1401/04/15-23:08

بزرگترین گونه نیلوفر آبی جهان شناسایی شد + عکس

یک گونه از نیلوفر آبی که به مدت ۱۷۷ سال در باغ گیاه‌شناسی «کیو گاردن» انگلیس زندگی کرده است اکنون به عنوان یک گونه جدید و بزرگترین نیلوفر آبی در جهان شناخته می‌شود.

به گزارش روزنامه «دیلی‌ مِیل»، این اولین مورد کشف یک گونه جدید و بزرگ نیلوفر آبی در مدت بیش از یک قرن اخیر است و گیاه‌شناسان این گونه را یکی از شگفتی‌های گیاهی در جهان توصیف کرده‌اند. این گونه دارای برگ‌های شیپوری (lily pads) است که می‌توانند در محیط باز تا حد ۳.۲ متر (۱۰ فوت) رشد کنند. گل‌های این گونه نیلوفر آبی نیز می‌تواند تا ۳۶ سانتی‌متر (۱۴ اینچ) رشد کند.

بزرگترین گونه نیلوفر آبی جهان شناسایی شد+فیلم و عکس

گل های این نیلوفر آبی از سفید به صورتی تبدیل شده و فقط در شب باز می شوند؛ در واقع از غروب خورشید شروع به باز شدن می کنند و تا ظهر فردا کم کم بسته می شوند. این گونه گیاهی دارای ساقه های خاردار است که از آن در برابر ماهی ها و سایر آبزیان محافظت می کند.

بزرگترین گونه نیلوفر آبی جهان شناسایی شد+فیلم و عکس

سطح داخلی آن نرم و دارای بریدگی هایی در اطراف است که آب اضافی جمع شده روی سطح نیلوفر از آن خارج می شود.

بزرگترین گونه نیلوفر آبی جهان شناسایی شد+فیلم و عکس

در گذشته گمان می‌شد که این نیلوفر آبی موسوم به «ویکتوریا بولیویانا» (Victoria Boliviana) ترکیبی از دو گونه مختلف است اما اکنون اعتقاد بر این است که این خود یک گونه سوم است که در گذشته ناشناخته بوده است.

این گونه به افتخار شریکان تحقیقاتی بولیویایی و کشور بولیوی که یکی از زیستگاه‌های نیلوفر آبی در جنوب آمریکا است، به این نام نامگذاری شده است.

 

بزرگترین گونه نیلوفر آبی جهان شناسایی شد+فیلم و عکس

«ناتالیا پرزیلومسکا» (Natalia Przelomska) از دانشمندان "کیو گاردن» می گوید: در مواجهه با نرخ سریع از دست رفتن تنوع زیستی، توصیف گونه‌های جدید یکی از وظایف مهم است.

این گونه جدید بعد از حدود دو دهه تحقیقات، دوشنبه این هفته در مقاله‌ای در نشریه «مرزهای علوم گیاهی» در نهایت معرفی شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط