1400/08/21-17:56

اردوغان: یونان دروغ می‌گوید

رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد،کشور یونان به پایگاه نظامی آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه دیلی صباح، اشاره رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به تأسیسات نظامی متعدد آمریکا در منطقه "آلکساندروپولی" یونان بود.

اردوغان همچنین افزود، یونان مهاجران غیرقانونی در دریا را به مرگ محکوم می‌کند.

او گفت: ما همه شواهدی در اثبات اقدامات آنها داریم.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: این یونان است که با سوراخ کردن قایق‌های حامل مهاجران آنها را به مرگ محکوم می‌کند.

ما تمامی شواهد را در این خصوص داریم.

اردوغان همچنین گفت: شما می‌توانید با متهم ساختن ترکیه جهان را فریب دهید. اما نمی‌توانید ما را گول بزنید.

وی همچنین کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان را به "دروغگویی" در مورد بحران مهاجرت متهم کرد.

اردوغان خاطر نشان کرد، گفتن اینکه بحران مهاجرت از ترکیه ریشه می‌گیرد ناسپاسی است. ترکیه میزبان حدود پنج میلیون مهاجر است که چهار میلیون نفر از آنها سوری هستند.

این در حالی است که یونان روز سه‌شنبه، ترکیه را متهم کرد که در آب‌های واقع بین این دو کشور رقیب منطقه‌ای مانند یک "دزد دریایی" عمل می‌کند و مدعی شد که گارد ساحلی این کشور قایق مهاجرانی را که می‌خواستند به‌طور غیرقانونی به یونان برسند، اسکورت کرده و سعی کردند آن را به داخل آب‌های یونان برانند.

ترکیه نیز به نوبه خود یونان را به اقدامات غیرقانونی و دفع پناهجویان متهم کرده و می‌گوید این کشور با به خطر انداختن جان مهاجران آسیب پذیر از جمله زنان و کودکان، ارزش های بشردوستانه و قوانین بین المللی را نقض می‌کند.

میتسوتاکیس در یک کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه این ادعا را رد و استدلال کرد که دولت او یک سیاست مهاجرتی "سختگیرانه اما منصفانه" را دنبال می‌کند.

وی گفت: ما در حال رهگیری قایق هایی که از سمت ترکیه می‌آیند هستیم، همانطور که طبق مقررات اروپایی این حق را داریم و منتظر هستیم تا گارد ساحلی ترکیه بیاید و آنها را تحویل گرفته و به ترکیه بازگرداند.

یونان و ترکیه که هر دو از کشورهای متحد عضو ناتو هستند، بر سر حقوق اکتشاف منابع زیردریایی گاز و نفت نیز با هم اختلاف دارند.

پنج استان ترکیه در دریای اژه شامل "چاناک‌قلعه، بالیکسیر، ازمیر، موغلا و آیدین"، مکان‌های اولویت دار برای پناهندگانی هستند که ترکیه را به مقصد اتحادیه اروپا ترک می‌کنند در حالی که جزایر متعلق به یونان در دیدرس سواحل ترکیه قرار دارند.

در سال‌های اخیر، صدها هزار نفر در جستجوی زندگی بهتر و در تلاش برای رسیدن به اروپای شمالی و غربی ، سفرهایی کوتاه اما خطرناک را در سراسر دریای اژه انجام داده‌اند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط