1400/11/24-14:04

حذف سیستم بهین یاب صحیح نیست

 حذف سیستم بهین یاب صحیح نیست

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: ساماندهی بازار محصولات پتروشیمی باید قاعده داشته باشد.

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید حمید حسینی گفت: اگر وزارت صمت می‌خواهد طرح بهین یاب را حذف کند، باید یک سیستم جایگزین برای آن داشته باشد؛ زیرا میزان پلیمری که در داخل توزیع می‌شود؛ با نیاز کشور همخوانی ندارد. قاعدتاً باید یک فرمول داشته باشد، زیرا نمی‌توان خوراک واحد‌ها را به بورس برد، اما هیچ کنترلی روی آن نداشت و وزارت صمت نباید خود را کنار بکشد.

طبق طرح جدید وزارت صمت برای کنترل بازار محصولات پتروشیمی، سامانه بهین یاب حذف خواهد شد و تمام شرکت‌های پتروشیمی موظف هستند که محصولات خود را به صورت کامل در بورس کالا عرضه کنند و اگر خریدار خارجی نداشت، سپس مجوز صادرات به آن‌ها داده می‌شود؛ اما فعالان بازار پتروشیمی و صنایع پلیمر که پایین دست آن است، اعلام کرده‌اند که وزارت صمت جزئیات دقیق این طرح را در اختیار آن‌ها قرار نداده و سبب ایجاد رقابت‌های کاذب در بورس و بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

مهرداد صادقی‌نکو رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک تهران گفت: با سنگین شدن رقابت، گرانی مواد اولیه محتمل خواهد بود و انتظارات تورمی آن به بازار کالا سرازیر خواهد شد.

مرتضی نیک سرشت دبیر انجمن همگن ماشین سازان و تجهیزات پلیمری هم گفته است، یکی از اشکالات این طرح آن است که سهمیه‌ها حذف شده و کالا طی سه‌مرحله در بورس کالا عرضه می‌شود. در مرحله نخست تولیدکنندگان تخصصی امکان خرید دارند، باقی‌مانده محصولات در مرحله دوم به کل تولیدکنندگان قابل عرضه است و در مرحله سوم افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند این محصولات را خریداری کنند و این، به منزله ورود افراد غیرتخصصی به بازار پتروشیمی است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط