1400/09/11-15:45

آیا خواص درمانی شغلم جنبه علمی دارد؟

برگ ریزان که شروع می‌شود شلغم به عنوان یکی از خوراکی‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما آیا این مطلب جنبه علمی دارد یا خیر؟

بهروز طلائی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوردن شلغم مقاومت بدن را در برابر ‌بیماری‌های ویروسی و عفونی افزایش داده و باعث بهبود علائم زکام و ‌سرماخوردگی می‌شود. دارای مواد مغذی زیادی از جمله پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، گوگرد، پتاسیم، کلسیم و ویتامین سی است.

این دکترای تخصصی علوم تغذیه با بیان اینکه شلغم دارای خواص ضدالتهابی است، اظهار کرد: یکی از فواید شلغم این است که می‌تواند مشکلات تنفسی مختلف به‌ویژه آسم را بهبود بخشد. ‌البته در افرادی که نفخ شدید روده دارند مصرف شلغم توصیه نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: ترکیبات شلغم خلط آور است و درمان کننده سرفه‌های خشک، گلودرد، ‌ملین سینه و التیام دهنده تنگی نفس است و باعث دفع سموم و میکروب‌ها از بدن می شود‎.

وی ادامه داد: شلغم دارای مقداری ‌اگزالات کلسیم است که مصرف زیاد آن می‌تواند در افراد مستعد سنگ ‌کلیه، موجب تشکیل سنگ کلیه شود. شلغم نیز مانند انواع کلم آنتاگونیست ید است و در افرادی ‌که کم کاری تیروئید دارند، مصرف آن توصیه نمی‌شود. ‌

نظرات

captcha

اخبار مرتبط