1400/07/28-09:35

ثبت‌نام طرح جهش تولید مسکن از امروز + جزئیات و مدارک

 ثبت‌نام طرح جهش تولید مسکن از امروز + جزئیات و مدارک

متقاضیان طرح جهش تولید مسکن از ساعت ۱۲ ظهر امروز می‌توانند با مراجعه به سامانه ثمن اقدام به ثبت نام در بزرگ ترین طرح عمرانی کشور کنند.

به گزارش اکوفارس، ثبت نام در بزرگ ترین طرح مسکنی کشور از  از ساعت ۱۲ ظهر امروز آغاز می‌شود. طرح جهش تولید مسکن که بزرگ ترین طرح مسکنی دولت سیزدهم است در قالب قانون مصوب مجلس فعالیت خود را آغاز کرده است و واحد‌های مسکونی با همکاری انبوه سازان، تعاونی‌ها و پیمانکاران و خود مردم ساخته خواهد شد.

تمامی متقاضیان در این طرح باید دارای ۴ شرط اساسی از جمله سرپرست خانوار بودن، فرم ج سبز، سابقه ۵ سال سکونت و متاهل بودن باشند.

اولویت ثبت‌نام طرح جهش مسکن

۱- سامانه ثبت‌نام مسکن  طرح جهش تولید مسکن  بدون محدودیت زمانی است. یعنی زمان کافی وجود دارد که همه مشمولان در آن نام‌نویسی کنند.

۲- این طرح برای مستاجران و افراد فاقد مسکن است و شامل افراد دیگر نمی‌شود.

۳- زنان مجرد بالای ۳۵ سال به‌عنوان سرپرست خانوار در نظر گرفته می‌شوند و مشمول خرید مسکن هستند.

۴- افرادی که در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده و هنوز مسکنی تحویل نگرفته‌اند، مشمول طرح جهش تولید مسکن می‌شوند. اما این دسته از متقاضیان لازم نیست مجددا در سامانه جدید ثبت‌نام کنند و درخواست آن‌ها اعمال می‌شود.

قیمت ساخت مسکن چقدر است؟

اگرچه هنوز جزئیات قیمت مسکن طرح جهش تولید اعلام نشده، اما پیش از این گفته شده بود قرار است هر متر واحد مسکونی در طرح جهش مسکن متری دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان باشد. یعنی یک دهم متوسط قیمت کنونی مسکن در تهران.

پرداخت تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان

همچنین قرار است دولت به متقاضیان طرح جهش مسکن، وام بدهد. اگرچه هنوز مبلغ این وام مشخص نیست. اما آن گونه که وزیر راه و نمایندگان مجلس گفته‌ مبلغ وام بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است.

همچنین گفته شده که اقساط ماهیانه وام طرح جهش مسکن، بین ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تا ۵ میلیون تومان است. این وام ۲۰ ساله است. اما مشخص نیست کارمزد آن چقدر است. برخی می‌گویند کارمزد تسهیلات مسکن ۱۸ درصد است، اما برخی از نمایندگان از وام خرید مسکن با کارمزد زیر ۱۰ درصد خبر داده‌اند.

براساس این گزارش پیش از این محمود محمود زاده معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود در حدود ۳۱ شهر اراضی برای ساخت واحد‌های طرح جهش تولید مسکن تامین شده و ما به‌سرعت در حال تامین زمین در سایر شهر‌ها هستیم تا متقاضیان در شهر‌های موردنظر خود بتواند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متقاضیان برای ثبت‌نام باید دارای چهار شرط مهم از جمله سبز بودن فرم ج، عدم مالکیت خصوصی، سرپرست خانوار بودن را داشته باشند، بیان کرد: در این مرحله تنها ۳۱ استان به سامانه متصل هستند.

محمود زاده توضیح داد: تامین زمین در سایر استان‌ها به‌سرعت درحال انجام است و به‌زودی ثبت‌نام در این شهر‌ها هم آغاز می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن:

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولین مدارک برای ثبت‌نام در این سامانه آن است که متقاضی یا سرپرست خانوار اطلاعات هویتی و مالکیت خود را وارد و سپس اطلاعات افراد تحت تکلف خود را وارد سامانه کند که متقاضیان بعد از پالایش تایید اطلاعات آن‌ها می‌توانند برای ادامه روند ثبت‌نام اقدامات لازم را در دفاتر ادارات استان‌ها و یا بنیاد مسکن انجام دهند.

براساس این گزارش در حال حاضر برای حضور انبوه سازان و سازندگان مسکن در طرح جهش تولید مسکن باید اعتماد سازی صورت گیرد که این اعتماد سازی هم تنها تامین منابع مالی و اعتبارات است که دولت باید در این بخش همکاری‌های لازم را انجام دهد.

رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران اعلام کرد: بسیاری از بانک‌ها راه دور زدن پرداخت نکردن تسهیلات را بلد هستند بنابراین باید در این بخش نظارت‌ها افزایش یابد. تنها راه نجات بازار مسکن از رکود چند ساله، جهش تولید مسکن و جلب نظر سازندگان در این بخش است.

با توجه به بند الف تبصره ۱۸ سیستم بانکی مکلف به ارائه تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان واجد شرایط است، در صورت عمل به این بند و ارائه تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان به صورت گسترده تا حدودی تب و تاب ناآرامی‌ها در بازار مسکن فروکش می‌کند که درغیر این صورت بانک‌ها با سرپیچی از قانون و سنگ اندازی باعث سردرگمی متقاضیان می‌شوند.

به هر روی باید در کنار افزایش رقم تسهیلات مسکن، تدبیری جهت کاهش اقساط این تسهیلات اندیشیده شود تا اقشار مختلف جامعه به ویژه دهک‌های کم درآمد بتوانند آن را پرداخت کنند یا با افزایش تسهیلات ساخت مسکن و کنترل اقساط آن چاره‌ای برای کنترل تقاضا در بازار نا به سامان مسکن کرد.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

captcha

اخبار مرتبط