1401/07/13-18:51

اوپک پلاس درباره کاهش تولید نفت توافق کرد

اوپک پلاس درباره کاهش تولید نفت توافق کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: اوپک پلاس در اجلاس امروز چهارشنبه خود در وین درباره شدیدترین کاهش تولید نفت خود از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ به توافق رسید.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، این خبرگزاری نوشت: این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می کند.

این کاهش می تواند باعث بهبود قیمت نفت شود. قیمت نفت به دلیل نگرانی از رکود اقتصاد جهانی، افزایش نرخ بهره و دلار قوی تر از ۱۲۰ دلار در سه ماه پیش به حدود ۹۰ دلار کاهش یافته است.

به گفته یک منبع آگاه آمریکا با این بهانه که اصول بازار از اقدام اوپک حمایت نمی کند، این سازمان را تحت فشار قرار داده بود تا تولید خود را کاهش ندهد.

منابع اگاه گفته اند هنوز معلوم نیست آیا این کاهش شامل محدودیت های داوطلبانه اضافی از سوی برخی از اعضا همچون عربستان می شود یا خیر. همچنین مشخص نیست که آیا این کاهش تولید می تواند شامل اعضایی شود که هنوز به اهداف تعیین شده برای افزایش تولید دست یابند یا نه.

تحلیلگران سیتی بانک گفته اند افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول می تواند دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره عصبانی کند.

این تحلیلگران با اشاره به لایحه مقابله با انحصارطلبی آمریکا علیه اوپک عنوان کردند که تصمیم جدید اوپک پلاس می تواند واکنش های سیاسی بیشتری را از سوی آمریکا برانگیزد که شامل آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک و نیز گسترش لوایج نوپک (علیه اوپک) است.

پیش بینی بانک جی پی مورگان نیز نشان داده که  واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار دهد.  

قیمت نفت برنت در معاملات امروز چهارشنبه به ۹۳ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

غرب روسیه را متهم می کند که از انرژی به عنوان سلاح استفاده کرده و باعث ایجاد بحرانی در اروپا شده که می تواند باعث سهمیه بندی گاز و برق در زمستان امسال شود.

مسکو در مقابل غرب را به استفاده از دلار و نیز سامانه هایی مالی مانند سوئیفت به عنوان سلاح متهم می کند.

واشنگتن به دنبال کاهش قیمت نفت است تا مسکو را از درامد نفتی خود محروم کند.

روزنامه گاردین نیز در مطلبی در همین زمینه نوشت: کارتل نفتی اوپک و متحدانش با وجود فشارهای قابل توجه از سوی ایالات متحده، با کاهش چشمگیر تولید نفت موافقت کردند.

گروه کشورهای تولیدکننده نفت اوپک پلاس با کاهش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای در روز موافقت کردند و عرضه را در بازار محدود کاهش دادند.

اوپک پلاس در ماه‌های اخیر به دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی در میادین نفتی توسط برخی از اعضای اوپک و کاهش تولید روسیه، نتوانسته است به افزایش تولید برنامه‌ریزی شده خود دست یابد.

سی ان بی سی نوشت: تلاش دولت بایدن برای متوقف کردن رای به کاهش تولید در اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه شکست خورد و کارتل نفتی اعلام کرد که تولید نفت خود را روزانه تا دو میلیون بشکه کاهش می دهد که بسیار فراتر از انتظار بود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط