1400/10/13-08:15

مذاکرات وین امروز از سر گرفته می‌شود

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها امروز دوشنبه پس از یک وقفه سه روزه از سرگرفته می‌شود تا رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فشرده مذاکره‌کنندگان برای حصول توافق ادامه پیدا کند.

به گزارش ایرنا، دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها روز دوشنبه ششم دی‌ماه آغاز و در روز پنجشنبه نهم دی‌ماه به دلیل شروع تعطیلات سال نوی میلادی به مدت سه روز متوقف شد تا دوباره از روز دوشنبه سیزدهم دی، از سر گرفته شود. البته به گفته مذاکره‌کنندگان، در این سه روز نیز رایزنی‌ها و تبادل متن‌ها به صورت غیر رسمی در جریان بود.

در مدت چند روزه مذاکرات، گفت‌وگوهای فشرده‌ای در سطح رؤسای هیئت‌ها و کارشناسان گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای برگزار شد. همزمان، اعضای برجام بدون حضور ایران چندین جلسه با هیئت آمریکایی که ریاست آن را رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بر عهده داشت، برگزار کردند.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توئیتر دربارخ این جلسه نوشت: مشارکت کنندگان برجام (بدون حضور ایران) و ایالات متحده عصر امروز با یکدیگر دیدار کردند و در مورد آخرین وضعیت گفت‌وگوهای وین تبادل نظر کردند. وی افزود که همه شرکت کنندگان در جلسه امشب، «با خوشنودی روند مثبت و فضای عملی مذاکرات جاری را مورد توجه قرار دادند.»

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پس از پایان مذاکرات وین در راند اول دور هشتم و در آستانه تنفس چند روزه مذاکرات به دلیل سال نوی میلادی، به خبرنگاران گفت که در نتیجه گفت‌وگوی روزهای اخیر در وین پیشرفت‌های خوبی در حوزه رفع تحریم‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات بین طرف ایرانی و طرف‌های مقابل ادامه داشت، از جمله چند جلسه در موضوع راستی آزمایی برگزار شد؛ هم هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هم با طرف اروپایی، همینطور در موضوع راستی آزمایی هم جلساتی بین طرف ایرانی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، جلسه جداگانه‌ای با سه کشور اروپایی برگزار شد.

باقری ادامه داد: در عرصه لغو تحریم‌ها هم به اصطلاح مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

سه کشور اروپایی ابتدا زیر بار به روز رسانی پیش‌نویس توافقات نمی‌رفتند اما سرانجام در برابر خواسته‌های ایران عقب‌نشینی کردند و پیش‌نویسی که در حال حاضر مبنای مذاکرات قرار دارد، با مطالبات ایران مطابقت دارد و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبیین معیارهایی هستند که ضمانت‌های مورد نظر ایران ارائه شود.

آنطور که از برآیند اظهارنظرها از سوی منابع نزدیک به تیم‌های مذاکره‌کننده در وین برمی‌آید، گفت‌وگوها در مسیری سازنده پیش می‌رود و تمام شرکت‌کنندگان در مذاکرات، مصمم به حصول توافق در کوتاهترین زمان هستند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری «د پ آ» آلمان، یک مقام آگاه از مذاکرات وین روز پنجشنبه با بیان اینکه که مذاکرات با ایران در فضایی سازنده پیش می رود، خبر داد ایران بر نوعی تضمین برای احترام به توافق‌های آینده پافشاری می‌کند.

این منبع آگاه افزود: مشخص است که ایران بر نوعی تضمین برای احترام به توافقات آینده پافشاری می‌کند. این درخواست از سوی همه طرف‌ها به رسمیت شناخته شده اما اجرای آن بسیار دشوار است.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در اظهار نظری دستیابی به توافق درباره احیای تعهدات سال ۹۴ را شدنی توصیف و تصریح کرد که رسیدن به این مرحله تا ماه فوریه ۲۰۲۰ یک ارزیابی واقعی است. وی عصر ۵شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که باید صبور باشیم و در تلاش‌هایمان مصر باشیم؛ در نهایت می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم.

اولیانوف همچنین پس از توقف مذاکرات در عصر پنجشنبه گفت که ما در دو حیطه شاهد برخی پیشرفت‌ها بوده ایم؛ یکی در مذاکرات و دیگر در ارزیابی‌های عمومی شرایط پیرامون مذاکرات وین. هم‌اکنون این ارزیابی‌ها برای اولین بار از ماه ژوئن شامل عناصر مثبت هستند. این بدان معناست که مذاکره‌کنندگان واقعا پیشروی داشته‌اند.

حالا امروز (دوشنبه) قرار است مذاکره‌کنندگان بار دیگر پس از این وقفه سه روزه به وین بازگردند تا رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فشرده خود را برای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران ادامه بدهند.

در صورت حصول توافق برای حضور مجدد آمریکا بر سر میز مذاکره، کمیسیون مشترک برجام، این توافق را بررسی کرده و از آمریکا برای حضور در ادامه گفت‌وگوها دعوت به عمل خواهد آورد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط