1400/09/22-14:22

ماجرای به کما رفتن جوان اراکی پس از تزریق بوتاکس چه بود؟

روز گذشته به کما رفتن یک جوان به دلیل تزریق بوتاکس در اراک خبر ساز شد.

به گزارش ایسنا، این جوان ۲۸ ساله، برای تزریق خط اخم به یکی از پزشکان عمومی اراک مراجعه می کند، اما متاسفانه چند ثانیه ای از تزریق در شقیقه بیمار نمی گذرد که اتفاقی می افتد.

شبنم انصاری خواهر این بیمار در اینباره اظهار کرد: برادرم شنبه ۲۰ آذر ساعت ۱۳ در مطب یکی از پزشکان عمومی شهر اراک جهت تزریق بوتاکس حاضر شده است. تزریق خط اخم بدون مشکل انجام شده، اما بلافاصله پس از تزریق در شقیقه دچار درد بسیار شدید شده و روی زمین افتاده و شروع به تشنج کرده است.

انصاری اظهار کرد: با حضور اورژانس در محل، برادرم که تشنج بسیار شدیدی داشته به بیمارستان منتقل می شود.

وی با تاکید بر اینکه این جوان ۲۸ ساله به هیچ عنوان سابقه بیماری، مصرف دارو، مشروبات الکی و مواد مخدر را نداشته است، افزود: بیمار از نظر جسمانی کاملا سالم بوده ولی پس از تزریق دچار تشنج شده و تا ساعت ۱۹ شب گذشته در واقع در کما بود و هیچ واکنشی نداشت ولی خوشبختانه شب گذشته قدری واکنش از خود نشان داد، هر چند که توان باز کردن چشمانش را نداشت.
 
انصاری درخصوص تشخیص پزشکان اظهار کرد: با چندین پزشک صحبت شد و تقریبا تمامی آنها اعلام کردند که مواد استفاده شده برای تزریق دارای ناخالصی بوده است. در ابتدا تصور بر این بود که شاید تزریق در کانال عصبی انجام شده است که این امر قطعا از دست رفتن بینایی، حرکات و حتی مرگ را به دنبال داشت، اما ظاهرا مواد استاندارد و مرغوبی استفاده نشده است و بازگشت این جوان به زندگی در واقع یک معجزه بود.

وی با بیان اینکه این مرد جوان عصر روز گذشته از بیمارستان مرخص شده ولی پزشکان تاکید کرده اند که متخصص قلب حتما باید او را ویزیت کند چراکه ضربان قلب نامنظم شده است و سلامت بیمار باید ۶ ماه در این خصوص چک شود، افزود: قطعا بابت این اتفاق به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد.

اینکه یک پزشک عمومی، وارد حوزه های تخصصی شود قطعا می تواند عواقب خاص خود را به همراه داشته باشد و اتفاق رخ داده برای این جوان ۲۸ ساله اراکی نیز مصداق ورود افراد غیرمتخصص به حوزه های تخصصی است هرچند که ظاهرا منع قانونی در این راستا وجود ندارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص اتفاق رخ داده گفت: تا امروز هیچ مصوبه قانونی جهت منع ورود پزشک عمومی به عرصه تزریق ژل و بوتاکس دیده نشده است و تنها کمیسیون تامین صلاحیت های بالینی نیز مصوب کرده است که پزشک عمومی دوره دیده می تواند به این عرصه ورود کند.

دکتر بهمن صادقی تصریح کرد: معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال بررسی است و تاکنون ورود پزشک عمومی به این عرصه را رد نکرده است. بر همین اساس در صورتی که شخص پزشک عمومی تزریق را انجام دهد منعی وجود ندارد. هرچند که این مسئله از سوی وزارتخانه مسکوت و بلاتکلیف باقی مانده است و حتی اگر دانشگاه برخورد کند و پزشک خاطی را به مراجع قضایی ارجاع دهد با آرایی برائت می گیرند.

وی تصریح کرد: البته اگر تزریق توسط شخص پزشک انجام نگیرد دانشگاه توان مداخله و جلوگیری را دارد و حتی در صورت انجام این تزریق در آرایشگاه ها امکان پلمب آرایشگاه وجود دارد.

دکتر صادقی اضافه کرد: در صورتی که تزریق ژل حادثه و اتفاقی برای بیمار به همراه داشته باشد، بیمار می تواند به نظام پزشکی اعلام شکایت کند و در صورت بروز قصور، قطعا برخورد قانونی صورت می گیرد.

قطعا بخشی از عواقب این ماجرا به این بیمار برمی گردد، چراکه برای پرداخت مبلغی کمتر به فرد غیر متخصص مراجعه کرده است، اما مسلما بخش عمده ای از مسئولیت به پزشک باز می گردد که علیرغم اطمینان دهی به مراجعه کنندگان خود، از مواد و برندهای بی کیفیت استفاده کرده است.

تزریق ژل و بوتاکس که این روزها بازار داغی هم دارد باید به افراد متخصص سپرده شود و در کنار آن نیز باید بهترین مواد مورد استفاده قرار گیرد و با خاطیان در این حوزه برخورد جدی صورت گیرد چراکه مستقیما با جان و سلامت مردم سر و کار دارد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط