1401/02/10-17:57

مصوبه کاهش عوارض یک یا ۲ پله‌ای صادراتی کالاها به گمرکات ابلاغ شد

مصوبه کاهش عوارض یک یا ۲ پله‌ای صادراتی کالاها به گمرکات ابلاغ شد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: مصوبه عوارض جدید صادراتی شامل کاهش یک یا ۲ پله‌ای عوارض برخی کالاها از روز هفتم اردیبهشت‌ماه به گمرکات ابلاغ‌شده است.

به گزارش اکوفارس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیف‌الله امیری» با اشاره به کاهشی شدن قیمت بیشتر کالاها با توجه به کاهشی که در قیمت‌های جهانی رخ ‌داده است، افزود: این کاهش قیمت‌های جهانی در وضع عوارض جدید اعلام و اعمال‌شده است.

وی از حذف عوارض صادراتی برخی از کالاها که عوارض آنها به‌طور تقریبی به صفر رسیده است در عوارض جدید خبر داد و تاکید کرد: با این‌وجود در صورتی‌که دوباره موضوعات بحرانی مانند جنگ اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت‌های جهانی رخ دهد، برای این‌گونه کالاها که عوارض‌شان به صفر رسیده است، بازهم عوارض در نظر گرفته می‌شود.

کاهشی شدن عوارض صادراتی برخی از کالاها

امیری بیان‌داشت: عوارض صادراتی برخی کالاها با سه پله و برخی دیگر از کالاها با یک یا ۲ پله نزولی اعلام‌شده است.

وی تصریح‌کرد: اگر رشد قیمت صادراتی کالایی از پنج درصد به بالا باشد، برای آن کالاها عوارض در نظر گرفته‌شده است، برای کالاهایی که رشد قیمتی صادراتی آنها بین صفر تا پنج درصد بوده هیچ‌گونه عوارضی در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اضافه‌کرد: در دو هفته آینده نیز با توجه به شرایط بازار درصورتی‌که قیمت‌ها بازهم نزولی باشد، دوباره عوارض صادراتی تغییر می‌کند و عوارض صادراتی کالاهایی که رشد قیمتی آنها کاهش‌یافته و به صفر رسیده است، حذف خواهد شد.

امیری در بخش دیگری از سخنان خود بیان‌داشت: کالاهایی که تا پیش از ابلاغ این اصلاحیه ثبت سفارش شده‌اند یا قبض انبار دارند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند. همچنین ورود موقت‌ها نیز مطابق ماده ۱۱ آیین‌نامه گمرکی نیاز به پرداخت عوارض ندارد.

وی تاکید کرد: برای مصوبه تنظیم بازار نیز یک سری اصلاحات در نظر گرفته‌شده است که این اصلاحات در ستاد تنظیم بازار کشور مطرح‌شده و در صورت موافقت اعمال خواهد شد تا موضوع عوارض صادراتی رفع شود.

توجه به بازارهای داخلی علاوه بر بازارهای جهانی برای وضع عوارض صادراتی

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت همچنین اظهار داشت: برای وضع عوارض صادراتی علاوه بر توجه به بازارهای جهانی، بازارهای داخلی نیز موردتوجه قرارگرفته‌اند؛ بر همین اساس عوارض صادراتی کالاهایی که در بازار داخل مشکلی ندارند را حذف کردیم تا بتوانند صادرات خود را به‌راحتی انجام دهند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط