1400/08/30-10:00

سرپیچی بانک ها از اعطای وام ودیعه

سرپیچی بانک ها از اعطای وام ودیعه

دو سال از اعطای وام ودیعه مسکن می گذرد و مشکلات اعطای آن نظیر اختلال در سامانه و ناهماهنگی بانک های عامل همچنان پابرجاست.

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ با توجه به آنکه از فصل تابستان و فصل جابه جایی مستاجران عبور کرده ایم، اما آمار‌ها و بررسی‌های میدانی همچنان نشان دهنده افزایش قیمت اجاره‌ها توسط بسیاری از مالکان است، به طوری که برخی از مستاجران در نیمه دوم سال هم از بالا بودن اجاره‌ها گله‌مند هستند و خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به مشکلات مستاجران در این بخش هستند.

نیمه دوم سال اجاره ها گران تر شد

محسنی یکی از مستاجرانی که در منطقه ۱۴ تهران ساکن است در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از بالا رفتن روزانه اجاره‌ها گله کرد و گفت: ما به امید آنکه فصل تابستان تمام شده و شاهد کاهش قیمت اجاره‌ها خواهیم بود چند ماهی مهلت اجاره خود را تمدید کردیم، اما در حال حاضر شاهدیم که نه تنها نرخ‌های اجاره کاهش پیدا نکرده بلکه به دلیل آنکه تعداد واحد‌های مسکونی اجاره‌ای کاهش یافته نرخ‌های اجاره هم بیشتر شده است.

براساس این گزارش در ماه‌های ابتدای امسال بود که ستاد ملی مقابله با کرونا همانند سال گذشته با پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران موافقت کردند به طوری که ثبت نام دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از اواسط خرداد ماه آغاز شد.

مهلت ثبت نام در ابتدا پایان شهریورماه اعلام شده بود، اما در نهایت در پی افزایش تعداد متقاضیان وام ودیعه مسکن، بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی پرداخت این تسهیلات در ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ بخشنامه‌ای در رابطه با تمدید مهلت ثبت نام متقاضیان این وام تا پایان آذرماه صادر کرد، همچنین در این بخشنامه بانک‌های عامل در این زمینه را ملزم پرداخت این تسهیلات تا پایان بهمن ماه کرد.

براساس این گزارش تمامی مستاجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می توانند برای ثبت نام به سامانه https://tem.mrud.ir/ مراجعه کنند.

ظرفیت پرداخت  تسهیلات وام ودیعه مسکن در بانک ها تکمیل شده است

طی هفته‌های گذشته متقاضیان مشکلات متعددی در خصوص این سامانه داشتند و ثبت نام در مرحله انتخاب بانک و شعبه به دلیل پیام اتمام اعتبار بانک نیمه تمام باقی می‌ماند که این مشکل برای مدت کوتاهی برطرف شد، اما شنیده‌ها دوباره حاکی از آن است که میزان اعتبار بسیاری از بانک‌ها به اتمام رسیده و باز هم متقاضیان با مشکل کمبود اعتبار متقاضیان مواجه شده اند.

در همین رابطه یکی از متقاضیان این وام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرده که به گفته یکی از مسئولان در بانک صادرات میزان اعتبار پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن به اتمام رسیده و نه تنها در تهران در بسیاری از شهرستان‌های دیگر هیچ اعتباری برای پرداخت تسهیلات ندارند.

بانک‌ها همکاری لازم را برای پرداخت وام دیعه مسکن انجام خواهند داد

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار راه و شهرسازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اقدامات انجام گرفته برای رفع مشکلات موجود در این سامانه تصریح کرد: معرفی سهمیه به بانک‌های مختلف انجام شده، اما بانک‌ها مدعی بودند که اعتباراتشان به اتمام رسیده است. بانک مرکزی تمامی این موضوعات را پیگیری کرده و در حال حاضر هم وزارت راه و شهرسازی پیگیری و مکاتبات لازم برای پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها و شعب مختلف را انجام می‌دهد.

او ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان را انجام می‌دهد و برای تسهیل در پرداخت وام ودیعه مسکن ما سعی کرده ایم اقدامات را برای افراد آسان‌تر کنیم و به تمامی بانک‌ها که اسامی آن‌ها در این بخش قید شده سهمیه تخصیص داده می‌شود و تمامی موارد باید توسط بانک‌ها و شعبه‌ها پیگیری شود.

۱۳۰هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده اند

محمود زاده با بیان اینکه تا پایان آذرماه فرصت ثبت نام در سامانه ودیعه مسکن وجود دارد، گفت: بانک‌ها موظف هستند تا پایان بهمن ماه بهمن تسهیلات را به متقاضیانی که ثبت نام کرده اند پرداخت کنند.

او تصریح کرد: تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار نفر متقاضی درسامانه ودیعه مسکن ثبت نام کرده و از این تعداد بیش از ۶۳۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده و بیش از ۱۳۰ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: پیش از این طبق مذاکراتی که انجام دادیم اعلام شده بود که بانک‌ها همکاری لازم را انجام خواهند داد و شرایط پرداخت را آسان‌تر خواهند کرد.

بیش از ۴۸درصدی افزایش اجاره در مهرماه

ماهیانه شاخص اجاره بهای مسکن در شهر تهران بررسی می‌شود و این در حالی است که مهرماه امسال بازار اجاره با رشد بیش از ۴۸درصدی در مقایسه با مهرماه سال قبل مواجه شد که این میزان تورم اجاره به لحاظ تحولات نقطه ای، بیشترین تورم در این بازار در میان ماه‌های سپری‌شده از سال ۱۴۰۰ است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، به لحاظ تورم سالانه، بازار اجاره مسکن مهرماه امسال رکورد رشد را طی سه‌دهه اخیر شکست. این آمار‌ها در کنار شرایطی که هم اکنون از آخرین تحولات بازار اجاره مسکن در شهر تهران و بسیاری دیگر از شهر‌های کشور، به‌خصوص کلان‌شهر‌ها و شهر‌های بزرگ رصد می‌شود، نشان‌دهنده به صدا درآمدن آلارم تشدید بحران در بازار اجاره است. ️

این‌ها در شرایطی است که سیاست دستوری تعیین سقف مجاز برای افزایش اجاره مسکن در حال اجراست. اما آمار‌ها نشان می‌دهد، عملا این سقف‌های مجاز نه‌تن‌ها در تهران، بلکه در کل کشور نیز رعایت نشده است.

حال به‌تازگی دولت اعلام کرده است که قصد دارد بخشی از واحد‌هایی را که قرار است در قالب قانون جهش تولید مسکن (ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی) احداث شود، به بازار اجاره اختصاص دهد. اما هنوز جزئیاتی در این باره منتشر نشده است.

متقاضیان وام ودیعه مسکن علاوه بر این که یک ماه تا پایان آذرماه برای ثبت نام وقت خواهند داشت، می توانند مشکلات خود در این زمینه را در قسمت نظرات این خبر با ما در میان بگذارند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط