1400/10/12-14:09

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یک ضرورت است

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یک ضرورت است

وزیر نیرو گفت: امروز توسعه انرژی‌های تجدید پذیر نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، «علی اکبر محرابیان» امروز (یکشنبه) در مراسم امضای تفاهمنامه با شرکت‌های بخش خصوصی برای احدث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپدیر افزود: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است.

وی ادامه‌داد: یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم که در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم برآن تاکید شده، ایجاد رشد اقتصادی و استمرار آن است که به‌طور طبیعی در شرایط فعلی کشور جز با توسعه صنعتی امکان‌پذیر نیست.

وزیر نیرو گفت: در سال‌های اخیر با وجود رشد در بخش صنعت، شاهد نارسایی و کمبودهایی برای تامین انرژی مورد نیاز بوده‌ایم که این شرایط نیاز به اقدام‌های جدی دارد تا بتوان امکان رشد صنعت در کشور را فراهم کرد.

محرابیان از تلاش برای رفع این نارسایی‌ها و کمبودها در دولت سیزدهم خبر داد و خاطرنشان‌کرد: بر این اساس برنامه‌هایی در وزارت نیرو با هدف تامین برق ارائه شده که حاصل تدبیر همه فعلان این بخش است.

وی، مهمترین گام امروز وزارت نیرو را اجرایی کردن این برنامه‌ها دانست که در قالب آن به توسعه نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تبدیل واحدهای بخار به سیکل ترکیبی برای تامین برق پایدار در تابستان ۱۴۰۱ پرداخته خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: برنامه ریزی شده تا در چهار سال آینده بیش از ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شود که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

محرابیان با بیان اینکه بخشی از این نیروگاه‌ها (۱۰ هزارمگاوات تجدیدپذیر) تاکنون وارد مدار شده‌اند، خاطرنشان‌کرد: تلاش می‌شود تا بقیه نیروگاه‌ها نیز تا تابستان ۱۴۰۱ وارد مدار شوند.

وی استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را اولویت جهانی برشمرد که برای کشورمان از توجیه پذیری بالاتری نیز برخودار است و افزود: این توجیه پذیری را در سه بخش کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف آب با توجه به شرایط کشور و حفظ محیط زیست عنوان کرد.

وزیر نیرو ادامه‌داد: امروز سه مساله کمبود سوخت، تامین آب مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی و مسایل مربوط به آلاینده‌های زیست محیطی از اهم مسایل در بخش انرژی است که پاسخ درست این مسایل در توجه ویژه به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نهفته است.

محرابیان افزود: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مصرف سوخت در کشور را کاهش خواهد داد، نیازی به استفاده از آب ندارد و هم دوستدار محیط زیست است که می تواند زیست بهتری را برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد.

وی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مقایسه با انرژی‌های فسیلی را کم هزینه تر دانست و اضافه‌کرد: استفاده از این نوع انرژی هزینه‌های کمتری در زمان اتصال به شبکه سراسری برق دارد و هزینه نگهداری آن به مراتب پایین‌تر است.

وزیر نیرو، حرکت کشور در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را رو به جلو توصیف کرد و از حمایت ویژه وزارت نیرو از فعالان این بخش خبر داد.

محرابیان گفت: وزارت نیرو نه فقط از فعالان تولید برق انرژی تجدیدپذیر حمایت می کند، بلکه از سایر تولیدکنندگان این بخش مانند تولیدکنندگان سلول و سایر تجهیزات نیز حمایت خواهد شد.

وی به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: بخش بزرگی از این ماده برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ساخت ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر یکی از برنامه‌هایی است که وزیر نیرو  تحقق آن را در دولت سیزدهم اعلام کرده بود.

چندی پیش وی با بیان اینکه دولت کنونی ایران برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان‌کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط