1400/10/13-12:03

قانون جدید مالیات ارزش افزوده چه کالاهایی را گران کرد؟

 قانون جدید مالیات ارزش افزوده چه کالاهایی را گران کرد؟

در حالی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده آغاز شده که شاهد افزایش قیمت در برخی کالاها بعد از صدور بخشنامه های اجرایی این قانون از سوی سازمان امور مالیاتی هستیم.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در 57 ماده  بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 17 تیر ماه  توسط محمد باقر قالیباف به حسن روحانی رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شده بود. تاریخ اجرای این قانون 13  دی ماه اعلام شده بود. مهمترین بخش‌هایی که در قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تغییر پیدا کرده است مالیات کالا‌های خاص، جریمه‌ها، انتقال و توزیع مالیات‌ها و بخشی از دادرسی مالیاتی  است که عموم اصلاحات نیز به نفع مودیان مالیاتی یا فعالان اقتصادی است. همچنین در این قانون خود طلا مشمول مالیات نخواهد بود. در مورد طلا این استدلال مطرح می‌شود که از بین نمی‌رود و مصرف نمی‌شود؛ بنابراین از آنجایی که این مالیات نیز مالیات بر مصرف محسوب می‌شود، با این استدلال مجلس پذیرفت که خود طلا را از شمولیت مالیات خارج کند. اما مصنوعات طلا نسبت به اجرت، حق العمل و سود خود مشمول مالیات خواهند بود، اما شمش طلا مشمول نمی‌شود. در قانون جدید، مناطق آزاد جزء محدوده اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده شدند و معافیت مناطق آزاد نسبت به مالیات بر ارزش افزوده حذف شده است.

در همین خصوص محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی  جمعه 11 دی اعلام کرد: بر اساس جزو 13 بند ب ماده 9 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری و بین المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است. اما خدمات حمل و نقل هوایی اعم از بار و مسافر به نرخ 9 درصد مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.

افزایش 4 درصدی هزینه سفرهای هوایی

بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل هوایی از بامداد امروز دوشنبه 13 دی‌ماه مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد. در پروازهای داخلی مجموعاً 4 درصد و در پروازهای خارجی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که با توجه به رقمی که نرخ فروش بلیت پروازهای خارجی دارد، این پایه مالیاتی سبب می‌شود تا دسترسی مردم به سفرهای خارجی کاهش یابد؛

گفتنی است، از آنجایی که بر اساس قانون جدید، 5 درصد عوارض شهرداری‌ها از بلیت پروازهای داخلی حذف شده و به جای آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به بلیت هواپیما افزوده می‌شود، در عمل 4 درصد به نرخ بلیت پروازهای داخلی از بامداد دوشنبه 13 دی تعلق می‌گیرد.
با توجه به اینکه پروازهای خارجی تا پیش از این از مالیات معاف بودند، از 13 دی ماه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به هزینه بلیت پروازهای خارجی اعم از ایرلاین‌های ایرانی یا غیر ایرانی اضافه خواهد شد.
این در حالی است که عوارض خروج از کشور نیز هنگام دریافت کارت پرواز از مسافران پروازهای خارجی دریافت می‌شود که بر اساس قانون بودجه امسال (1400) از نخستین خروج 400، دومین خروج 600 و سومین خروج و بالاتر از آن، 800 هزار تومان عوارض خروج از کشور دریافت می‌شود.

خروج طلا از سیستم  مالیات بر ارزش افزوده

ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: از 13 دی ماه قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی و طلا از سیستم آن حذف می‌شود، اما تا این تاریخ روند معاملات به روش قبل محاسبه می‌شود.
 از تاریخ مذکور در فاکتور خرید طلا تنها اجرت مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد و به نظر می‌رسد این روش به نفع مردم و فروشندگان بازار طلاست. حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا، بازار این کالا را گرم می‌کند.
گفتنی است، پیش از این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از کل فاکتور دریافت می‌شد. اما حالا اصل طلا از پرداخت مالیات 9 درصدی معاف شده و فقط اجرت ساخت و سود مشمول مالیات 9 درصدی می‌شود.

هیاتهای حل اختلاف مالیاتی تعطیل شد

از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه شماره 6٧ /1400 / 200 مورخ ١١/ 10 / 1400 هیات های حل اختلاف مالیاتی را از تاریخ ١٣ / 10/ 1400 (همزمان با شروع تاریخ اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش) تعطیل کرد

در بند ٣ این بخشنامه آمده است  « با توجه به تغییر ساختار هیات های حل اختلاف مالیاتی به شرح مقرر در ماده (٢44) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم ،نظر به لازم‌الاجرا شدن احکام مقرر در این ماده و تبصره های آن از تاریخ ١٣ / 10/ 1400 در مواردی که ساختار جدید هیات های حل اختلاف مالیاتی به موجب احکام صادره توسط مرکز دادرسی مالیاتی شکل نگرفته است، مدیریت هیات های حل اختلاف مالیاتی موظفند در خصوص پرونده هایی که برای آن‌ها از تاریخ ١٣ / 10/ 1400 به بعد تعیین وقت جلسه دادرسی شده است، با هماهنگی مرکز مذکور ، نسبت به تجدید دعوت از مودی و برگزاری جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی در چارچوب تشکیلات جدید مرکز دادرسی مالیاتی اقدام و مراتب عدم تشکیل جلسه هیات را به اطلاع مودی ذی ربط برسانند.

شروع به فعالیت هیات های حل اختلاف مالیاتی در چارچوب مقررات جدید و مطابق با قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مستلزم معرفی نمایندگان دادگستری، تصویب ساختار و تشکیلات مرکز دادرسی و اصلاح احکام اعضای هیات های حل اختلاف مالیاتی است. با توجه به زمان تصویب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده  در مجلس شورای اسلامی (اردیبهشت ماه سال جاری) ، متولیان و مدیران ذیربط در سازمان مالیاتی، فرصت ٧ ماهه برای پیش بینی مقتضیات امر و پیش گیری از تعطیلی هیات های حل اختلاف مالیاتی داشتند.

کالاهای جدید مشمول مالیات ارزش افزوده شدند/ از محصولات کشاورزی فراوری نشده تا برنج و روغن خوراکی وارداتی

گمرک جمهوری اسلامی ایران از تاریخ اجرای قانون مکلف است در مبادی ورودی گمرکی از کالاهای موضوع جزء های (1)، (3) و (5) به شرح ذیل، مالیات و عوارض ارزش افزوده با نرخ استاندارد 9 ٪ وصول نماید؛

جزء (1): کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگل(از جمله چوب خام)، محصولات گلخانه(از جمله سبزی، صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ)

تبصره - فعالیت های مربوط به مراحل بسته بندی، انبارداری و نگهداری محصول در دمای مناسب در سردخانه، انجماد محصول(شامل سردخانه)، پاک کردن، درجه بندی، بوجاری بذور، پوست گیری مانند شالی‌کوبی، شستشو، تمیزکاری، تفکیک، همگن سازی، خشک کردن انواع محصولات مانند چای، کشمش و خرما با روشهای مختلف، تفت دادن، مانند پخت نخود و پنبه پاک کنی، فرآوری محصولات کشاورزی محسوب نمی‌شود. ارائه خدمات مزبور به محصولات کشاورزی مشمول مالیات و عوارض فروش نیست.

جزء (3): بذر، نشاء، نهال، سم و کود

جزء (5): کالاهای زیر:

1-5 -شیر، پنیر و ماست 

2-5 -تخم ماکیان

3-5-آرد و نان

4-5 -انواع گوشت و فرآورده های گوشتی مطابق با فهرستی که هر سال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان دی ماه برای اجرا در سال بعد به این سازمان ارسال می‌کند.

5-5 -برنج، حبوبات، سویا و پروتئین سویا

6-5 -انواع روغن‌های خوراکی، اعم از گیاهی و حیوانی

7-5 -شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان

8-5-تخم مرغ نطفه دار و تبدیل آن به جوجه یک روزه

تولیدکنندگان ملزم به درج برچسب معافیت مالیات ارزش‌افزوده شدند

از 13دی‌ماه 1400 ، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاهای موضوع بند(الف)ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مکلف به درج برچسب معافیت از این مالیات روی بسته‌بندی کالاهای مذکور هستند.

بر اساس نامه سازمان امور مالیاتی کشور به رئیس اتاق ایران که به امضای داود منظور رئیس این سازمان رسیده، علاوه بر آنکه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاهای معاف مکلفند برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را از تاریخ اجرای قانون، روی بسته‌بندی کالاهای مزبور درج کنند، به هنگام عرضه، مجاز به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالاها و خدمات معاف نیستند و در صورت تخلف نه تنها باید مالیات و عوراض دریافتی را عودت کنند، بلکه مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافت نیز می‌شوند که غیر قابل بخشش است.

بر اساس این تبصره، «تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان کالاهای موضوع این بند از قانون، مکلفند که برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را روی بسته‌بندی کالاهای مذکور درج کنند».

حذف معافیت قند و شکر در قانون جدید ارزش افزوده / قند و شکر از 13 دی ماه 1400 مشمول مالیات است

کلیه تولیدکنندگان و فروشندگان حائز شرایط فراخوان ها ، لازم است 9 درصد از بهای فروش را محاسبه و از خریدار اخذ و برابر مقررات نسبت به پرداخت آن به حساب مالیاتی اقدام نمایند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط