• خانه
  • بورس بانک و بیمه
1401/11/03-14:30

نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟

نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟

در حالی شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات دو خودروساز بزرگ (جز هایما و تارا) را انحصاری دانسته و اعلام کرده که باید خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ از بورس کالا خارج شوند که وزیر صمت تصریح کرده نامه شورای رقابت را رویت نکرده و وزیر اقتصاد نیز تاکید کرده که مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده و در این رابطه‌، شورا تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، روز گذشته (٢ بهمن ماه)، سید محمدرضا سیدنورانی (رئیس شورا و مرکز ملی رقابت) در نامه‌ای خطاب به مجید عشقی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار)، کلیه محصولات ایران‌خودرو (جز دو محصول هایما و تارا) و ساپیا  را انحصاری اعلام و تاکید کرده است که خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ باید از بورس کالا خارج شوند. 

در این نامه آمده است: 

''پیرو عرضه برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یکسال بوده است.

بدیهی است با انقضاء این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است. بر این اساس مطابق مصوبات ،۴۲۰ ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به جز دو خودروی هایما و تارا است و عرضه آن‌ها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد.

قیمت این خودروها نیز باید بر اساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول (Price Cap) محاسبه شود؛ فلذا عرضه خودروهای خانواده دنا پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

شایان ذکر است شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این زمینه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.''

نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟

شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس را ندارد

گفتی است که به‌دنبال نامه شورای رقابت و درخواست خروج خودروهای مذکور از بورس کالا، سازمان بورس، واکنش فوری نشان داده است. 

مدیر نظارت بر بورس‌ها درباره نامه شورای رقابت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد.

امیر مهدی صبائی اظهار کرد: طبق قانون بازار اوراق بهادار، شورای عالی بورس بالاترین رکن بازار سرمایه است و تصویب سیاست‌های کلان بازار سرمایه را به عهده دارد. یکی از وظایف این شورا تعیین خط‌مشی و تدوین قانون و مقررات مربوطه است و کلیه مصوبات شورای عالی بورس برای بورس‌ها لازم‌الاجرا است.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مصوبات شورای عالی بورس است و بورس کالا موظف است در چارچوب این مصوبه رفتار کند. لذا ضمن احترام به جایگاه شورای رقابت، بورس کالا تابع مصوبات شورای عالی بورس است.

صبائی گفت: این برای اولین بار نیست که در خصوص عرضه یک محصول یا تعیین قیمت پایه آن بین شورای رقابت و بورس اختلاف نظر وجود دارد؛ لذا در این مورد (عرضه خودرو در بورس کالا) کمافی‌السابق با رویکرد حمایت قاطع از حقوق سرمایه‌گذاران، به طریق اولی تابع قوانین و مصوبات شورای عالی بورس هستیم.

طبق اعلام پایگاه خبری بازار سرمایه، مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: هر گونه ملاحظه‌ای در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا صرفا و صرفا در شورای عالی بورس قابل بررسی است.

کسی نمی‌تواند مانع عرضه خودرو در بورس شود

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با تاکید بر عرضه خودرو در بورس کالا گفت: نه تنها عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال در حال انجام است، بلکه باید بیشتر از گذشته هم صورت گیرد و کسی هم که مانع عرضه شود، مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

محسن علیزاده با اشاره به عرضه‌های خودرو در بورس کالا، گفت: نه تنها عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال در حال انجام است، بلکه بیشتر از گذشته هم باید صورت گیرد.

طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، وی با اعلام اینکه هیچ سازمان و نهادی نباید مانع عرضه خودرو در بورس کالا شود، بیان کرد: عرضه‌ها طبق قانون مشخص شده است؛ بنابراین، انتظار این است که وزارت صمت تمام خودروهای تولیدی را در بورس کالا عرضه کند.

به گفته این عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، شاید در روزهای نخست عرضه خودرو در بورس، قیمت کشف شده و قیمتی که در کارخانه عرضه می‌شده متفاوت باشد اما در نهایت این عرضه باعث تعدیل قیمت‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عرضه‌ها در بورس طبق قانون باید ادامه داشته باشد.

وزیر صمت: نامه شورای رقابت را ندیده‌ایم

به دنبال این موضوع، سیدرضا فاطمی‌امین-وزیر صنعت، معدن و تجارت- تصریح کرده است که نامه شورای رقابت به دست وزارت صمت نرسیده است؛ این درحالیست که ادامه روند عرضه خودروها در بورس کالا بسته به نظر خود خودروسازان و سازمان بورس است و وزارت صمت دخالتی در این موضوع نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت صمت نیز در این رابطه تاکید کرده است: ما از عرضه در بورس کالا حمایت می‌کنیم؛ چرا که مدل موفقی از عرضه خودرو بود که توانست قیمت‌ها را با قیمت به‌ مراتب کمتر از قیمت بازار آزاد عرضه کند. اما در شرایط عادی که بازار متعادل است و خودروسازان در حداکثر توان تولید و نیاز داخل را برآورده می‌کنند، همچون گذشته (خارج از قرعه‌کشی) می‌تواند فروش انجام شود و دیگر ابزار یا واسطه‌ای لازم نیست. در شرایط عادی، اختیار نحوه فروش خودرو، با خودروساز است و می‌تواند تصمیم بگیرد که روند عرضه در بورس ادامه پیدا کند یا خیر و موضوع درون صنعتی است اما تاکید می‌کنیم که این روند در شرایط عادی بازار می‌تواند اجرایی شود.

مجوز عرضه خودرو در بورس را شورای عالی بورس صادر می‌کند

وزیر امور اقتصاد و دارایی درمورد آینده عرضه خودرو در بورس کالا گفت: شورای عالی بورس در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سید احسان خاندوزی درباره نامه شورای رقابت به سازمان بورس مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا گفت: نامه شورای رقابت را ندیدم، اما با توجه به اینکه اجازه از سوی شورای عالی بورس بوده است، حتما در این شورا مطرح می‌شود و شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: با رئیس شورای رقابت هم در این زمینه صحبت شده است. به جهت اینکه تعارض تصمیم‌گیری بین نهادهای مختلف ایجاد نشود، پیش از آنکه جلسه نهایی شورای عالی بورس برگزار شود، باید از نظر شورای رقابت نیز مطلع شویم.

نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟

بر این اساس با توجه به اظهار نظر وزارت اقتصاد و اعلام بی‌طرفی وزارت صمت، این سوال مطرح است که بالاخره نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودروها در بورس کالا کیست؟

نظرات

captcha

اخبار مرتبط