1401/02/24-09:54

حاکم دوبی با برادر رئیس سابق امارات بیعت کرد

محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر، معاون رئیس امارات و حاکم دوبی برای اداره امور امارات در دوره انتقالی از محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات کسب اجازه کرد.

به گزارش صدی البلد، محمد بن زاید، ولیعهد دوبی و برادر خلیفه بن زاید است که روز جمعه در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

طبق قانون اساسی امارات، شورای عالی فدرال از بین اعضای خود یک رئیس و یک معاون رئیس را برای یک دوره ۵ ساله ریاست انتخاب می‌کند و هرگاه سمت رئیس یا قائم مقام او با فوت یا استعفا یا پایان دوران تصدی پست هر یک از آنها در امارت به هر دلیلی خالی شود، شورای عالی ظرف یک ماه از آن تاریخ برای تشکیل جلسه دعوت می‌شود تا بر اساس اصل (۵۲) قانون اساسی، جانشینی را برای تصدی پست خالی مانده انتخاب کنید. 

همچنین به هنگام خالی شدن منصب ریاست بنا به هر دلیلی، اختیارات وی به معاون رئیس انتقال می‌یابد؛ به این معنی که «محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم دوبی اداره امور کشور در دوره انتقالی را برعهده خواهد داشت.

محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی

قرار است پس از تشییع جنازه رئیس امارات، شورای عالی فدرال امارات نشستی برای بررسی زمانبندی قانونی و انتخاب رئیس جدید برگزار کند و پیش بینی می‌شود محمد بن زاید به عنوان رئیس جدید امارات منصوب شود.

عصر جمعه، مراسم تشییع جنازه خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس این کشور برگزار و پیکر وی در قبرستان البطین در ابوظبی، به خاک سپرده شد.

امارات از روز جمعه به مدت ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کرده و پرچم‌ها را نیمه برافراشته قرار داده است و کار در وزارتخانه‌ها، ادارات، نهادهای فدرال و محلی و بخش خصوصی را برای مدت ۳ روز به حالت تعلیق درآورد.

خلیفه بن زاید در سال ۲۰۰۴ پس از مرگ پدرش شیخ زاید بن سلطان آل نهیان که امارات را در سال ۱۹۷۱ تأسیس کرد، به عنوان رئیس امارات و حاکم ابوظبی منصوب شد.

طبق ماده ۵۴ قانون اساسی، رئیس امارات اختیارات زیر را داراست:

۱: ریاست شورای عالی فدرال و مدیریت جلسات آن را برعهده دارد.

۲: بر اساس آیین‌نامه داخلی شورای عالی فدرال، رئیس امارات می‌تواند درخواست تشکیل جلسه این شورا را بدهد.

۳: رئیس امارات هرگاه ضروری ببیند، می‌تواند درخواست تشکیل نشست مشترک میان شورای عالی فدرال و هیات دولت را بدهد.

۴: رئیس امارات مسئولیت امضای قوانین، بخش‌نامه‌ها و مصوبات فدرال مورد تایید شورای عالی فدرال و ابلاغ آن را برعهده دارد.

۵: تعیین نخست‌وزیر فدرال و پذیرش استعفا و برکناری وی با موافقت شورای عالی فدرال جزء اختیارات رئیس امارات است همچنین وی، انتخاب معاونان نخست وزیر و وزرا و پذیرش استعفا و برکنار کردن آنها را بر اساس پیشنهاد نخست وزیر برعهده دارد.

۶: تعیین نمایندگان دیپلماتیک امارات (سفرا) در کشورهای خارجی و دیگر کارمندان عالی مدنی و نظامی فدرال (به استثنای رئیس و قضات دادگاه عالی فدرال) و پذیرش استعفا و عزل آنها را در صورت موافقت هیات دولت، بخشی از اختیارات رئیس امارات است.

۷: رئیس امارات مسئولیت امضای استوارنامه سفرای این کشور نزد کشورها و سازمان‌های خارجی و پذیرش استوارنامه دیپلمات‌های خارجی در این کشور را برعهده دارد.

۸: رئیس امارات بر اجرای قوانین، بخش‌نامه‌ها و مصوبات فدرال از طریق هیات دولت و وزرای مربوطه نظارت دارد.

۱۰: رئیس امارات نمایندگی این کشور در داخل و مجامع بین‌المللی را برعهده دارد.

۱۱: رئیس امارات عفو و یا تخفیف مجازات و تایید احکام اعدام را براساس قانون اساسی و قوانین فدرال برعهده دارد.

۱۲: اعطای نشان‌های نظامی و مدنی بخشی از اختیارات رئیس امارات است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط