1401/02/21-12:21

دهک بندی یارانه‌ها بر اساس دارایی افراد است

 دهک بندی یارانه‌ها بر اساس دارایی افراد است

دهک‌بندی افراد بر اساس میزان دارایی مثل خودرو‌هایی که خریده اند، حساب بانکی و خرج و مخارج آن‌ها تعیین می‌شود.

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، سبحانیان گفت: قیمت کالا‌هایی که ارز ترجیحی به آن‌ها اختصاص پیدا کرده، افزایش یافته است؛ به طوری که حتی بیشتر از تورم کشور بوده؛ یعنی ما می‌خواستیم ارز ترجیحی اختصاص بدهیم تا کالاها با قیمت مناسب به دست مصرف کنننده برسد، اما در عمل طبق با افزایش قیمت روبه‌رو شدیم و به همین علت، تصمیم گرفتیم تا ارز ترجیحی را از اقتصاد کشور حذف کنیم و یارانه‌ها را عادلانه‌تر بپردازیم.

به گفته او، دهک‌بندی‌ افراد با یک شاخص قابل انجام نیست و با شاخص‌های ترکیبی مشخص می‌شود؛ یعنی بر اساس میزان دارایی مثل خودروهایی که خریده اند، حساب بانکی و خرج و مخارج آن‌ها تعیین می‌شود. قرار است سازوکار چگونگی دهک‌بندی‌ها از سوی وزارت رفاه مشخص و به اطلاع مردم برسد. امکان اعتراض به دهک‌بندی‌ها و عدم دریافت یارانه نیز از طریق تارنمای معرفی شده از سوی وزارت رفاه وجود دارد.

سبحانیان می‌گوید: با اصلاح ساختار ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش قیمت برای برخی کالاها اتفاق می‌افتد و ما می‌خواهیم آن را جبران کنیم؛ البته این قرار نیست که با گرانی مثلاً تخم‌مرغ، پفک هم گران شود. با نظارت دولت و تصویب ستاد تنظیم، بازار است برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، نظارت را در بازار از طریق اصناف و دستگاه‌های مرتبط داشته باشیم تا شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم. حذف ‎ارز ۴۲۰۰ تومانی یک غلط مصطلح است و باید به جای آن بگوییم، ‎مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها؛ یعنی تغییر شیوه توزیع یارانه‌ها از سازوکاری ناکارآمد، فسادزا و ناعادلانه، به سازوکاری کارآمد، غیررانتی و عادلانه.

طبق آمارهای معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد، در سال ۹۷ ثبت سفارش مواد اولیه دارویی ۳.۵ برابر بیش از واردات آن در سال ۹۶ بوده است؛ در حالی که واردات دارویی نهایی، یک و نیم برابر شده بود. پارسال در مورد گوشت قرمز نزدیک به ۲۳۰ درصد، مرغ ۲۳۵ درصد، تخم مرغ ۱۵۶ درصد، روغن ۲۷۴ درصد و شیر خام ۲۶۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده ایم.

جو که یک نهاده وارداتی برای تولید گوشت گوساله است،در سال ۹۸ بالغ بر ۸۰ درصد رشد قیمت داشته؛ در حالی که مردم ۲۰ درصد کمتر گوشت گوساله در این سال مصرف کرده اند. همچنین از اسفند ۹۶ تا آبان ۱۴۰۰، همین کالا‌هایی که ارز ترجیحی دریافت کرده‌اند، افزایش قیمت سرسام‌آوری داشته‌اند؛ تخم‌ مرغ ۲۲۶ درصد، روغن ۲۷۸ درصد و شیر خام ۳۳۹ درصد افزایش قیمت داشته اند، شاخص کل (CPI) سبد همه خدماتی که مصرف کننده نهایی می‌خرد هم ۲۲۱ درصد رشد داشته است و این یعنی، بقیه کالا‌هایی که در اقتصاد کشور ارز ترجیحی نگرفته‌اند، در این مدت رشد قیمتی کمتری داشته‌اند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط