1402/09/14-19:58

راهکار رفع ۷۰درصد آلایندگی هوا استفاده از CNG‌ است

راهکار رفع ۷۰درصد آلایندگی هوا استفاده از CNG‌ است

رئیس انجمن صنفی CNG کشور استفاده از خودرو‌های دو گانه‌سوز را راهکاری مهم برای کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: حدود ۹۰‌درصد ترکیبات گاز طبیعی را متان تشکیل می‌دهد و استفاده از CNG راهکار رفع آلودگی هواست.

به گزارش اکوفارس، محسن جوهری رئیس انجمن  صنفی CNG کشور در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: اوایل دهه 80 که سوخت CNG به عنوان سوخت جایگزین وارد سبد سوختی کشور شد، یکی از اهداف مهم آن کاهش آلودگی هوا بود.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود 70 درصد آلودگی هوا در کلان شهرها از جمله تهران مربوط به خودروها و حمل و نقل است، تنها راهکار در دسترس و قابل اجرا در کوتاه مدت با توجه به شرایط فعلی کشور استفاده از سوخت پاک CNG برای خودروها است.

رئیس انجمن  صنفی CNG کشور خاطرنشان کرد: کلانشهرهای کشور با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و مدارس تعطیل می شوند که زیان اقتصادی آن غیر قابل محاسبه است، سلامتی مردم در معرض خطر جدی قرار می گیرد و این همه در حالی است که کارشناسان بر اثر مثبت زیست محیطی سوخت پاک CNG اذعان دارند.

وی ادامه داد: اگر در کلانشهرها به جای استفاده از بنزین و گازوییل جایگزینی بیشتر سوخت CNG اتفاق بیفتد، با توجه به اینکه حدود 90‌درصد ترکیبات گاز طبیعی را متان تشکیل میدهد و متان ذاتا عاری از ذرات معلق است، می تواند نقش بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

جوهری تصریح کرد: اگر مصرف سوخت CNG در کلان شهرها مورد توجه قرار گیرد ما هیچ وقت در فصل سرد سال شاهد آلودگی هوا در کلانشهرها نیستیم .

وی افزود: به نظر می‌رسد تصمیم گیران حوزه انرژی و محیط زیست کشور، اطلاعی از ظرفیت بالای سوخت CNG و مزیت های آن ندارند و برخی هم موضوع ناترازی گاز را علت بی توجهی به توسعه CNG بیان می‌کنند در حالیکه CNG کمتر از سه درصد گاز تولیدی کشور را مصرف می‌کند و تاثیری در ناترازی گاز ندارد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط