1400/10/12-23:58

تظاهرات در سودان؛ شلیک گاز اشک آور به معترضان

هزاران معترض سودانی، هوادار دموکراسی و مخالف کودتا ساعاتی پیش در مقابل کاخ ریاست جمهوری در خارطوم تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات با وجود پرتاپ گاز اشک آور، قطع سیستم‌های مخابراتی و استقرار دسته جمعی سربازان رخ داد.

تظاهر کنندگان به کوتای 25 اکتبر (3 آبان) "عبدالفتاح البرهان" رهبر نظامی این کشوراعتراض دارند.

آنها با سر دادن شعارهایی مانند "قدرت نزد مردم است" خواهان "بازگشت نظامیان به پادگان" ها شدند.

مانند تظاهرات‌های قبلی که پس از کوتا به امری عادی در سودان تبدیل شده است، مقامات موانعی را در مسیرهای منتهی به پایتخت ایجاد کردند.

شرکت معترضان در تظاهرات علیه حکومت نظامی در خارطوم- 30 دسامبر 2021- این عکس از رسانه های اجتماعی در سودان برداشته شده است

اعتراضات سودان

آنها با قرار دادن کانتینرهای حمل و نقل دریایی در مسیر پل های روی رودخانه نیل راه پایتخت و نواحی دور افتاده را مسدود کردند.

اینترنت و تلفن های همراه از صبح به وقت سودان درست کار نمی‌کند و نیروهای امنیتی با نصب مسلسل سنگین روی خودروهای زرهی در اطراف مستقر شده اند و عابران را می پایند.

با این وجود هزاران سودانی "به یاد شهدا" برای این تظاهرات جمع شدند. به گفته منابع پزشکی حداقل 54 معترض در خشونت‌های خیابانی پس از کودتای آبان در این کشور کشته شدند.

گروه "نت بلاک" به عنوان نهاد ناظر بر شبکه ارتباطی اعلام کرد که خدمات اینترنت تلفن همراه از اواسط صبح و قبل از اعتراضاتِ برنامه ریزی شده مختل بوده است.

فعالان و معترضان در تظاهرات دو ماه گذشته از اینترنت برای سازماندهی تظاهرات و بازنشر تصاویر تظاهرات استفاده کرده اند.

کودتاهای نظامی در سودان سابقه ای طولانی دارد. این کشور پس از سرنگونی "عمرالبشیر" رئیس جمهور پیشین در سال 2019 سفری ناپایدار و شکننده را به سمت حکومت غیرنظامی طی کرده است. عمر البشیر که خود با فرماندهی یک کودتای بدون خون ریزی به قدرت رسیده بود پس از اعتراضات گسترده مردمی و ائتلاف نظامی و مدنی کنار رفت.

از زمانی که "عبدالفتاح برهان" -رهبر واقعی سودان پس از برکناری عمرالبشیر"-  در ماه آبان کودتا و "عبدالله حمدوک" نخست وزیر این کشور را بازداشت کرد، سودان دوباره در آشوب فرو رفت.

معترضان در خارطوم سودان تظاهرات کردند و خواستار تغییر کامل حکومت به نوع غیر نظامی شدند- 30 دسامبر 2021/ عکس: خبرگزارس فرانسه

اعتراضات سودان

حمدوک در 21 نوامبر (30 آبان) دوباره برگردانده شده اما تظاهرات مردمی در این کشور همچنان ادامه دارد زیرا معترضان به ژنرال کهنه کار و وعده‌های و برای هدایت کشور به سوی دموکراسی بسیار بی اعتماد هستند.

54 کشته پس از کودتای آبان در سودان

به گفته گروه کمیته پزشکان طرفدار دموکراسی، سرکوب گسترده اعتراضات خیابانی در سودان به کشته شدن حداقل 54 کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شده است. با این حال معترضان بیش از 2 ماه به تظاهرات خیابانی علیه ارتش ادامه دادند.

تظاهرات 2 ماه گذشته بارها توسط نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک آور و حمله‌ نیروهای باتوم (باطوم) به دستِ پلیس مختل شده است.

برهان اصرار دارد که این اقدام ارتش "کودتا" نبوده بلکه فشاری برای "اصلاح مسیر انتقال" بوده است.

در روز جمعه یکی از مشاوران نزدیک او هشدار داد که "تظاهرات تنها اتلاف انرژی و زمان است" و "هیچ راه سیاسی" ایجاد نخواهد کرد.

معترضان در پست و رسانه ای اجتماعی می‌گویند سال 2022 "سال تداوم مقاومت" است.

آنها خواستار اجرای عدالت برای کسانی هستند  که از زمان کوتای آبان کشته شده اند. آنها همچنین اجرای عدالت برای 250 کشته در اعتراضات مردمی سال 2019 علیه حکومت عمرالبشیر را می‌خواهند.

معترضان همچنین حملات جنسی در اعتراضات 19 دسامبر 2021 (28 آذر) را محکوم می‌کنند. سازمان ملل می‌گوید در تظاهرات 28 آذر حداقل 13 زن و دختر قربانی تجاوز جنسی یا تجاوز گروهی شده اند.

اتحادیه اروپا و آمریکا با صدور بیانیه ای مشترک استفاده از خشونت جنسی "به عنوان یک سلاح برای دورکردن زنان از تظاهرات و خاموش کردن صدای آنها" را محکوم کردند.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد بیش از 14 میلیون سودانی در سال جاری به کمک های بشردوستانه نیاز خواهند این میزان بالاترین سطح نیاز سودان به کمک های بشردوستانه در دهه اخیر محسوب می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط