1401/06/30-23:20

کشف سازه‌ای قدیمی‌تر از «استون‌هنج» و اهرام مصر

باستان‌شناسانی که در نزدیکی «پراگ» مشغول فعالیت بودند به بقایای سازه‌ای متعلق به عصر حجر دست‌ یافتند.

به گزارش لایوساینس، گروهی از باستان‌شناسان با کاوش در اطراف «پراگ» پایتخت جمهوری چک، بقایای یک سازه عصر حجر را کشف کرده‌اند که قدمتی فراتر از اهرام مصر و «استون‌هنج» دارد؛ یک مجتمع مرموز دایره‌ای شکل. 

حدود هفت‌هزار سال پیش، یعنی در اواخر دوران پارینه‌سنگی یا اوایل عصر حجر گروهی از کشاورزان در این سازه دایره‌ای‌شکل گرد هم می‌آمدند. البته هدف دقیق این گردهمایی مشخص نیست.

این مکان دایره‌ای شکل فضای بزرگی را به قطر ۵۵ متر در برگرفته است.

به گفته سخنگوی «مؤسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم چک» (IAP)، هنوز اظهارنظر درباره مردمی که این سازه را ساخته‌اند بسیار زود است، اما واضح است که این مردم به تمدنی تعلق داشتند که در فاصله بین ۴۹۰۰ تا ۴۴۰۰ پیش از میلاد شکوفا شده است.

نخستین شواهدِ وجود این سازه نخستین‌بار در دهه ۸۰ میلادی و در جریان لوله‌کشی آب و گاز کشف شد، اما کاوش‌های اخیر تمام بخش‌های این سازه را برای نخستین‌بار آشکار کرده است. باستان‌شناسان تاکنون موفق شده‌اند در این مکان تکه‌های ظروف سفالین، استخوان‌های حیوانات و ابزارهای سنگی کشف کنند.

تاریخ‌گذاری رادیوکربن بقایای کشف‌شده در این سازه دایره‌ای می‌تواند به محققان در تعیین زمان ساخت این سازه کمک کند.

این نوع سازه‌های دایره‌ای‌شکل تا چند دهه اخیر بقایای باستانی شناخته‌شده‌ای نبودند، اما اکنون باستان‌شناسان می‌دانند که این نوع سازه‌های دایره‌ای‌شکل قدیمی‌ترین شواهد از معماری در تمام اروپا محسوب می‌شوند. 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط