1400/10/13-10:49

نان هایی که با افزایش قیمت در گیلان آب رفتند

قیمت نان طی چند روز گذشته در گیلان افزایش یافته در حالی که در کنار آب رفتن وزن نان کیفیت آن نیز پایین آمده و این موضوع نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.

مهر نوشت: مردم گیلان در کنار مصرف برنج به عنوان قوت اصلی خود از نان نیز استفاده می‌کنند و شاید این روزهای که قیمت برنج در بازارها افزایش یافته بتوان گفت نان قوت غالب بیشتر مردم گیلان است. چند روز پیش بود که با اعلام رئیس اتحادیه نانوایان قیمت انواع نام در این استان نیز افزایش یافت.

عادل محمدی در گفتگویی به مصوبه ستاد تنظیم بازار استان گیلان مبنی بر افزایش قیمت نان یارانه‌ای اشاره و اضافه کرد: بر اساس این مصوبه بر اساس مصوبه نان بربری با وزن چانه ۵۲۰ گرم هزار و ۳۰۰ تومان، لواش با چانه ۱۵۰ گرمی ۳۵۰ تومان، نان سنگک با چانه ۵۷۰ گرم هزار و ۵۰۰ تومان، تافتون ۲۵۰ گرمی ۶۰۰ تومان تعیین شده است.

وی افزود: قیمت انواع نان آزاد پز برای نان بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم هزار و ۸۰۰ تومان، لواش با چانه ۱۵۰ گرمی ۴۲۰ تومان، نان سنگک با چانه ۶۳۰ گرم ۲ هزار تومان، تافتون ۲۵۰ گرمی ۷۰۰ تومان تعیین شده است.

نان هایی که با افزایش قیمت در گیلان آب رفتند

کیفیت نان پایین دورریز آن بالا

این موضوع از چند جهت زمینه نارضایتی مردم این استان را فراهم کرد. یکی از شهروندان رشتی در گفتگو با مهر با اشاره به این افزایش قیمت، اظهار کرد: متأسفانه مسئولانی که مسئول این موضوع هستند توجهی به وضعیت اقتصادی مردم نداشته‌اند.

اصلانی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی به ویژه برای افراد کارگر و یا کسانی که منبع درآمد مشخصی ندارند این افزایش قیمت در کنار بالا رفتن قیمت برنج به منزله این است که آنها دیگر همین نان را هم نمی‌توانند برای خانواده خود تهیه کنند.

این شهروند رشتی با گلایه از کیفیت پایین نان‌ها، بیان کرد: مسئولان قبل از افزایش قیمت باید فکری به حال افزایش کیفیت نان‌ها می‌کردند تا مقدار دور ریز مردم کاهش یابد.

وی با بیان اینکه متأسفانه نان‌های پخت شده توسط بسیاری از نانوایی‌ها کیفیت لازم را ندارد، تأکید کرد: همین موضوع باعث شده تا مقدار دور ریز نان در میان خانواده بسیار بالا باشد.

اصلانی همچنین به کم فروشی برخی از نانوایان نیز اشاره کرد و گفت: برخی از نانوایان متأسفانه مقدار چونه ای که برای یک عدد نان می‌گیرند از مقدار مصوب و قانونی آن کمتر بوده و نظارتی هم وجود ندارد.

مسئولی پاسخگو نیست

میلانی یکی دیگر از شهروندان رشتی در گفتگو با مهر اظهار کرد: پیش از اعلام افزایش قیمت عده‌ای از نانوایی‌ها به بهانه کمبود آرد یارانه‌ای و تهیه آرد به صورت آزاد قیمت‌ها را افزایش داده بودند.

وی با بیان اینکه گاهی نیز به بهانه نبود آرد در یک منطقه تعدادی از نانوایی‌ها تعطیل شده و شهروندان برای تهیه نان با مشکلات زیادی مواجه بودند، افزود: هیچ نظارتی هم بر عملکرد نانوایی‌ها وجود نداشت.

میلانی با اشاره به اینکه کیفیت نان‌ها نیز بسیار پایین است، گفت: جای سوال است که چرا مسئولان و متولیان فکری به حال افزایش کیفیت نان نمی‌کنند نانی که امروز خریداری می‌شود حتی یک ساعت بعد هم برای مصرف مناسب نیست.

وی با بیان اینکه مسئولان تنها در جلوی دوربین‌ها وعده نظارت بیشتر می‌دهند اما در عمل چیزی مشاهده نمی‌شود، افزود: حالا قیمت نان را بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی مردم افزایش داده‌اند حداقل بر کیفیت نان‌ها هم نظارتی انجام شود.

نان هایی که با افزایش قیمت در گیلان آب رفتند

تشدید نظارت بر نانوایی‌ها

گشت‌های مشترک بازرسی و نظارت با افزایش قیمت نان در سطح استان تشدید شده و به صورت سر زده در طول شبانه روز از برخی نانوایی‌ها بازدید و بر عرضه نان و کیفیت آن نظارت می‌کنند. یکی از مواردی که در این بازرسی‌ها بیش از همه به چشم می‌خورد کاهش وزن چونه ها نان بوده است.

مسئول گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشدید نظارت‌ها، اظهار کرد: به منظور برخورد با تخلفات گشت‌های نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها افزایش یافته است.

محمد ابراهیم کتابچی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده متأسفانه شاهد برخی تخلفات بودیم، ادامه داد: عدم رعایت بهداشتی از سوی کارگران نانوایی‌ها، کم فروشی و گران فروشی از مهم‌ترین تخلفات بوده است.

مسئول گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه بازدیدها در دو شیفت صبح و عصر در سطح استان انجام می‌شود، گفت: این گشت‌ها به صورت گسترده و با حضور گشت‌های سیار و اکیپ‌های نظارتی تعزیرات حکومتی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در صورت مشاهده هر گونه تخلف با واحد صنفی قاطعانه برخورد می‌شود، ادامه داد: این گشت‌ها ادامه دار است.

کتابچی با اشاره به فعالیت ۲۰ گشت تعزیرات حکومتی در سطح استان گیلان، گفت: از این تعداد هفت گشت در سطح شهرستان رشت و ۱۳ گشت نیز در سطح شهرستان‌ها فعال هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون دو هزار و ۵۰ پرونده با موضوع نانوایی‌ها تشکیل، رسیدگی و مختومه شده است، افزود: میزان جریمه این تعداد پرونده بیش از شش میلیارد ریال جزای نقدی بوده است.

کتابچی ادامه داد: از این تعداد در ۶۷۱ مورد تعزیرات حکومتی استان گیلان به صورت مشترک با سایر دستگاه‌ها حضور داشته است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط