1401/05/21-14:09

وزیر نیرو: آب سد نسا قبل از تابستان سال آینده به بم می‌رسد

وزیر نیرو: آب سد نسا قبل از تابستان سال آینده به بم می‌رسد

وزیر نیرو گفت: پروژه خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش داریم تا قبل از تابستان سال آینده آب سد نسا به این شهرستان برسد.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، علی محرابیان روز جمعه در حاشیه بازدید از پروژه خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات افزود: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه خط انتقال سدنسا حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است که در مصوبات سفر هم دیده شده است.

وی اظهار داشت: سال‌های گذشته در پایان دولت دهم در شهرستان‌های شرقی استان کرمان شاهد افتتاح سد نسا بودیم‌ که این سد از سدهای بسیار خوب منطقه جنوب شرق کشور محسوب می شود.

وزیر نیرو ادامه‌ داد: برای تکمیل این پروژه از هر طریقی که نیاز باشد اعتبار تامین خواهد شد تا شاهد تکمیل هر چه زودتر این طرح باشیم.

وی خاطرنشان‌ کرد: سامانه انتقال آب از این سد به شهرهای بم و بروات طی سالهای گذشته پیشرفت خوبی داشته و تلاش می کنیم هر چه سریعتر عملیات باقی مانده در ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه را انجام دهیم تا آب باکیفیت برای شهرستان تامین شود.

خط انتقال آب به دیگر شهرهای شرقی نیز اجرا می شود

محرابیان عنوان کرد: از همین مسیر انتقال آب برای شهرستان های دیگر مانند نرماشیر، فهرج و ریگان نیز  پیش بینی شده که خطوط انتقالی آن را اجرا خواهیم کرد.

وی توضیح‌ داد: مصوب شده برای سه شهرستان دیگر نیز هر چه سریعتر عملیات اجرای خطوط انتقال آب آن آغاز شود.

به گفته وی در ماه های آینده نیز پیمان خط انتقال به شهرهای نرماشیر، فهرج و ریگان آغاز می شود.

وزیر نیرو درباره خاموشی موتور پمپهای برق کشاورزان نیز گفت: برای مدیریت چاه های کشاورزی اختیارات کافی به استان ها داده شده و به استان کرمان نیز اختیار کافی واگذار شده تا در هر مکانی متناسب با نیاز آبی تصمیمی گیری شود.

مشکل قبوض برق مناطق گرمسیری مرتفع خواهد شد

وی درباره قبوض برق مناطق گرمسیری نیز اظهار داشت: در بحث قبوض برق اخیرا قانونی در قالب طرح در مجلس به تصویب رسیده که هم اکنون در شورای نگهبان قرار دارد و با تأیید این مصوبه مجلس موضوع قبوض بخش های گرمسیری کشوری به صورت کامل مرتفع خواهد شد.

وی می گوید، هر شهرستان متناسب با درجه حرارت و مصرف برق، مشمول شرایط گرمسیری و خاص خواهد شد.

وزیر نیرو هدف از سفر به استان کرمان را بررسی طرح‌های برقی و آبی کل این استان دانست و افزود: در حوزه برق پروژه های خوبی در سطح استان انجام شده و طی یک سال گذشته نیز پیشرفت خوبی داشته است.

وی گفت: در ماه های گذشته شاهد به مدار آمدن نیروگاه زرند کرمان با دو واحد بزرگ گازی بودیم و بوتیا نیروگاه دیگر ما نیز در روزهای آینده وارد شبکه می شود.

محرابیان بیان‌ کرد: باید کارهای بزرگی در حوزه آب کرمان انجام شود و برای عبور از تابستان ۱۴۰۱ تلاش شده با اجرای پروژه های موقت و طرح های تنش بتوانیم با کمترین تنش عبور کنیم .

وی با اشاره به اینکه برای تامین آب پایدار و مطمئن برای استان کرمان چند کار اساسی باید انجام شود اضافه کرد: در ابتدا باید پروژه های نیمه تمام که بعضا تاریخ شروع آن ها طولانی شده است را هر چه سریعتر به مرحله بهره برداری برسانیم که اغلب در مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار گرفته و برخی هم نیاز است که وارد مصوبات سفر شوند.

محرابیان ادامه داد: طرح های تامین آب که هنوز شروع نشده و مطالعات آن در سطح استان است از طریق منابع گسترده ای که با روش های مختلف مالی، بودجه و کمک صنایع بسیج صورت می‌گیرد را تامین اعتبار کنیم تا بتوانیم به اجرای طرح های آبی استان کرمان سرعت بدهیم.

شهرستان بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط