1402/03/05-09:30

محمدمهدی هراتی درگذشت

محمدمهدی هراتی، استاد هنرهای سنتی و صنایع دستی در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی هراتی در سال ۱۳۲۱ در شهر قوچان دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در قوچان و مشهد به پایان رساند و سپس در تهران وارد دانشگاه شد و درجه دکتری در نقاشی و هنرهای سنّتی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کرد.

پس از تدریس هنر و ریاضی در روستاهای مرزی خراسان، وارد انستیتوی هنری تهران شد و از آن پس در محضر استادان صاحب‌نام ایران شاگردی کرد. سپس خود صاحب تألیف و تدوین آثار بی‌شماری در عرصه هنر شد.

او ۴۵ سال بود که نقاشی می‌کرد و بیش از ۳۰ جلد کتاب در زمینه آموزش هنر و پژوهش‌های هنری تألیف کرد و بیش از چهل مقاله در مجامع هنری و علمی و مجلات ارائه کرد. او علاوه بر زمینه‌های ادبی و تاریخی و قرآنی، در زمینه‌های هنرهای ایرانی و اسلامی، نظیر طراحی، نقاشی سیاه‌قلم، رنگ روغن، آبرنگ، قطاعی و لایه‌چینی، نگارگری، رنگ‌سازی سنّتی، نقاشی روی چوب و قلمدان، نقاشی روی شیشه، سرامیک و چرم، نقاشی با رنگ‌های لعابی روی کاشی و سرامیک، خوش‌نویسی خطوط کهن، آثاری ماندنی ارائه کرده بود که هشت تابلو از آنها در موزه آستان قدس رضوی مشهد نگهداری می‌شود.

هراتی همچنین در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی بی‌شماری شرکت کرده و توانسته است جوایز متعددی به خود اختصاص دهد که از آن جمله می‎توان به «جایزه اولین نمایشگاه بین‌المللی سمعی و بصری جهانی در تهران، سال ۱۳۵۰»، «جایزه دوم وزارت آموزش‌وپرورش در دومین نمایشگاه سمعی و بصری کشور در تهران، سال ۱۳۵۱»، «جایزه بهترین پژوهشگر هنرهای ایرانی دوسالانه گرافیک ایران ـ موزه هنرهای معاصر، سال ۱۳۷۳»، «لوح تقدیر و جایزه ویژه ریاست‌جمهوری برای تألیف سه جلد کتاب درباره هنرهای قرآنی و ارائه آثار»، و « لوح تقدیر و جایزه نخست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سال ۱۳۷۷» اشاره کرد.

هراتی تا زمان حیات عضو گروه تخصصی هنرهای سنّتی و صنایع‌دستی فرهنگستان هنر بود و مراسم بزرگداشت او زمستان سال گذشته برگزار شد.

مراسم تشییع این هنرمند فقید روز یکشنبه ۷ خرداد، ساعت ۹:۳۰ از فرهنگستان هنر به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار خواهد شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط