1401/03/07-14:22

خروج اضطراری نیروگاه‌ها حداکثر ۳ درصد خواهد بود

 خروج اضطراری نیروگاه‌ها حداکثر ۳ درصد خواهد بود

معاون راهبری شرکت تولید برق حرارتی گفت: خروج اضطراری در دنیا برای ۲ تا ۵ درصد و در ایران، برای کمتر از ۵ درصد نیروگاه‌ها رخ می‌دهد.

به گزارش اکوفارس، ناصر اسکندری گفت: با انسجام ایجاد شده در فضا‌های مختلف صنعت برق کشور، یقین دارم که در صورت همکاری مردم، تابستان امسال با خاموشی‌ها مواجه نخواهیم بود. این صنعت متشکل از نیروگاه‌های متعدد با تکنولوژی‌های مختلف مثل گازی و بخاری است که تحت مالکیت دولت یا بخش خصوصی با مدیریت دولتی، خدمت ارائه می‌دهند.

به گفته معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی کشور، تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها از مهر هر سال تا خرداد سال بعد ادامه دارد که برای آمادگی تابستانی امسال، پیش بینی شده بود باید ۶۶۱ مورد تعمیرات نیروگاهی برای ۹۴ هزار مگاوات تولید برق، انجام شود؛ بخشی از این تعمیرات، اساسی بودند که اصولاً بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز زمان نیاز دارند.

آقای اسکندری گفت: برخی از نیروگاه‌ها عمر بالا حتی تا ۵۰ سال دارند و فقط ۹ مورد تعمیرات اساسی باقی مانده که طی روز‌های آینده به اتمام می‌رسد. خروج اضطراری در شرایط حاد پیش می‌آید که در دنیا برای ۲ تا ۵ درصد نیروگاه‌ها رخ می‌دهد؛ در ایران، کمتر از ۵ درصد است و برای تابستان امسال، پیش بینی می‌شود که کمتر از ۳ درصد خروج اضطراری نیروگاه‌های کشور را داشته باشیم. این اطلاعات را سیستم‌های کنترلی که داده‌های نیروگاه‌ها را جمع آوری می‌کنند، در اختیار قرار می‌دهند.

او می‌گوید: پیک مصرف جنوب کشور تقریبا آغاز شده و پیش بینی می‌شود از نیمه دوم خرداد، به سمت اوج مصرف برق در مناطق شمال کشور نیز برویم. اولویت اصلی تامین برق، حفظ رفاه مردم است و صنایع نیز که ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، در اولویت دوم هستند. صنایع می‌توانند تعمیرات سالانه خود را در زمان اوج مصرف تابستانی انجام دهند و همچنین می‌توان، یک روز تعطیلی هفتگی را بین گروه‌های مختلف شغلی به صورت شناور تقسیم کرد تا مصرف برق در طول هفته کنترل شود.

بر اساس اعلام شرکت تولید برق حرارتی کشور، تابستان امسال بالای ۳ هزار مگاوات ظرفیت جدید به ظرفیت‌های تولید برق کشور اضافه می‌شود و طی ۴ سال دولت سیزدهم نیز، نیروگاه‌های حرارتی بالای ۱۵ هزار مگاوات افزایش ظرفیت خواهند داشت.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

captcha

اخبار مرتبط