• خانه
  • بورس بانک و بیمه
1401/01/21-13:03

برنامه ریزی برای واریز سودهای رسوب شده سهامداران در حال اجراست

برنامه ریزی برای واریز سودهای رسوب شده سهامداران در حال اجراست

قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ضمن اعلام جزییات پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام، گفت: در خصوص اشخاص حقوقی و همچنین مانده مطالبات سهامداران حقیقی برای سودهای رسوب شده، فرآیند آن در حال پیاده‌سازی، تست و عملیاتی شدن است.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، به دنبال اعتراض سهامداران در زمینه دریافت سودهای تعیین شده در مجامع سالیانه شرکت‌های بورسی (سود نقدی)، از سال گذشته و در دولت سیزدهم اقداماتی به منظور رفاه حال سهامداران در دستور کار مسوولان قرار گرفت تا بتوانند پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام را الزامی کنند.

اهمیت این موضوع تا جایی پیش رفت که پرداخت سود از طریق سامانه سجام در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد تاکید قرار گرفت و این موضوع نشان از آن داشت که اجرای این اقدام در سال ۱۴۰۱ به طور جد مورد پیگیری است و زمینه‌های آن برای الزام شرکت‌ها در زمینه پرداخت سود با سامانه سجام باید با مورد توجه شرکت‌ها قرار گیرد.

شرکت‌های بورس پس از تصویب قانون بودجه، ملزم شدن که سود نقدی را از طریق سامانه سجام به حساب سهامدارن واریز کنند.

به دنبال تلاش‌های انجام شده برای انجام این اقدام، هفته گذشته «محسن انصاری مهیاری»، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعلام کرد: تمامی ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند.

اجرایی شدن این اقدام نیازمند آماده بودن زیرساخت‌های لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است که در این زمینه «غلامرضا ابوترابی» نایب رییس هیات مدیره و قایم مقام مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ارائه توضیحاتی از جزییات ساختارهای این شرکت برای پرداخت سود از طریق سامانه سجام پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید.

۲۹۲ شرکت سود خود را از طریق سجام توزیع کردند

ایرنا: آیا زیرساخت‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای پرداخت سود همه شرکت‌ها از طریق سجام آماده است؟

ابوترابی: از سال ۱۳۹۹ در خصوص ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان پرداخت سود جاری سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت­ نام کرده‌اند­، فراهم شده است.

با وجود الزامی نبودن پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام در سال­‌های گذشته اما در سال ۱۳۹۹ و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تعداد ۱۲۳ شرکت نسبت به توزیع سود از طریق سامانه مذکور اقدام کردند.

این موضوع در سال ۱۴۰۰ با استقبال بیشتر ناشرین مواجه شد؛ به طوری تعداد  ۲۹۲ شرکت از طریق این سامانه اقدام به پرداخت سود اشخاص حقیقی کردند.

در خصوص اشخاص حقوقی و همچنین مانده مطالبات حقیقی نیز فرآیند مربوطه در حال پیاده‌سازی، تست و عملیاتی شدن است.

سود نقدی سهام دو روز بعد از پرداخت توسط شرکت‌ها در حساب سهامداران است

ایرنا: در صورت پرداخت سود از سوی شرکت‌ها به حساب شرکت سپرده‌گذاری، چه مدت زمانی لازم است تا شرکت سپرده گذاری سود را به حساب سهامداران واریز کند؟

ابوترابی: ناشرین با توجه به سررسید انتخاب شده جهت توزیع سود، حداکثر یک تا ۲ روز قبل از سررسید مورد نظر، وجه قابل پرداخت را تامین کرده و شرکت سپرده­‌گذاری مرکزی در تاریخ تعهد شده، نسبت به توزیع آن اقدام می‌کند.

ایرنا: اکنون در کشور چند نفر در سجام ثبت‌نام کردند؟

ابوترابی: هم اکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده‌­اند.

صدور ۵۸ میلیون کد بورسی تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۰

ایرنا: چه تعداد از افرادی که دارای کد معاملاتی بورسی هستند که در بازار سهام معامله می­‌کنند و چه تعداد کد بدون استفاده مانده است؟

ابوترابی: تعداد کل کدهای سهامداری تا پایان اسفند ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۸ میلیون کد بوده  که حدود ۸ میلیون کد در طی سال ۱۴۰۰ حداقل یک بار معامله داشته‌اند و باقی کدهای معاملاتی در سال ۱۴۰۰ فاقد معامله بوده‌اند.

ایرنا: تعدادی از سهامداران برای دریافت سود با مبالغ پایین به بانک ها مراجعه نکرده‌اند و این سودها در شرکت‌ها مانده است، تکلیف این سودهای رسوب شده چه خواهد شد؟

ابوترابی: همه ذینفعان جهت جلوگیری از تضییع حقوق سهامداری خود، باید با ناشرین جهت دریافت مطالبات و... در ارتباط باشند.

در صورت عملیاتی شدن بستر توزیع سودهای مانده و مطالبات سهامداران، این امکان در قالب یک سرویس جدید در اختیار ناشرین و سهامداران به عنوان پرداخت مانده مطالبات قرار خواهد گرفت.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط