1400/08/25-23:17

سهم ایران از بازار ۸ میلیارد دلاری زعفران کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است

سهم ایران از بازار ۸ میلیارد دلاری زعفران کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت:در شرایطی که ۹۲ درصد تولید محصول زعفران در اختیار کشور ایران است از بازار هشت میلیارد دلاری این محصول سهم ما کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، محمد مهدی برومندی سه شنبه شب در آیین رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت زنجیره ارزش زعفران(زعفران کارت هوشمند) در تربت حیدریه افزود:هر محصولی که ۲۵درصد آن در یک کشور تولید شود باید قیمت و منافع آن محصول در دنیا متعلق به همان  کشور باشد که در خصوص منافع محصول زعفران  برای ما این گونه نیست و راهکار رفع این معضل تقویت بخش خصوصی و  جوانان خوشفکر است.

وی ادامه داد:کشور ما چند سال است که در جنگ اقتصادی است که این جنگ از جنگ تحمیلی سخت‌تر است چون هدف دشمن، سفره های مردم است و می خواهد نارضایتی اجتماعی ایجاد کند. 

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت:وزارت جهاد کشاورزی حافظ سفره مردم و امنیت غذایی آنهاست و در صف نخست جنگ اقتصادی است و علاوه بر تامین غذای مردم باید به دیگر بخش های کشور هم در شرایط تحریم کمک کند.

برومندی افزود: به همه کشاورزان و تشکل های کشاورزی تبریک می گوییم چون به تحریم ها "نه" گفتند و با وجود همه فشارها این سال های سخت را پشت سرگذاشتند و به زودی از  این سختی ها عبور می کنیم.

وی ادامه داد: در این جنگ اقتصادی با تلاش کشاورزان طی سال ۱۳۹۹، ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی عاید بخش کشاورزی شد و از این درآمد، ۵۲ درصد متعلق به حوزه باغبانی کشور است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: خراسان رضوی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور داشته و با تولید سالانه هفت و نیم میلیون تن محصول کشاورزی از قطب های مهم تولید کشور است.

برومندی افزود: با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول باغبانی در ۲۵۰ هزار هکتار از باغهای استان خراسان رضوی، ۴۳درصد ارزش تولیدی این استان در بخش کشاورزی متعلق به حوزه باغبانی بود.

وی اضافه کرد:کشور ما ۹۲درصد تولید زعفران را در اختیار دارد و خراسان رضوی طی سال گذشته ۳۲۰ تن زعفران از  ۴۳۱ تن تولید کشور را به خود اختصاص داد و مردم تربت حیدریه حق دارند با افتخار بگویند این شهر پایتخت زعفران جهان است چون ۱۰۰ تن از تولید زعفران کشور مربوط به این شهرستان بود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به این که ۸۰ درصد محصول زعفران، صادراتی است،کشاورزان تربت حیدریه در جنگ اقتصادی هم نیاز کشور را تامین و هم به خزانه کشور کمک کردند.

برومندی افزود: در برنامه تحولی بخش کشاورزی با رویکرد جهادی که توسط وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد در حوزه گیاهان دارویی به ویژه در بخش زعفران اقدامات ارزشمندی در دست اقدام است.

وی ادامه داد:تشکیل شورای قیمت گذاری اقدام ارزشمند مجلس شورای اسلامی بود که ریل گذاری خوبی در حمایت از بخش تولید است و امروز به طور هفتگی جلساتی برگزار می شود و خراسان رضوی در این جلسه یک رای دارد چون از ۲ کشاورز خبره که انتخاب شدند یکی از این استان است و ما به عنوان دولت از تولیدکنندگان حمایت می کنیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت:شورای قیمت گذاری برای صندوق حمایت از زعفران به عنوان یک صندوق ملی ۲۰ میلیارد تومان از محل یارانه ها به عنوان سهم کشاورز مصوب کرد و به زودی این صندوق افتتاح می شود.

سامانه هوشمند مدیریت زنجیره ارزش زعفران(زعفران کارت هوشمند) شناسنامه هر زعفرانکار است و کشاورز را از لحاظ  مقدار زمین و نوع کود و میزان محصول شناسایی می کند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است. 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط