1401/02/04-08:45

تولید خودرو افزایش نیافت و قرعه کشی حذف نشد!

 تولید خودرو افزایش نیافت و قرعه کشی حذف نشد!

وزیر صمت وعده داده بود امسال قرعه کشی حذف و تولید افزایش خواهد یافت اما هیچ کدام عملی نشد.

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، "سال آینده تولید خودرو به قدری زیاد خواهد شد که دیگر نیازی به قرعه کشی نیست؛ برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو طراحی شده و به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال محقق خواهد شد" این آخرین پیام وزیر صمت در صفحه شخصی اش در فضای مجازیست؛ وعده‌ای که بار‌ها هم در فضای عمومی آن را تکرار کرده است .

این وعده، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته است؛ یکی از افراد می گوید: "خدا به داد مردم برسد، سونامی قیمت خودرو بعد از اظهار نظر مسئولین از بدیهیات است، دیگری نوشته معاون وزیر صمت دستور داده، قیمت اقلامی که بالا رفته به قیمت قبل برگرده! مگه قیمت پایین به دستور است؟ مافیای گرانی قیمت کجاست؟"

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی می نویسد:" آقای وزیر کاهش که هیچ، جلوی این افزایش قیمت رو بگیرید بخدا از اینکه هر روز قدرت خریدمون کمتر میشه خسته شدیم."

به گفته آقای سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو قیمت‌ها نه تنها کاهشی نیست، بلکه افزایش هم داشته؛ قیمت برخی خودرو‌ها از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده اند.

او می گوید:  پژو پارس ۲۷۵ میلیون تومان بود که به ۳۰۲ میلیون تومان رسیده است؛ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۶۳ میلیون تومان به ۲۸۱ میلیون تومان، هایما مونتاژی از ۸۱۰ به ۹۰۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۱۸۲ میلیون به ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است. وقتی خودرو به اندازه نیاز بازار تولید نشود باید خودرو پژو ۲۰۶  که در کارخانه ۱۴۹ میلیون تومان است را ۲۸۰ میلیون تومان خرید!

وعده دیگر وزیر صمت، حذف قرعه کشی از سیستم فروش خودرو بود؛ آقای فاطمی امین گفته بود با قرعه کشی خودرو مخالف است و در سال 1401 دیگر قرعه کشی برگزار نخواهد شد اما این وعده‌ نیز عملی نشد و 2 روز از تعطیلات نوروزی نگذشته، ایران خودرو و سایپا طرح فروش فوق العاده همراه با قرعه کشی را اجرا کردند.

عدم حذف قرعه کشی واکنش‌های حقیقی و مجازی مختلفی را نمایان می کند؛ به طوری که یکی از افراد اینطور می گوید: " پارسال گفتند قرار است سال جدید قیمت خودرو کنترل شود، تولید زیاد شود و قرعه کشی حذف شود؛ هفته پیش ایران خودرو پیش فروش گذاشت برای ۵ محصول و ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت ۱۱.۷۵۰ خودرو در قرعه کشی ثبت نام کردند، حالا نه قیمت ماشین کم و نه قرعه کشی حذف شد و تولید هم کمتر شده!"

قرعه کشی تا پنج ماه دیگر پابرجاست! 

پس از آن نیز خودروسازان گفته اند قرعه کشی همچنان تا پنج ماه دیگر پابرجاست و در شرایطی قرعه کشی حذف خواهد شد که قیمت گذاری دستوری لغو شود تا خودروسازان بتوانند افزایش تولید دهند.

آقای بابک رحمانی سخنگوی گروه صنعتی ایران خودرو می‌گوید: به دو شرط افزایش عرضه ۷۵۰ هزار دستگاه در سال و حذف قیمت گذاری دستوری، قرعه کشی ایران خودرو حذف می‌شود.

نیاز بازار خودرو سالیانه یک میلیون ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است که ایران خودرویی‌ها برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه شامل ۲۵ هزار خودرو سنگین و ۷۲۵ هزار دستگاه سواری برنامه ریزی کرده اند، ولی افزایش عرضه، یک دلیل حذف قرعه کشی است که مسلما به تدریج در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد. 

حالا طرح فروش فوق العاده شاهین را بدون قرعه کشی اعلام کردند بدون آنکه جزئیاتی از عرضه و ظرفیت آن گفته باشند؛ این درحالیست که در آخرین طرح فروش فوق العاده شاهین ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو ظرفیت در نظر گرفته شد.

حذف قرعه کشی در صورتی رخ خواهد داد که تیراژ خودرو افزایش یابد و حتی وزیر صمت گفته نگران این است که میزان تولید از تقاضا بیشتر شود؛ آقای فاطمی امین می‌گوید نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تولید به قدری زیاد می‌شود که از تقاضا بیشتر خواهد شد.

بررسی ما از آمار‌های تولید ۲ خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد روند تولید در سال گذشته نه تنها افزایش نبوده، بلکه نسبت به سال ۹۹ مقداری کاهش د اشته است به طوری که در سال ۱۴۰۰ میزان تولید خودروسازان ۷۷۷ هزار دستگاه بوده که نسبت به سال ۹۹، ۲۱ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.

آقای رضا شیوا رئیس سابق شورای رقابت گفته بود که نیاز بازار به خودرو یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است و طی سه سال گذشته تولید کمتر ۸۰۰ هزار دستگاه بوده که این تولید نشان می دهد ۴۰ درصد کمتر از نیاز بازار خودرو تولید شده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط