1400/10/13-10:18

رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در ترکیه در پی سقوط لیر

گزارش‌ها حاکی است که نرخ تورم در ماه گذشته میلادی در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، در حداقل یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.

به گزارش رویترز، بر اساس داده‌های اقتصادی که روز شنبه منتشر شد، نرخ تورم در ماه گذشته میلادی در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، در حداقل یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.

این در حالی رخ داد که دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، قیمت برق و گاز طبیعی در سراسر این کشور را برای سال جدید میلادی به شدت افزایش داد.

همچنین قیمت‌ بنزین، بیمه خودرو و برخی عوارض پل‌ها نیز افزایش یافت و فشار بیشتری را به اقتصادی وارد کرد که با تورم فزاینده و بحران ارزی مواجه شده بود.

سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه با اشاره به تورم شدید حامل های انرژی در جهان، تأکید کرد که قیمت برق تا 125 درصد برای مشترکین تجاری و حدود 50 درصد برای خانوارها در سال 2022 افزایش یافته است.

شرکت توزیع سراسری گاز ترکیه موسوم به بوتاس نیز اعلام کرد که قیمت گاز طبیعی برای مصارف خانگی 25 درصد و برای مصارف صنعتی 50 درصد افزایش یافت. افزایش قیمت برای ژنراتورهای برق نیز 15 درصد اعلام شد.

بر اساس این گزارش، اتاق بازرگانی استانبول (ITO) اعلام کرد در این شهر که حدود یک پنجم جمعیت 84 میلیونی ترکیه را در خود جای داده است، قیمت های خرده فروشی در ماه دسامبر 9.65 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت و سالانه 34.18 درصد افزایش یافت.

قیمت لوازم خانگی نیز بیش از 20 درصد افزایش یافت در حالی که مواد غذایی نزدیک به 15 درصد شاهد افزایش قیمت بود.

این داده‌ها احتمالاً نرخ کلی تورم سالانه این کشور را که در ماه نوامبر به بالای 21 درصد جهش کرده بود و در دسامبر از 30 درصد گذشته بود باز هم افزایش می دهد. به نظر می رسد که نرخ تورم عمدتاً به دلیل سقوط ارز این کشور بالا خواهد رفت.

لیر از سپتامبر سال گذشته، زمانی که بانک مرکزی ترکیه تحت فشار اردوغان، مجموعه‌ای از اقدامات برای کاهش نرخ‌ بهره را آغاز کرد، 44 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط