1400/07/20-13:35

روند صعودی نفت متوقف شد

 روند صعودی نفت متوقف شد

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی برای نخستین بار در چهار روز گذشته کاهش یافت.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با شش سنت کاهش، به ۸۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه با ۱.۵ درصد افزایش، به بالاترین رکورد در سه سال اخیر صعود کرده بود.

بهای نفت آمریکا با ۱۳ سنت کاهش، به ۸۰ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۱.۵ درصد صعود کرده بود و به بالاترین حد در حدود هفت سال اخیر رسیده بود.

کِرِگ ارلام، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: نیروی صعودی زیادی در پس صعود قیمت نفت وجود دارد و عوامل بنیادین بی نهایت مساعد هستند. شاید مشاهده این که قیمت‌های نفت تا پایان امسال سه رقمی شوند، تعجب آور نباشد.

قیمت‌های برق در هفته های اخیر به رکورد بالایی صعود کرده که ناشی از کمبود انرژی در آسیا، اروپا و آمریکا بوده است. افزایش قیمت گاز طبیعی هم تولیدکنندگان نیرو را تشویق کرده است این سوخت پاک‌تر را رها کرده و به استفاده از نفت کوره روی بیاورند.

تحلیلگران برآورد کرده اند که سوئیچ از گاز طبیعی به نفت برای تولید برق می تواند تقاضای جهانی برای نفت را بین ۲۵۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

در چین که اکثر مناطق صنعتی بزرگ با کمبود برق دست و پنجه نرم می کنند، معاملات زغال سنگ حرارتی روز سه شنبه دوباره رو به رشد گذاشته و قیمت آن بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است. دولت اعلام کرده است بازار برق حرارتی کشور را به طور کامل آزاد کند.

قیمت‌های بالاتر انرژی هم به فشارهای تورمی در اقتصادهای در حال احیا افزوده است. آمار نشان داد تورم عمده فروشی ژاپن در سپتامبر به بالاترین حد در ۱۳ سال اخیر صعود کرد.

قطر که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است، روز دوشنبه به مشتریانش اعلام کرد نمی تواند در خصوص افزایش قیمت‌های انرژی کمکی کرده و عرضه این سوخت را افزایش بیشتری دهد.

یک مقام آمریکایی روز دوشنبه گفت: کاخ سفید همچنان از کشورهای تولیدکننده نفت می خواهد اقدامات بیشتری برای حمایت از احیای اقتصاد جهانی انجام دهند. دولت آمریکا به دقت قیمت نفت و بنزین را زیر نظر دارد و از هر ابزاری که در اختیارش است، برای پرداختن به شیوه های ضد رقابتی در بازارهای انرژی آمریکا و جهان انجام می دهد تا بازارهای انرژی مطمئن و باثبات را تضمین کند. کاخ سفید این نگرانی را در سطوح عالی با اعضای متعدد اوپک پلاس مطرح کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس به دلیل نگرانی از آسیب دیدن تقاضا بر اثر موج جدید شیوع ویروس کرونا، درخواست‌های مصرف کنندگان بزرگ برای افزایش بیشتر تولید را نادیده گرفت و هفته گذشته برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در نوامبر را تصویب کرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط