1401/05/22-10:00

درمان دردهای طبیعت با حیوانات؛ اینبار سگ های آبی

انتقال سگ‌های‌ آبی توسط گروهی از مهندسان شهرسازی به بالادست رودخانه‌ای در واشنگتن پایتخت آمریکا ضمن کاهش دما موجب افزایش ذخیره آبی شد و نشان داد به مثابه ابزاری کارآمد می‌تواند از تبعات تغییر اقلیم بکاهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ساینس‌نیوز، مطالعه کاملی از این پژوهش که در شماره ژوئیه (تیر/مرداد) نشریه اکوسفر منتشر شده است، نشان می‌دهد استفاده از سگ‌های آبی یک سال بعد دمای آب را تا ۲ درجه سانتی‌گراد کاهش و سطح آب را تا ۳۰ سانتی‌متر افزایش داد، در حالی که محققان این طرح سگ‌های آبی را به عنوان سدی در برابر حفظ جریان‌ها و آب‌های زمینی توصیف کرده‌اند، هنوز پیامدهای این جابجایی گسترده کاملا شناخته شده نیست. 

این گروه از محققان به سرپرستی بنجامین دیتبرنر بوم‌شناس دریایی و استاد دانشگاه شمال شرقی بوستون آمریکا، ۶۹ قلاده سگ آبی آمریکای شمالی را از مناطق مختلف ایالت واشنگتن به بالادست رودخانه اسکای‌کومیش منتقل کردند، از آنجا که سگ‌های آبی به شکل گروهی زندگی می‌کنند، این گروه کل یک گله را منتقل کردند تا احتمال موفقیت جابجایی را افزایش دهند.

درمان دردهای طبیعت با حیوانات؛ اینبار سگ های آبی
نمونه‌ای از آب‌بندهایی که سگ‌های آبی می‌سازند

امیلی فرفاکس صاحب کرسی آب‌شناسی بومی در دانشگاه کارمالو ایالت کالیفرنیا درمورد این اقدام گفت: ذخیره آب به ویژه برای بازه‌های زمانی خشک بسیار مهم است؛ زیرا ما از این طریق می‌توانیم زیست‌بوم را در برابر خشک‌سالی‌ها  و آتش‌سوزی‌ها مقاوم نگه داریم. 

رود اسکای‌کورمیش از کوه‌های کسکیدز واشنگتن سرچشمه می‌گیرد. تغییرات اقلیم از قبل هم وضعیت آبی این منطقه را تغییر داده است. برف‌انباشت کوه‌ها در حال کاهش و شکل بارش برف در حال تبدیل به باران است که به سرعت بخار می‌شود. آب‌ها در حال گرم شدن هستند که خبر بدی برای جمعیت ماهی‌ها است. 

سگ‌های آبی به عنوان مرمت‌گران و محافظان آب شناخته می‌شوند؛ آنها آب‌بند، حوضچه و تالاب درست و جریان‌های آب را برای ورود به تونل‌ها و لانه‌های خود عمیق‌تر می‌کنند. همین آب‌بندها روند جریان آب را کند کرده است و آن را در بالادست برای مدت بیشتری ذخیره می‌کنند و باعث خنک شدن آب در حال حرکت زیر زمین می‌شوند. 

دیتبرنر بوم‌شناس دریایی و استاد دانشگاه شمال شرقی بوستون آمریکا در این زمینه گفت: ما تقریبا با سرعت خوبی شاهد دست‌یافتن به اهداف تعیین شده برای ذخیره آب بودیم که بسیار عالی است.  

فرفاکس صاحب کرسی آب‌شناسی بومی در دانشگاه کارمالو هم معتقد است: آب‌بندهایی که سگ‌های آبی می‌سازند دما را به اندازه کافی برای زیست ماهی‌های آزاد به ویژه در گرمای تابستان پایین می‌آورد. این ماهی هم شاهد موج‌های گرما در سیستم آبی هستند و سگ‌های آبی محافظ آنها در برابر موج‌ها می‌شوند. این دستاورد بسیار بزرگی است.  

نظرات

captcha

اخبار مرتبط