1401/02/24-17:51

طرح فروش اوراق بهادار به مردم با پشتوانه نفت

طرح فروش اوراق بهادار به مردم با پشتوانه نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: شیوه جدیدی را برای سرمایه گذاری مردم و ایجاد پس انداز و دارایی برای مردم ایجاد می کنیم، به این صورت که مردم بتوانند با دارایی خودشان، اوراق بهادار با پشتوانه نفت خریداری کنند و جزئیات این طرح در آینده‌ای نزدیک اعلام می شود.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: به دنبال تشکیل GCE های فناورانه و دانش بنیان هستیم، تا تعداد زیادی شرکت دانش بنیان به صورت زنجیره وار در قالب این GCE ها سازمان دهی شوند و بتوانیم سهم یک درصد از تولید ناخالص ملی را به 5 درصد برسانیم.

وی افزود: همچنین تعریف صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر در دستور کار ما قرار دارد و در این راستا، بخشی از منابع مالی خود را به صورت سپرده‌گذاری با سود صفر در اختیار بانک‌ها قرار داده‌ایم و تاکنون تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان را برای اجرای پروژه‌های مشخص به سیستم بانکی معرفی کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "در راستای توسعه حداکثری میادین نفت و گاز، مثل سال‌های گذشته، منتظر خارجی ها نیستیم و از توان داخلی استفاده می‌کنیم"، گفت: برای توسعه حداکثری میدان‌های مشترک و استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های ایرانی، فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای آزادگان جنوبی و فاز دوم این میدان، طی قراردادی به ارزش 7.5 میلیارد دلار به مجموعه‌ای از شرکت‌های اکتشاف و تولید و بانک‌ها در قالب کنسرسیوم سپرده می‌شود.

وی افزود: هر شرکت توانمندی که ادعایی در زمینه توسعه این میادین دارد و می تواند نقش آفرینی موثری داشته باشد، در این کنسرسیوم که قرارداد آن در ماه‌های آینده به امضا می‌رسد حضور یابد؛ در این قرارداد یک شرکت E&P ایرانی تشکیل می شود و بقیه شرکت‌های تأمین مالی و پیمانکاری، به صورت سهام‌داری در این شرکت حضور خواهند یافت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: همچنین فردا تفاهم‌نامه‌ای 3 میلیارد دلاری با 4 شرکت پتروشیمی به امضا می رسد تا این شرکت های فعال در بخش پایین دستی، در بخش بالادستی نفت سرمایه گذاری کنند؛ در قالب این تفاهم‌نامه این شرکت‌ها 6 ماه فرصت دارند تا با بررسی اطلاعات میادین در اختیار، MDP خود را ارائه دهند.

خجسته مهر از جمع‌بندی طرحی با عنوان "گواهی سپرده کالایی نفت" با بانک مرکزی، بورس انرژی و سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: در این طرح، که در راستای ایجاد تنوع در روش های فروش نفت است، شرکت ملی نفت ایران ابزار جدیدی را در فروش با قابلیت بورس انرژی طراحی کرده است.

وی افزود: در این طرح شیوه جدیدی را برای سرمایه گذاری مردم و ایجاد پس انداز و دارایی برای مردم ایجاد می کنیم، به این صورت که مردم بتوانند با دارایی خودشان، اوراق بهادار با پشتوانه نفت خریداری کنند و جزئیات این طرح در آینده‌ای نزدیک اعلام می شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: طرح افزایش تولید نفت به رقم 5.7 میلیون بشکه در روز، یک طرح تقلیدی نیست بلکه یک طرح کارشناسی است که میدان به میدان مشخص شده است، اما برای تحقق آن نیازمند 90 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم.

خجسته مهر در خصوص وضعیت صادرات نفت ایران گفت: در شرایط تحریم توانستیم 40 درصد به میزان صادرات نفت ایران اضافه کنیم و اگر تحریم‌ها برداشته شود، این آمادگی را داریم که صادرات نفت ایران را دو برابر کنیم.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور ایران به روسیه، قراردادهایی قطعی به امضا رسید و در حال حاضر 5 میدان در ایران توسط روسها در حال توسعه است و در آینده‌ای نزدیک کار توسعه دو میدان دیگر توسط روسها آغاز می شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط