• خانه
  • بورس بانک و بیمه
1401/02/20-10:38

حق بیمه هر ایرانی امسال چقدر است؟

 حق بیمه هر ایرانی امسال چقدر است؟

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت درباره سرانه حق بیمه در سال جاری و همچنین وضعیت بیمه روی تخت بیمارستان با توجه به ازسرگیری موضوع ارزیابی وسع در پوشش‌های بیمه‌ای، توضیح داد.

به گزارش اکوفارس، دکتر مهدی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ درباره میزان حق بیمه در سال ۱۴۰۱، گفت: سرانه هر نفر حدود ۹۰ هزار تومان در ماه و حدود یک میلیون و ۸۰ هزار تومان سالانه خواهد بود. این سرانه افرادی است که خود را بیمه می‌کنند و اگر مثلا فردی بیمه‌گذار داشته باشد، قانون خاص خود را دارد و سهم پرداختی هر یک از طرفین مشخص است. سال گذشته سرانه بیمه یک ساله برای هر نفر حدود ۶۰۰ هزار تومان بود.

بیمه روی تخت بیمارستان هنوز حذف نشده است، اما...

وی همچنین درخصوص برقراری پوشش بیمه روی تخت بیمارستان (برای افراد فاقد بیمه درمانی که با بروز بیماری اورژانسی، هنگام بستری، بیمه روی تخت می‌شوند)، اظهار کرد: با توجه به این که مجددا موضوع ارزیابی وسع پس از شیوع کرونا مطرح شده است،‌ جایگزین مصوبه ستاد کرونا مبنی بر برقراری پوشش بیمه روی تخت می‌شود؛ زیرا کرونا به یک شرایط کنترل شده رسیده است و باید به قوانین جاری بازگردیم که همین پیشنهاد دهک بندی است. در واقع به جز سه دهک درآمدی پایین که رایگان بیمه می‌شوند، دهک چهارم، ۱۰ درصد در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند، دهک پنجم و ششم، ۲۵ درصد، دهک هفتم و هشتم، ۵۰ درصد و دهک نهم و دهم، ۱۰۰ درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند. البته پوشش بیمه روی تخت بیمارستان به شکل رسمی هنوز حذف نشده است، اما این امر با قوانین بیمه سازگار نیست؛ زیرا افراد می‌بایست پیش از هرگونه حادثه‌ای خود را بیمه کنند.

سهم بیمه‌های در پرداخت هزینه‌های درمانی

او درباره سهم بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های درمانی تاکید کرد: همچنان در بخش سرپایی سهم بیمه در پرداخت‌ها ۷۰ درصد و در بخش بستری ۹۰ درصد است.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در پایان،‌ بیان کرد: علی‌رغم اینکه ما در قانون پوشش اجباری بیمه همگانی داریم اما التزام پوشش همگانی نداریم به عنوان مثال وقتی کارت ملی هوشمند الزامی شدند گفتند در ازای آن یک سری خدمات عمومی با کارت ملی اجباری است اما چنین قانونی برای بیمه نداریم و همین سبب می‌شود برخی افراد پیگیر بیمه کردن خود نباشند. پیشنهاد ما این است که برای اینکه پوشش اجباری همگانی برقرار شود چنین تمهیداتی در این حوزه نیز اندیشیده شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط