1400/06/22-11:31

تاثیر بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل بر گرانی غیرقانونی نان

تاثیر بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل بر گرانی غیرقانونی نان

بازدید میدانی از تاثیرگذاری افزایش هزینه‌های حمل و نقل بر گرانی غیرقانونی نان حکایت دارد.

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، تصویب قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم، باعث شد مردم نگران بالا رفتن قیمت نان شوند، اما طبق گفته عطاء الله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران، افزایش قیمت نان زمانی باید اتفاق بیفتد که دولت آرد را با قیمت بالاتری نسبت به ماه‌های قبل در اختیار واحدهای نانوایی قرار دهد و تا زمان ثبات قیمت آرد، گرانی نان تخلف است. در پی این موضوع خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در یک بازدید میدانی به نانوایی‌های سطح شهر رفت تا از بالا نرفتن قیمت آرد مطمئن شود.

قیمت آرد در نانوایی ها

ثبات قیمت آرد دولتی در نانوایی ها

یکی از نانوایان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ما از آرد دولتی استفاده می‌کنیم و افزایش قیمتی در این رابطه نداشتیم. هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی، حدود ۳۴ هزار تومان است که در ماه گذشته نیز به همین قیمت به فروش رسید.

او ضمن تاکید بر این که در حال حاضر فاکتور خرید نان را در دسترس ندارد، ادامه داد: ما با فاکتور خرید و فروش نمی‌کنیم زیرا تمام آرد‌های دولتی با حواله مبادله می‌شوند.

یکی دیگر از نانوایان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش قیمت آرد مطرح کرد: بعد از آخرین افزایش قیمت قبلی، آرد دولتی گران نشده و ما هر کیلو آرد را زیر یک هزار تومان خریداری می‌کنیم.

او ادامه داد: هزینه حمل و نقل آرد ما  زیر نظر دولت است و پرداختی در این رابطه نداریم.

نان آزاد گران می‌شود؟

با مراجعه خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نانوایی های آزادپز نیز مشخص شد که برخی از آن ها قیمت نان را بدون مصوبه قانونی افزایش داده اند. برخی حاضر به ارائه توضیحات در مورد دلیل این تخلف خود نبودند اما برخی دیگر از گرانی حمل نقل و افزایش حقوق کارگران نانوایی سخن می‌گفتند.

یکی از این نانوایان آزادپز که قیمت نان خود را افزایش داده، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حقوق کارگر بالا رفته و حمل و نقل هم افزایش قیمت داشته است. اگر قرار باشد آرد از تهران به دستم برسد، هزینه حمل و نقل هر کیسه ۴۰ کیلویی، ۴ هزار تومان است که این رقم مربوط به ۲ ماه قبل است و اگر هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد بخواهد از کرج به دستم برسد، هزینه آن نزدیک به ۶ هزار تومان است که ماه گذشته ۳ هزار تومان بوده است.

یکی دیگر از این نانوایان درباره گران شدن آرد آزاد بیان کرد: آرد آزاد فعلا گران نشده است. من آرد را با همان قیمت ۳ هفته پیش خریداری کردم. اما قیمت حمل و نقل آرد در همین چند هفته، دو برابر شده است و این موضوع ممکن است روی قیمت نان تاثیر بگذارد.

او همچنین دو فاکتور مربوط به دو باره زمانی مختلف را ارائه کرد و گفت: یکی از آن‌ها مربوط به سه هفته پیش و دیگری مربوط به هفته گذشته است که در فاکتور نخست، هزینه حمل و نقل ۲۰۰ هزار تومان بود، اما در فاکتور دوم به ۴۴۰ هزار تومان رسیده است.

فاکتور قیمت آرد و حمل نقل در 3 هفته گذشته

فاکتور قیمت آرد و حمل نقل

تصویر تفاوت هزینه حمل و نقل یک نانوایی طی چند هفته اخیر

لزوم تعیین نرخ جدید آرد همزمان با افزایش حقوق‌ها و هزینه‌های جدید حمل و نقل

پس از انجام بازدید میدانی از نانوایی‌های سطح شهر، موضوع را از مسئولان مرتبط با مسئله گرانی نان و آرد نیز پیگیر شدیم.

محمد جواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آرد نانوایان به دو نرخ ۶۵۰ تومان و ۹۰۰ تومان توسط دولت به واحد‌های نانوایی فروخته می‌شود.

وی افزود: معضل چند نرخی بودن کالاها در صنعت گندم و آرد نیز وجود دارد؛ به طوری که، هم اکنون دولت گندم را با چند نرخ مختلف از کشاورز خریداری می‌کند، سپس این گندم به محصولات مختلف فرآوری و به بخش‌های مختلف عرضه می‌شود که هر کدام برای خود نرخ‌های متفاوتی دارند.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران بیان کرد: آرد یکی از فرآورده‌های گندم است که به بخش‌های متفاوت عرضه می‌شود. یکی از این بخش ها، نانوایان هستند که نرخ آرد برای آن ها از سال ۹۳ هیچ تغییری پیدا نکرده است، در صورتی که نرخ نان گران شده است.

کرمی ادامه داد: در خواستی که ما از دولت داریم این است که یارانه نان را در آخرین مرحله یعنی عرضه نان به مشتری تخصیص دهد تا هم دچار چند نرخی بودن و رانت نشویم و هم حمایت دولت، مستقیم به مصرف کننده واقعی برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت هر کیلو گندم را  ۵ هزار و ۵۰۰ تومان از گندم کار خریداری و آرد را با قیمت‌های ۶۵۰ و ۹۰۰ تومان عرضه می‌کند، قطعا در این صنعت با وجود این اختلاف قیمت، رقابت سالمی وجود نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران ابراز کرد: تنها راهکاری که برای بهبود صنعت نان وجود دارد و ما به دولت پیشنهاد داریم، این است که عوامل رانت زا را از اقتصاد کشور حذف کند. در حال حاضر چند نرخی بودن ارز به ویژه وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی، بزرگ‌ترین عامل رانت زا در کشور است.

کرمی توضیح داد: تا موقعی که نرخ آرد در ابتدای سال تعیین می‌شود همه چیز خوب است، اما وقتی که چند ماهی از قیمت تصویب شده می‌گذرد، قیمت‌ سایر موارد مربوط به تولید نان مانند حمل و نقل و حقوق کارگر افزایش پیدا کرده و متضرر می‌شویم زیرا افزایش قیمت حمل نقل نیز ممکن است روی قیمت نان تاثیر بگذارد.

افزایش قیمت آرد

بر اساس ابلاغیه اتحادیه نانوایان سنتی تهران نرخ مصوب انواع نان با گندم یارانه‌ای (نوع یک) در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

نوع نان قیمت (بر حسب تومان)
بربری با وزن چانه خمیر۶۰۰ گرم ۱,۸۰۰
تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم ۹۰۰
تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم ۷۰۰
لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم ۵۰۰
تافتون خراسانی با وزن چانه ۳۰۰ گرم ۱,۰۰۰
لواش اتوماتیک هر کیلو ۵,۰۰۰

همچنین قیمت انواع نان یارانه‌ای نوع ۲ (گندم ۹۰۰ تومانی) به شرح زیر تعیین شده است:

نوع نان قیمت (بر حسب تومان)
بربری با وزن چانه خمیر۶۰۰ گرم ۲,۵۰۰
تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم  ۱۲۰۰
تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم ۱,۰۰۰
لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم ۳,۰۰۰
تافتون خراسانی با وزن چانه ۳۰۰ گرم ۱,۵۰۰
لواش اتوماتیک هر کیلو ۶,۰۰۰

طبق این گزارش، افزایش قیمت نان غیرقانونی است ولی به دلیل بالا رفتن نرخ حمل و نقل آرد و بالا رفتن حقوق کارگران، ممکن است افزایش قیمت این کالای اساسی در برخی در نانوایی‌های آزادپز دیده شود. 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط