1400/07/23-21:15

۸۰ درصد علت نابینایی قابل پیشگیری و درمان است

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه ۸۰ درصد علت نابینایی قابل پیشگیری و درمان است، گفت: مشاوره ژنتیک و غربالگری بینایی اقدامات پیشگیرانه سازمان در راستای پیشگیری از ایجاد اختلال بینایی در افراد است.

«سیاوش رهبر» روز جمعه به مناسبت روز جهانی نابینایان در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه زمینه‌های لازم اجرای طرح‌های بهداشتی به نحو قابل قبول در استان پایه ریزی شده است، افزود: سازمان بهزیستی با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و اجرای همه ساله طرح غربالگری و  سنجش بینایی با مداخله به هنگام از ایجاد اختلال نابینایی و کم‌بینایی آنها جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه در راستای پیشگیری و شناسایی بیماری های منجر به معلولیت سال گذشته ۲ هزار نفر مشاوره ژنتیک دریافت کرده اند، اظهار داشت: طرح غربالگری بینایی (تنبلی چشم) کودکان سه تا ۶ سال با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در ۹ پایگاه دائمی شهرستان ها و ۴۶ مرکز مثبت زندگی اجرا می شود.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: از مهم ترین ضایعات بینایی که باعث ایجاد ناتوانی و معلولیت در فرد مبتلا می شود می توان ضایعات ارثی و مادرزادی، سوء تغذیه، آب سیاه، آب مروارید، بیماری قند یا دیابت، آسیب دیدگی چشم بر اثر ضربه در حوادث و سوانح را نام برد.

رهبر یادآور شد: براساس نتایج بررسی‌ عوامل مادرزادی، بیماری‌های ارثی و ژنتیکی ۲۰ درصد از علل نابینایی را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، استان همدان با پنج هزار و ۱۰۰ فرد دارای اختلال بینایی رتبه ۱۷ کشور را به خود اختصاص داده که از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۹ نفر زیر پوشش بهزیستی هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان عنوان کرد: افراد دارای اختلال بینایی در استان شامل ۲۹ درصد اختلال خفیف، ۳۱ درصد متوسط، ۳۵ درصد شدید و ۴.۲ درصد خیلی شدید است که ۶۵ درصد آنها مرد و ۳۳ درصد روستایی، ۵۷ درصد متاهل، ۴۷ درصد شاغل و ۴۷ درصد دارای مسکن هستند.

رهبر با بیان اینکه جامعه معلولان و نابینایان از توانمندی های زیادی برخوردار هستند و باید مانند دیگر اقشار جامعه از آموزش و مهارت های کافی و مورد علاقه خود بهره مند شوند، افزود: برای برگزاری دوره های مهارتی  ویژه این قشر با اداره کل فنی و حرفه ای تفاهمنامه منعقد شده است.

وی اظهار داشت: بهزیستی ضمن تشکیل پرونده برای افراد نابینا و کم بینای واجد شرایط خدمات متعددی از جمله تهیه وسایل و ملزومات توانبخشی رایگان، پرداخت هزینه های مستمر، پرداخت هزینه دانشجویی، پرداخت هزینه های ایاب و ذهاب به دانش آموزان، مساعدت در زمینه مسکن و اشتغال را ارائه می دهد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان ادامه داد: افراد دارای اختلالات بینایی به رغم تمام مشکلاتشان تحصیل کرده ترین قشر بین جامعه معلولان به شمار می‌روند و استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی در این گروه وجود دارد.

رهبر با اشاره به خدمات بهزیستی در مورد اشتغال افراد دارای اختلال بینایی گفت: این خدمات شامل اعطای تسهیلات و وام های خود اشتغالی، معرفی افراد معلول به کارفرمایان جهت به کارگیری آنها در مشاغل متناسب با سطح توانمندی آنها و معرفی توان‌یابان جویای کار به مراکز پشتیبانی شغلی جهت آماده سازی توان‌یاب جهت حضور در محیط کار است.

وی با اشاره به اینکه حضور فعال و مستقل افراد با اختلال بینایی در سطح جامعه نیازمند طراحی محیط و مبلمان شهری متناسب با نیازهای این افراد است عنوان کرد: مناسب سازی از طریق مکاتبه و برگزاری کمیته ‌های فصلی در استانداری پیگیری می شود که رسیدن به نقطه مطلوب در این امر همکاری همه دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری ها و آگاهی عموم مردم نسبت به موضوع را می طلبد.

۱۵ اکتبر مصاف با ۲۳ مهر ماه روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نام‌گذاری شده است.

حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط