیتر سهمیه بنزین به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کنیم، امکان خرید و فروش، بازگردانی و جا به جایی وجود دارد.

سالاری گفت: به ازای هر نفر ۱۵ لیتر واریز می‌شود خانوار‌هایی که تعداد نفرات کمتر از ۶۰ لیتر است در طرح پایلوت بررسی می‌شود که سهمیه ۶۰ لیتر حفظ شود. سهمیه بنزین امکان مبادله وجود دارد و می‌تواند هم به صورت کارت به کارت و سامانه مبادله جا به جا شود. سهمیه بنزین یک اعتبار است که به حساب سرپرستان واریز می‌شود و می‌تواند این اعتبار را بفروشد.

آخرین خبر‌ها از تغییر در سهمیه بندی بنزین

هفته گذشته بود که با انتشار یک نامه محرمانه در فضای مجازی درباره طرح آزمایشی تغییر سهمیه بندی بنزین در کیش و قشم، شایعه گرانی بنزین بر سر زبان‌ها افتاد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در این باره، گفت: قرار نیست بنزین گران شود و تصمیم‌های دولت یک شبه نیست، به طور حتم اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد، جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود. درباره این طرح نیز مقرر شده به صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به جای خودرو‌ها به افراد اختصاص یابد و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هم‌اکنون اگر کسی خودرو نداشته باشد، نمی‌تواند از سهمیه بنزین استفاده کند در حالی که سوخت، سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است، اما کسی که برای نمونه، چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می‌کند. طبیعتاً این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد در سوخت دیده نمی‌شود، اما با این تغییر که به صورت آزمایشی بنا شده انجام شود، کسی که خودرو ندارد هم می‌تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به قیمت مناسب به دیگران عرضه کند، بنابراین خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد.

بنزین گران نمی‌شود/ هر ایرانی ۱۵ لیتر بنزین سهمیه دارد

وزیر نفت نیز روز گذشته پس از بازدید از نمایشگاه جهاد دانشگاهی، در جمع خبرنگاران گفت: دولت سیزدهم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. تیم اقتصادی دولت مصمم است توزیع بنزین را عادلانه کند و همه هموطنان از این نعمت بهره مند شوند. ۲۷ میلیون کارت سوخت داریم و یارانه پرداخت می‌کنیم، اما آن بخش از جامعه که خودرو ندارند، بهره‌ای از یارانه بنزین نمی‌برند.

به گفته این مقام مسئول طرح آزمایشی اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو، در قشم و کیش با همان نرخ های قبلی انجام می‌شود. به محض کارشناسی شدن طرح و رفع ابهامات، بر حسب صلاحدید تیم اقتصادی دولت و دستور رئیس جمهور، در کل کشور اجرایی می‌شود.

اوجی هم چنین درباره جزئیات این طرح نیز توضیح داد: در شروع این طرح، به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند چه نباشند، اگر یکسال در ایران اقامت داشته باشند، بر حسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد. افراد می‌توانند از این بنزین استفاده کنند یا می‌توانند به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط