1401/01/11-15:04

روغن خام مورد نیاز تا پایان ماه رمضان تامین شد

 روغن خام مورد نیاز تا پایان ماه رمضان تامین شد

آنطور که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می گویند روغن مورد نیاز ماه رمضان تامین و تدارک دیده شده است.

به گزارش اکوفارس، طی هفته های اخیر ماجرای کمبود روغن در فروشگاه و مغازه های سطح شهر در رسانه ها مطرح شد که این موضوع نگرانی هایی مبنی بر دریافت صف های طولانی و افزایش قیمت ایجاد کرده است.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که روغن در تمامی قفسه مغازه و فروشگاه ها موجود است و همانند سال ۹۹  و اوایل سال گذشته عرضه روغن با صف های طولانی خرید در شرایط کرونایی و عرضه با قیمت های چندبرابری در بازار روبرو نیست.

بازرگانی دولتی به عنوان مسئول تامین روغن اعلام می کند که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته روغن خام مورد نیاز کارخانجات تا پایان ماه مبارک رمضان تامین است. هر چند برخی فعالان بازار از فروش اجباری روغن همراه با دیگر کالاها و فروشندگان فروشگاه های زنجیره ای از خرید حداکثر ۲ روغن با یک کارت بانکی خبر می دهند.

روغن خام مورد نیاز تا پایان ماه رمضان تامین است

حجت براتعلی مدیر کل هماهنگی بازرگانی دولتی گفت: علی رغم آنکه موضوع تغییر تخصیص نرخ ارز را مجلس بر عهده دولت گذاشت، اما این اطمینان را می دهم که تاکنون هیچ تصمیمی بابت تغییر نرخ ارز ترجیحی روغن اتخاذ نشده است‌.

به گفته وی، بنابر برنامه ریزی صورت گرفته روغن خام مورد نیاز کارخانجات برای تولید و توزیع در سطح شبکه ها تا پایان ماه رمضان تخصیص و بخش زیادی به خطوط تولید منتقل شده است.

براتعلی می گوید: با توجه به ذخایر راهبردی قابل اتکا روغن، هر یک از استان ها و شبکه های عرضه که مشکلاتی در تامین دارند، پس از انعکاس به ما محدودیتی وجود ندارد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت از گلایه های انجمن کنسرو و شیرینی و شکلات نسبت به کمبود روغن خبر می دهند و همواره اذعان می کنند که کل موجودی ذخایر کشور جوابگوی حدود ۲ ماه نیاز کشور است، درحالیکه بین ۳ تا ۶ ماه باید ذخایر داشته باشیم.

مدیرکل هماهنگی بازرگانی دولتی گفت: گرچه درگیری اخیر روسیه و اوکراین در سطح عمومی عرضه روغن تاثیر گذار است، اما بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته برای خریدهای آتی مشکلی در توزیع نخواهیم داشت .

۸۵ درصد روغن خام مورد نیاز وارداتی است

امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن روغن نباتی گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی و نرخ مصوب روغن در بازار، بخش خصوصی هیچ گونه تمایلی به واردات ندارد چرا که هزینه تمام شده با قیمت فروش همخوانی ندارد.

طی روزهای اخیر خبری مبنی بر کمبود روغن در فضای مجازی منتشر شد چرا که برخی سودجویان با انتشار اخباری مبنی بر کمبود همانند سال گذشته به دنبال تشنج بازار هستند.

به گفته وی، با وجود افزایش شدید قیمت جهانی روغن خام و عدم اصلاح قیمت در داخل، تمایلی به واردات توسط بخش خصوصی نیست که اصلاح قیمت صرفا افزایش قیمت نیست بلکه دولت می‌تواند روش های مختلفی از جمله کاهش تعرفه و تسهیلات بانکی را برای تعادل قیمت تمام شده به کار گیرد.

مهرماه سال ۹۹ کمبود مقطعی در بازار روغن اتفاق افتاد که بخشی از آن ناشی از کاهش واردات و مشکلات مربوط به تخصیص ارز بود و بخش دیگر احتکار روغن از سوی خانوارها و افراد سود جو بود که نظم بازار را بر هم زد.

بنابرآمار اعلامی انجمن روغن نباتی، سالانه ۲ ملیون تن روغن مورد نیاز کشور است که ۸۵ درصد آن توسط بخش خصوصی و دولتی وارد می‌شود.

فروش اجباری کالا همراه با روغن نباتی

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: گرچه در خصوص روغن کالا با نرخ مصوب وجود دارد، اما برای مصارف صنعتی به سبب ازدیاد تقاضا ۲۰ تا ۴۰ درصد گرانفروشی صورت می گیرد.

به گفته وی، زمانیکه از شرکت های روغن تقاضای ۱۰۰ کارتن روغن را داریم همراه با دیگر کالاها همچون تن ماهی، رب گوجه، باتری قلمی و دیگر کالاها عرضه می کنند که با این وجود انگیزه ای برای خرید در بخش بنکداری وجود ندارد.

فعالان بازار اذعان می کنند به رغم آنکه کمبودی در عرضه کالا وجود ندارد، اما به سبب ازدیاد تقاضا از سوی صنایع گرانفروشی رخ می دهد.

حسنی می گوید: افرادی که بالاتر از قیمت مصرف کننده خرید و فروش می کنند، خواستار خرید روغن هستند.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: با توجه به فروش اجباری کالا شرکت های تولیدکننده همراه با دیگر کالاها، خرید برای بخش بنکداری صرفه اقتصادی ندارد.

گرچه امور اصلاح نظام یارانه را مجلس بر عهده دولت گذاشته است، اما بازرگانی دولت اعلام می کند که تاکنون تصمیمی برای این موضوع اتخاذ نشده است.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

captcha

اخبار مرتبط