1400/07/21-09:30

بازنشستگان ۹۹ همچنان در انتظار پاداش پایان خدمت!

تعداد زیادی از بازنشستگان سال گذشته، همچنان در انتظار دریافت پاداش پایان خدمت خود هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، گذر عمر و خدمتی که در پایان به فصلی به نام بازنشستگی ختم می شود. بیست و پنج یا سی سال خدمتی که حالا باید با تامین به موقع بودجه برای این افراد بهترین دوران تداعی شود.
 
در کشور تعداد قابل توجهی بازنشسته از دو قشر تامین اجتماعی و کشوری و لشکری وجود دارد که حقوق بگیر هستند. این حقوق در سال های متوالی همراه با افزایش درصدی در بودجه ها، تا حدودی با تورم پیش رفته است.
بازنشسته
آمار بازنشستگان کشوری زیر نظر صندوق بازنشستگی کشوری
 
سال گذشته بود که بازنشستگان کشور با طرحی به نام همسان سازی حقوق ها از جانب سازمان برنامه و بودجه کشور با افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق ها رو به رو شدند که تا حدودی این موضوع موحب رضایت آن ها قرار گرفت اما در امتداد این طرح، برخی از بازنشستگان از جمله قشر تامین اجتماعی با تبعیض رو به رو شدند. به همین ترتیب سازمان برنامه و بودجه کشور.
 
نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه سوم مردادماه در نامه‌ای به خزانه داری کل کشور، دستور افزایش و تخصیص اعتبارات هزینه عمومی دستگاه‌های اجرایی صرفاً بابت پرداخت مانده مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان سال ۱۳۹۹ را صادر کرد.

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی استان‌های سراسر کشور ۲۹ استان به مبلغ ٧٣۴ میلیارد و ۴١١ میلیون تومان برای پاداش بازنشستگان سال ۹۹ پرداخت کردند.
 
بر خلاف اینکه نوبخت به عنوان رئیس وقت برنامه و بودجه از پرداخت سنوات پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۹ تا اتمام دولت دوازدهم خبر داده بود اما این امر تنها به مبلغ ۷۳۴ میلیارد تومان آن هم در چندین استان محقق شده است.
 
این در حالی است که تعداد قابل توجهی از بازنشستگان نهادها و وزارتخانه ها در تماس با باشگاه خبرنگاران جوان، از عدم پرداخت سنوات پایان خدمت خود خبر می دهند.
 
سنوات پایان خدمت بازنشستگان هنوز پرداخت نشده است
 
موحد، بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی که در سال گذشته بازنشسته شده است در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پیگیری های بسیاری از وزارت جهاد کشاورزی و همچنین نهادهای مربوط انجام داده ایم و حتی برای اعتراض با تعداد قابل توجهی از بازنشستگان سال ۹۹ که سنوات، مزایا و سایر حقوق بازنشستگی را دریافت نکرده اند، مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع کردیم اما هنوز پاسخی برای عدم دریافت این حقوق نگرفته ایم.
 
سازمان برنامه و بودجه متولی سنوات بازنشستگان سال ۹۹ 
 
این موضوع را بنا به مسئولیت برنامه و بودجه از این نهاد پیگیر شدیم که پاسخی در این زمینه دریافت نکردیم و به نظر می رسد سر مسئولان سازمان برنامه و بودجه به تنظیم بودجه ۱۴۰۱ شلوغ است و فعلا پاسخی برای این موضوع ندارند!
 
هرچند بعد از انتصاب رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه کشور بازنشستگان کشوری و لشکری در نامه ای به رئیس جدید این نهاد و همچنین رئیس جمهور خواستار پرداخت سنوات پایان خدمت خود که رقمی برای هر بازنشسته بالغ بر ۳۷۸ میلیون تومان بوده است، شدند.
 
با گشت و گذار در گروه های این قشر که در شبکه های اجتماعی مختلفی تشکیل شده است، مطالبه جدی و به جای این افراد یعنی دریافت سنوات پایان خدمت مشهود است. تلاش این قشر برای دریافت حقوق به حق خود از هرنهاد نیز از جمله مواردی است به چشم می خورد.
 
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها سنوات بازنشستگی را نپرداختند؟

هرچند هنوز سه ماه از روی کار آمدن دولت جدید می گذرد و رئیس سازمان برنامه و بودجه از شیوه جدید مدیریت منابع و مصارف در بودجه ۱۴۰۱ خبر می دهد اما باید یادآور شد که طبق ادعای نوبخت بودجه این حوزه ( سنوات بازنشستگان ۹۹) تامین شده و میبایست توسط سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها پرداخت می شد.

مشکل بازنشستگان ارگان های دولتی بعد از همسان سازی های نصف و نیمه، سنوات پایان خدمتی که تا حدودی پرداخت نشده به موارد دیگری از جمله نارضایتی در امتیازدهی و رتبه بندی در بازنشستگی هاست.
 
رتبه بندی بازنشستگان بانکی نیازمند اصلاح
 
خانم جعفری، یکی از بازنشستگان یک بانک دولتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: من و بسیاری از همکارانم در زمان دولتی بودن این بانک استخدام و سپس بازنشسته شده ایم، اما پرداختی‌ها نه طبق قانون دولت پرداخت می‌شود و نه طبق قانون خصوصی سازی که برای شکایت از وضع کنونی به دیوان عدالت اداری مراجعه کردیم، که اعلام کردند به دلیل خصوصی سازی باید به وزارت کار مراجعه کنید، اما وزارت کار به دلیل زمان بازنشستگی مجددا من و همکارانم را به دیوان عدالت اداری ارجاع داد. نبود یک سازمان که به سوالات  مراجعه کنندگان پاسخ دهد، بسیار آزار دهنده است.
 
امتیازدهی به کارمندان با بازنشستگان متفاوت است

وی بیان کرد: قبل از بازنشستگی حق کارشناسی و مدیریت به کارمندان طبق جدول امتیازبندی پرداخت می‌شد و این مقدار در زمان بازنشستگی هم باید پرداخت شود، اما طبق فیش حقوقی، هیچ یک از این مقادیر پرداخت نمی‌شود. این در صورتی است که بسیاری از کارشناسان در حال کار که دارای مدرک دیپلم هستند، این پرداختی‌ها را دریافت می‌کنند.

برای پیگیری بیشتر این موضوع، به سراغ کانون بازنشستگان بانک ها رفتیم و راهکار این مشکلات را از زبان آن ها جویا شدیم.

مشهوری، یکی از کارشناسان اداره حقوقی کانون بازنشستگان بانک ها، در گفت و گو با خبرنگار حوزه بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: قوانین و تمام جداول رتبه بنده به کانون بازنشستگان ابلاغ می شود و براساس آن تمام پرداختی ها صورت می گیرد. برای کارکنانی که در حال حاضر بانکشان خصوصی است، برای اقامه دعوا باید به وزارت کار مراجعه و پیگیری کنند.

وی ضمن اشاره به روند ثبت شکایات در این زمینه تصریح کرد: افراد باید از طریق وزارت کار طرح دعوا کنند، سپس پرونده آن ها از طریق کانون بازنشستگان بررسی می شود و پس از بررسی اداره حقوقی و اثبات ادعای متقاضی در دادگاه های مربوط، ماب التفاوت پرداختی به آنها بازگردانده خواهد شد.

با پیگیری ها از مسئولان حاضر در این زمینه متوجه شدیم که در رابطه با رتبه بندی بازنشستگان بانک ها موضوعاتی وجود دارد که نیاز به اصلاحیه و ایجاد تغییراتی در آن دارد. همچنین با توجه به وجود و پیدایش منصوب های جدید در حوزه بانک ها، جداول مربوط به رتبه بندی نیازمند به روزرسانی است.

تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۰

یکی دیگر از مشکلاتی که این روزها دامنگیر بازنشستگان کشوری است.عدم پرداخت حقوق افراد تازه ترک خدمت کرده، تا حدود ۵ ماه میز می شود.

مشفق، یکی از بازنشستگان سال ۱۴۰۰ در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: اردیبهشت ماه نامه پایان خدمت و بازنشستگی خود را از اموزش و پرورش گرفته و بازنشست شدم اما تا کنون که هفتمین ماه سال است حقوقم را دریافت نکرده ام.

اتفاق مشابه برای چند بازنشسته بانکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و چند نهاد دیگر هم درحال وقوع است.

چیزی حدود ۶ میلیون بازنشسته در کشور وجو دارد که باید مورد توجه نهاد قرار بگیرد. این افراد سابقه همه دستگاه ها و تجربیات غنی یک جامعه بوده و تامین رفاه لازم و همچنین به موقع آن ها از اولویت های دستگاه ها باید باشد.
 
امید بر آن است که طی روزهای آتی اظهارنظرات جدید و خبرهای خوشی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و تامین اجتماعی در خصوص پرداخت سنوات پایان خدمت بازنشستگان، همسان سازی و همچنین پرداخت به موقع حقوق آن ها به گوش برسد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط