1400/10/13-11:05

سیل شدید در مالزی موجب مرگ ۵۰ نفر شد

پلیس مالزی در گزارشی اعلام کرد، در جریان جاری شدن سیل شدید و رانش زمین در این کشور ۵۰ نفر کشته و ۲ نفر مفقود شدند.

به گزارش شبکه خبری «دِ استار»، سازمان هواشناسی مالزی تا روز سه شنبه بارندگی های بیشتری را نیز در این کشور پیش بینی کرده و بار دیگر درباره وقوع سیل هشدار داده است. در ۷ ایالت این کشور نیز در پی جاری شدن سیل مردم مجبور به تخیله منازل و سکونت در اقامتگاه های موقت شدند. 

در ادامه هشدارهای این سازمان، همچنین به مردمی که به ویژه در سواحل غربی «پنینسولار» زندگی می کنند توصیه شده تا برای ۴ روز آینده در حالت آماده باش به سر ببرند. 

اداره آبیاری و زه کشی مالزی نیز در بیانیه ای اعلام کرد، با وجود اینکه این بار موج های کمتر و در ابعاد کوچک تر نسبت به نوامبر سال گذشته دیده شده، اما شرایط ممکن است با وزش بادهای قوی و موج های جزر و مدی و همزمان بارندگی های شدید بدتر شود و شهروندان در نواحلی ساحلی باید احتیاط کنند.

روز گذشته ۸ هزار و ۷۲۷ نفر در ایالت های  «کلانتان»، «ترنگانو»، «پاهانگ»،«جوهور»، «ملاکا»،«نگری»،«سمبیلان» و «صاباح» تحت تاثیر سیل قرار گرفتند و به ۱۲۸ مرکز و اقامتگاه سراسری موقت برای اسکان برده شدند. 

بدین ترتیب دولت مالزی می بایست یک میلیارد رینگیت معادل ۳۲۴ میلیون دلار برای بازسازی خرابی ها و آسیب ها به زیرساخت ها هزینه کند در حالی که همچنان باید خود را برای  مواجهه با موج دوم سیل در روزهای آینده نیز آماده نگه دارد. 

«داتوک وان اوزیر سلیمان» دبیر کل وزارت کار در مصاحبه با خبرنگاران گفت: زیرساخت های آسیب دیده از جمله جاده ها و پل ها در اسرع وقت باید بازسازی و تعمیر شوند تا دسترسی و ارتباط ممکن شود. او همچنین اضافه کرد نگرانی ما از موج دوم سیل است. سیل اخیر منجر به خسارت های فراوانی شده است و سیل بعدی می تواند خسارت ها را صدچندان کند. در ضمن ما باید پیشگیری های لازم را در مناطقی که احتمال رانش زمین وجود دارد انجام دهیم. در ۲ هفته گذشته و از زمان شروع این سیل مرگبار ۲۲۹ رانش زمین در مناطق متفاوت گزارش شده است.

براساس داده های آژانس مدیریت بحران ملی این کشور، در مجموع طی دو هفته گذشته ۱۲۵ هزار و ۴۹۰ نفر در سراسر مالزی به دلیل بارندگی های موسمی آواره شدند. در این میان ۱۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر در حال حاضر به منازل خود بازگشتند. تاکنون ۱۵ هزار و ۵۸۱ امدادگر نیز برای کمک رسانی به مردم در این مدت به مناطق آسیب دیده فرستاده شدند. 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط