1400/10/13-11:06

قیمت ماهی جنوب به مرز ۲۰۰ هزار تومان رسید

مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی خاطر نشان کرد: کاهش ذخایر دریایی باعث شده است میزان صید ماهی در شمال و جنوب کشور کاهش پیدا کند از این‌رو شاهد افزایش نرخ ماهی در بازار هستیم. در میادین عرضه آبزیان بیشتر ماهیان پرورشی مشاهده می‌شود.

به گزارش ایلنا، فخرالدین احمدی با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز بر قیمت ماهی نیز تاثیر خواهد گذاشت، گفت: در سال جاری صید ماهی شمال و جنوب نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و این مسئله باعث افزایش قیمت ماهی در بازار شده است.

وی با بیان اینکه خوراک ماهیان با نرخ ترجیحی وارد نشد، گفت: اصلاح نظام یارانه‌ای، در نهایت بر روی قیمت مرغ و گوشت قرمز تاثیر مستقیم می‌گذارد متعاقب افزایش نرخ مرغ و گوشت ما شاهد بالا رفتن نرخ آبزیان نیز خواهیم بود چراکه ماهی می‌خواهد به قیمت این اقلام خود را نزدیک کند.

به گفته احمدی، اگر مردم خرید نکنند و تولید در دست تولیدکنندگان بماند این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش نرخ ماهی بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای نباشیم.

این فعال صنفی با اشاره به حذف آبزیان از سبد خانوارها، تصریح کرد: قیمت ماهی قزل‌آلا در عمده‌فروشی به کیلویی 68 هزار تومان و در میادین به کیلویی 78 هزار تومان رسیده است. نرخ ماهی جنوب به دلیل کاهش صید روند صعودی به خود گرفته است تا جایی که ماهی شیر در میادین کیلویی 180 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

وی در ادامه به اشاره به نرخ دیگر ماهیان جنوب، افزود: شوریده کیلویی 140 هزار تومان، حلوا کیلویی 130 هزار تومان است که این نرخ‌ها در عمده‌فروشی است و واحدهای صنفی بعد از افزایش سود 10 درصدی این آبزیان را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

بنا به اظهارات احمدی، قیمت ماهیان جنوب در خرده‌فروشی به مرز کیلویی 200 هزار تومان هم رسیده است.

این فعال صنفی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از ماهیان میادین پرورشی هستند، گفت: افزایش قیمت سرسام‌آور ماهی جنوب این خوراک را سفره‌های مردم حذف کرده است. علت کاهش صید ماهی جنوب را باید در تقلیل پیدا کردن ذخایر دریایی و طوفان ماه‌های گذشته دنبال کرد. همچنین صید ماهیان استخوانی نیز افزایش پیدا نکرده و بازار ماهیان شمال مانند سوف و کفال نیز کاهش پیدا کرده است قیمت ماهی سفید کیلویی 150 هزار تومان و ماهی کفال کیلویی 120 هزار تومان است.

وی در پاسخ به این پرسش که پایین‌ترین نرخ ماهی در بازار کیلویی چند است؟ افزود: ماهی حسون جنوب، ماهیان ریز و کوچکی است که پاک کردن آن دشوار است و حداکثر کیلویی 15 هزار تومان بفروش می‌رسد این ماهی اگر تازه باشد طعم و کیفیت خوبی دارد.

احمدی با اشاره به ماهیان گرم‌آبی، گفت: ماهیان کپور، آمور، بی‌کتف جزو ماهیان گرمابی پرورشی هستند. اما باید بگویم که افزایش نرخ ماهی از قدرت خرید مردم بالاتر رفته است و همین مسئله میزان خرید ماهی را در سال جاری کاهش داده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط