1400/10/13-10:20

صادارت زعفران باز هم کاهش یافت

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در هشت ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با سال گذشته میزان صادرات ۱۰ درصد کاهش یافته است.

غلامرضا میری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با میزان صادرات زعفران در سال جاری اظهار کرد: در آبان ماه سال جاری بیش از ۴۴ هزار و ۲۴ کیلو زعفران از کشور صادر شده که در مقایسه با آبان ماه سال ۹۹ که طی آن ۵۸ هزار و ۲۷۲ کیلو صادرات زعفران صورت گرفته بود، ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در خصوص قیمت زعفران بیان کرد: در حال حاضر قیمت زعفران در هر کیلو حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۸ میلیون تومان است.

میری با بیان اینکه اگر زعفران سال گذشته به بازار عرضه نشود، قیمت این محصول بیشتر از قیمت کنونی خواهد شد، عنوان کرد: شاید بیش از ۱۵۰ تن زعفران در سال گذشته خریداری و انبار شده که اکثر مصرف‌کنندگان و خریداران خارجی ترجیح می‌دهند این نوع زعفران را خریداری کنند. همین مساله موجب شده که در حال حاضر زعفرانی که ۲۵ روز پیش با قیمت ۴۵ میلیون تومان از کشاورز خریداری می‌شد، با قیمت ۳۷ الی ۳۸ میلیون تومان خریداری شود. خریداران هم رغبتی به خرید زعفران با این قیمت از کشاورز را ندارند؛ در نتیجه قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: من از دولت و مسئولان درخواست می‌کنم از عرضه این نوع زعفران در شرایط کنونی جلوگیری شود تا حداقل کشاورز متضرر نشود چرا که زعفرانی که ما کمتر از یک ماه پیش کیلویی ۴۸ میلیون تومان خریداری می‌کردیم، در حال حاضر بین ۳۷ الی ۳۸ میلیون تومان خریداری می‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی و کاهش تولید زعفران در سال جاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شد در سال جاری با توجه به کاهش قابل ملاحضه تولید به دلیل خشکسالی قیمت زعفران افزایش پیدا کند اما در حال حاضر وضعیت اینگونه نیست.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: اگر همواره این شعار را می‌دهیم که قصد حمایت از کشاورز را داریم، پس باید از کشاورز حمایت کنیم. باید از ورود زعفرانی را که سال گذشته از همین کشاورزان خریداری شده، ممانعت به عمل آید تا قیمت زعفران‌ها بالاتر از نرخ گذشته شود. من مطمئنم که اگر این زعفران به بازار عرضه نشود، قیمت زعفران افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط