1401/02/18-12:11

توضیحات وزیر جهاد کشاورزی به مجلس درباره نحوه پرداخت یارانه گندم

توضیحات وزیر جهاد کشاورزی به مجلس درباره نحوه پرداخت یارانه گندم

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این‌که یارانه گندم حذف نمی‌شود، گفت: این یارانه از روی کالا به افراد منتقل می‌شود تا افراد بتوانند مدیریت بهتری انجام دهند.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی گرانی‌های اخیر، به ارائه گزارشی درباره موضوع گرانی گندم اشاره و اظهار کرد: در شرایط جاری، دنیا با دو موضوع افزایش قیمت در حوزه محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن به عنوان اهداف مهم غذایی مواجه است.

وی اظهار کرد: شتاب قیمت در این حوزه از اسفندماه سال قبل با رشد بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده و در برخی اقلام ۱۲۰ درصد رشد داشته است. همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز در حوزه‌های مختلف امنیت غذایی بین ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت در انواع مختلف روغن و غلات مواجه بودیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به درگیری میان روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: جنگ روسیه و اوکراین نیز تاثیراتی در این زمینه داشته است. آن منطقه ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان را تامین می‌کند.

ساداتی‌نژاد با بیان این‌که امروز دنیا با مساله‌ای به عنوان کمبود تولید غلات و محصولات اساسی کشاورزی و همچنین افزایش قیمت این محصولات مواجه است، اظهار کرد: طبیعی است تمام دولت‌ها برای پایداری امنیت غذایی‌شان تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به استمرار خشکسالی در کشور از سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۹، ۸.۵ میلیون تن گندم وارد کشور شد این میزان در سال گذشته به ۶ میلیون تن رسید و امسال نیز واردات گندم عدد ۴.۵ میلیون تن را نشان می‌دهد که این نشانگر اهمیت موضوع گندم برای ماست.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با توجه به این‌که طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها موضوعی مهم و مورد توافق مجلس شورای اسلامی و دولت است و در سال جاری نیز در قانون بودجه الزاماتی در این خصوص وجود دارد، طبیعی است که مجلس و دولت به تلاش و همکاری مضاعفی در این خصوص نیازمند هستند. در این زمینه ستادی در دولت به ریاست معاون اول ریاست جمهور و با حضور وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی وجود دارد که برنامه ریزی لازم را انجام می‌دهند تا آنچه که به عنوان هزینه مازاد خانوار عنوان می‌شود به بهترین نحو ممکن جبران و سند حمایتی در این خصوص تعیین شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: قطعا دو ماه پیش از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، یارانه مربوطه به حساب مردم واریز می‌شود تا هیچ دغدغه‌ای برای مردم دراین خصوص وجود نداشته باشد. همچنین اطلاع‌رسانی لازم در زمان اجرای طرح نیز برای مردم انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: یارانه‌ها حذف نمی‌شوند بلکه از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود تا افراد بتوانند مدیریت بهتری داشته باشند. رانت و فساد زیادی در حوزه یارانه‌ها طی سال‌های گذشته وجود داشته و این موضوع باعث کاهش بهره‌وری و همچنین صادرات بی‌رویه در حوزه گندم شده است. این حوزه همچنین به دلیل عدم اهمیت کیفیت به خاطر قیمت پایین ضایعات زیادی را تولید می‌کند. قاچاق فزاینده گندم به علت پایین بودن قیمت نسبت به کشورهای همسایه نیز از دیگر معضلات موجود در حوزه گندم و پرداخت یارانه در این زمینه است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد هدف دولت و در دست برنامه ریزی در ستاد تشکیل شده در این زمینه است، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا مردم بتوانند از یارانه‌ها عادلانه‌تر بهره‌مند شوند. طبیعتا دهک‌های پایین بهره‌مندی بیشتری نسبت به دهک‌های بالا خواهند داشت.

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: در مورد موضوع نان، تمام دهک‌ها و همه مردم باید از یارانه مربوطه بهره‌مند شوند و نوع اجرای طرح به نحوی خواهد بود که افراد نان را با قیمتی که امروز می‌خرند خریداری کنند، لذا هیچ افزایش قیمتی برای خرید نان برای خانواده‌های ایرانی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، ساداتی‌نژاد در ادامه توضیحات خود به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور سالانه حدود ۱۲ میلیون تن نیاز به گندم وجود دارد که از این رقم ۹ میلیون تن مربوط به گندم خبازی‌ها، دو میلیون تن مربوط به گندم صنف و صنعت، ۴۰۰ الی ۵۰۰ تن گندم مورد نیاز بخش نان صنعتی و مابقی نیز گندم بذری است. با توجه به این‌ مساله قطعا در حوزه خبازی‌ها به افزایش کیفیت نان نیازمند هستیم اما متاسفانه در این حوزه با معضلی به نام قاچاق آرد خارج از کشور مواجهیم چرا که یک کیسه آرد با قیمت ۳۸ هزار تومان به نانوایی‌ها ارائه می‌شود اما همین کیسه آرد در خارج از کشور حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ قیمت دارد.

وی تاکید کرد: برای این‌که تا زمان اجرای طرح در حفظ و نگهداری گندم به عنوان یک کالای استراتژیک تلاش کنیم، آزادسازی قیمت گندم صنف و صنعت را اجرا کردیم.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: تا زمان اجرای کامل طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها ممکن است این طرح با واریز یارانه‌ها اجرا شود، اما در نهایت ما برای تحقق عدالت توزیعی به سمت اجرای طرح کالابرگ حرکت خواهیم کرد.

ساداتی‌نژاد: یارانه هیچ کالایی حذف نخواهد شد

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که هدف دولت از اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها توزیع عادلانه یارانه بوده و یارانه هیچ کالایی حذف نخواهد شد بلکه به افراد تعلق خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، سیدجواد ساداتی نژاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی گرانی‌های اخیر گفت: موضوع ارز  ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از همان روزهای اول مجلس یازدهم که بنده با شما نیز همکاری داشتم از مباحث پربحث در مجلس بود و هیچ کدام از نمایندگان با شیوه تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و استمرار آن موافق نبودند، اقدامی که اکنون دولت می‌خواهد انجام دهد یک اصلاح بزرگ اقتصادی است و به نفع مردم و به خصوص مردم مستضعف در جامعه است.

وی در ادامه اظهار کرد: اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها کار سختی است که انجام آن واجب و ضروری است و یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای برقراری عدالت در توزیع یارانه‌ها می‌باشد. برای اصلاح نظام  پرداخت یارانه‌ها یک ستاد ویژه در دولت تشکیل شده و تیم اقتصادی دولت نیز در این ستاد حضور داشته و هر کدام مسائل حوزه خود را دنبال می‌کند. برای اجرای این اصلاح بزرگ اقتصادی نیازمند انسجام و وحدت بین دولت و  مجلس هستیم. با همدلی و هم افزایی هر دو بخش  می‌توان این اصلاح بزرگ را در اقتصاد کشور انجام د اد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: عده ای از نمایندگان گفتند چرا در بحث سیمان و فولاد این اقدام صورت نگرفته است باید بگویم که ارز آنها نیمایی است و اکنون اولویت ما در حوزه مرغ، تخم مرغ و نان می‌باشد. توزیع عادلانه یارانه ها در این حوزه  در اولویت دولت است.  از سال گذشته جلسات متعددی با اتحادیه مرغ و طیور  برگزار شده و نظرات آنها را اخذ کرده در بحث  ارائه تسهیلات به این حوزه و رفع موانع برای صادرات مازاد تولید اقدامات لازم صورت گرفته است. هدف ما از اجرای نظام   اصلاح  پرداخت یارانه‌ها توزیع عادلانه یارانه‌ها است. یارانه‌ی هیچ کالایی حذف نمی‌شود، بلکه به افراد تخصیص خواهد یافت. 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط