1402/09/12-13:59

خرید و فروش امتیاز طرح های حمایتی مسکن ممنوع است

خرید و فروش امتیاز طرح های حمایتی مسکن ممنوع است

رئیس مرکز ارتباطات وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر غیرقانونی بودن خرید و فروش امتیاز طرح حمایتی مسکن در هر نوع آن گفت: خرید و فروش غیرقانونی مسکن‌های حمایتی دولت از جمله مسکن مهر موجب مشکلات قانونی در دریافت انشعابات می‌شود و اکنون در شهرهای جدید برخی خریداران در حالی که شبکه آب و برق وجود دارد اما مالک ثبت شده، برای دریافت آن مراجعه نمی‌کند.

به گزارش اکوفارس به نقل از وزارت نیرو، علیرضا اصغری گفت: تمامی تلاش‌های شرکت تامین و تصفیه از ابتدای سال گذشته که برنامه مدیریت تنش آبی کلید خورد تاکنون به ایجاد ظرفیت‌های جایگزین به میزان پنج مترمکعب آب در ثانیه منجر شده است که این ظرفیت موجب کاهش برداشت ۸۰ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی شده است.

اصغری از جمله پروژه‌های تعریف شده در زمینه مدیریت تنش آبی را حفر و تجهیز ۱۰۰ حلقه چاه در تهران ذکر کرد و افزود: اجرای این پروژه از مهرماه سال ۱۴۰۱ آغاز و در فاز نخست ۵۰ حلقه چاه با همکاری شرکت‌های زیرمجموعه آب و فاضلاب استان تهران تا پایان نیمه نخست سال جاری حفر و تجهیز شد.

وی یکی از فعالیت‌های شاخص برای انتقال آب این چاه‌ها به مبادی مصرف را اجرای هفت کیلومتر لوله‌گذاری به اقطار ۵۰۰ و ۷۰۰ میلی‌متر در اطراف دریاچه چیتگر عنوان کرد که امکان انتقال آب چاه‌های جدید را به سمت غرب تهران فراهم می‌کند.

به‌ گفته وی، با توجه به میانگین آبدهی ۲۵ لیتر در ثانیه به ازای هر حلقه چاه، برآورد می‌شود در مجموع ۶۷۵ لیتر بر ثانیه امکان تامین آب از ۲۷ چاه جدید حفر و تجهیز شده توسط شرکت تامین و تصفیه فراهم شود و با در نظر گرفتن سرانه مصرف ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز به ازای هر شهروند تهرانی، این چاه‌ها می‌توانند ظرفیت مازادی را برای تامین آب مورد نیاز ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت فراهم کنند و در مواقع لزوم، جایگزین برداشت از آبهای سطحی شوند.

وی هدف از حفر و تجهیز چاه‌های جدید را ایجاد و افزایش ظرفیت‌های جایگزین به منظور کاهش استفاده از منابع سطحی در مواقع لازم و اضطراری دانست و افزود: منابع آبهای سطحی در تهران محدود هستند و با توجه به وضعیت بارش‌ها و تداوم خشکسالی، ضروری است با ایجاد ظرفیت‌های جایگزین، تا حد ممکن از اضافه برداشت از سدها خودداری و ذخیره حداقلی را در پشت سدها به‌ویژه در سمت شرق تهران حفظ کرد.

اصغری خاطرنشان کرد: البته با توجه به محدودیت منابع آبهای زیرزمینی در مناطق شرق تهران، بخش عمده‌ای از چاه‌های جدید در مناطق جنوب و غرب تهران حفر و تجهیز و آب این چاه‌ها به سمت شرق تهران منتقل می‌شود تا متناسب با آب انتقال یافته، برداشت کمتری از سدهای شرق تهران صورت گیرد.

۱۳۰ کیلومتر از مجموع ۱۷۰ کیلومتر طرح قمر بنی‌هاشم اجرا شده است

مدیرعامل شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران در ادامه یکی دیگر از پروژه‌های در دست اجرای این شرکت را تکمیل طرح بزرگ رینگ تهران موسوم به طرح قمر بنی‌هاشم خواند و گفت: اجرای ۱۲۰ کیلومتر از مجموع ۱۷۰ کیلومتر طرح قمر بنی‌هاشم در سال‌های گذشته به پایان رسیده و از ۵۰ کیلومتر باقی‌مانده طرح، امسال قرار است ۲۵ کیلومتر دیگر در بخش شمال و شرق تهران و ۲۵ کیلومتر نیز در سال آینده عملیاتی شود.

اصغری اظهار داشت: تا پایان مهرماه گذشته، اجرای هشت کیلومتر از ۲۵ کیلومتر یادشده عملیاتی شده است و باقی‌مانده آن تا پایان امسال اجرا خواهد شد، ضمن آنکه این پروژه هم‌اکنون با دریافت مجوزهای لازم از شهرداری و راهنمایی و رانندگی و تشکیل شش کارگاه فعال در محدوده بزرگراه‌های همت، خرازی، دوران و هجرت و منطقه دماوند به سرعت در حال انجام است و با تکمیل ۲۵ کیلومتر تا پایان امسال، حدنصاب جدیدی از نظر پیشرفت سالانه طرح بزرگ رینگ تهران ثبت خواهد شد چراکه در سال‌های گذشته در بهترین شرایط سالانه حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلومتر از این طرح آن هم در خارج و نه در داخل شهر اجرا شده است.

اصغری با بیان اینکه برای اجرای ۵۰ کیلومتر باقی‌مانده از طرح بزرگ قمر بنی‌هاشم حدود ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار میلیارد ریال نیاز است، تصریح کرد: طرح آبرسانی رینگ تهران یک طرح ویژه با اهداف پدافندی است که به شکل U از تصفیه‌خانه شماره پنج در شمال‌شرق تا تصفیه‌خانه شماره ۶ در شمال‌غرب تهران طراحی شده و از منظر بالا به صورت دایره‌ای دور تهران کشیده شده است.

فاز دوم ایستگاه پمپاژ مخزن ۳۱ با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه آماده بهره‌برداری است

مدیرعامل شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران همچنین سه پروژه دیگر در حال اجرای شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران را شامل احداث ایستگاه‌های پمپاژ مخازن ۳۱ و سد لار و افزایش برداشت از تصفیه‌خانه شماره شش به میزان ۱۲۵۰ لیتر در ثانیه برشمرد و گفت: فاز نخست ایستگاه پمپاژ مخزن ۳۱ با ظرفیت پمپاژ ۵۰۰ لیتر در ثانیه پیش از این به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن نیز با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه آماده بهره‌برداری رسمی است.

اصفری هدف از اجرای این پروژه را انتقال آب چاه‌های محمدیه و جنوب تهران به شمال‌شرق تهران اعلام و تصریح کرد: تلمبه‌خانه یک مترمکعبی مخزن ۳۱ در کمتر از دو ماه اجرا و آماده بهره‌برداری شده است که در نوع خود، یک حدنصاب جدید به لحاظ سرعت اجرای پروژه محسوب می‌شود چراکه در شرایط عادی، اجرای چنین پروژهای به شش ماه زمان نیاز دارد.

وی احداث ایستگاه پمپاژ در سد لار را از دیگر پروژه‌های در دست اجرای شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران نام برد و با پیش‌بینی تکمیل این پروژه تا پایان آذرماه، گفت: در شرایط کنونی، چنانچه آب سد لار از حجم معینی کمتر شود، پمپ‌های این سد از مدار خارج می‌شوند ولی با ایجاد ایستگاه پمپاژ یاد شده، می‌توانیم آب را با سهولت بیشتری به سمت تهران منتقل کنیم.

اصغری نکته مهم در اجرای تمامی پروژه‌ها را استفاده از ظرفیت و توانایی همکاران داخلی شرکت عنوان و تصریح کرد: اجرای امانی این پروژه‌ها دست‌کم موجب صرفه‌جویی ریالی ۳۰ درصدی شده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط