1400/08/20-16:17

ناتوانی مالی برای مراجعه به پزشک علت مصرف خودسرانه دارو

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو یکی از دلایل مصرف خودسرانه دارو در کشور را مشکلات اقتصادی دانست و گفت: افراد به دلیل مشکلات مالی، توان رفتن به پزشک را ندارند و همین موضوع سبب شده تا دارو را به صورت خودسرانه مصرف کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نوشین محمدحسینی مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو با اشاره به کشنده بودن مصرف مواد مخدر اظهار کرد: بر اساس آخرین مطالعات انجام گرفته مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث مرگ و میر افراد شود به طور کلی برخی از بیماران داروی متادون مصرف می‌کنند که تجویز این اقلام دارویی تحت نظر پزشک انجام شده و مشکلی برای فرد بیمار ایجاد نمی‌کند.

او ادامه داد: داروهای حاوی مواد متادون که در یخچال نگهداری می‌شود اگر توسط فرزندان مصرف شود باعث بروز مسمومیت‌های دارویی در کودکان خواهد شد و به دلیل اینکه بدن آن‌ها هیچ‌گونه آمادگی برای مصرف چنین قرصی ندارد خوردن آن توسط کودکان خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو بیان کرد: داروهای خاص حاوی مورفین نباید در دسترس افراد به ویژه کودکان قرار بگیرد زیرا باعث بروز مسمومیت خواهد شد و اگر افراد بیش از اندازه و میزان تجویزی از این قرص‌ها مصرف کنند مشکلات زیادی برای آن‌ها به وجود می‌آید.

محمدحسینی افزود: در زمینه فروش دارو در داروخانه‌ها استانداردهای خدمت تدوین شده است و به زودی کتاب آن در اختیار داروخانه قرار می‌گیرد. در حال حاضر لیست فروش داروهای بدون نسخه در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته و اگر برای داروساز محرز شود که فردی بیمار است و داروی خود را جای گذاشته وی می‌تواند پس از بررسی‌های لازم تواند داروی بیمار را بدهد.

او گفت: نظارت بر فروش دارو در داروخانه‌ها به طور قوی انجام می‌شود. مصرف خودسرانه دارو بیشتر جنبه اقتصادی داشته که افراد به دلیل مشکلات مالی توان رفتن به پزشک را ندارند و همین موضوع سبب شده تا دارو را به صورت خودسرانه مصرف کنند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط