1401/03/30-23:43

شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ تا نیمه تیر ماه اعلام می‌شود

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر تا نیمه تیر ماه ابلاغ شود، کنکور ۱۴۰۲ را مطابق آن برگزار می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، عبدالرسول پورعباس روز دوشنبه تاکید کرد: اما اگر مصوبه تا آن روز به سازمان سنجش ابلاغ نشود، کنکور سال آینده را نیز مانند سال ۱۴۰۱ برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: به هر حال تا پانزدهم تیر ماه آینده تکلیف شیوه برگزاری کنکور سال ۱۴۰۲ برای سازمان سنجش به عنوان مجری آزمون سراسری قطعی شده و به داوطلبان اطلاع خواهیم داد.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش گفت: طبق قانون، سازمان سنجش موظف است یکسال قبل از برگزاری کنکور سراسری، شیوه برگزاری را برای داوطلبان اعلام کند بنابراین نمی توانیم بیشتر از نیمه تیر ماه برای ابلاغ مصوبه کنکوری صبر کنیم.

به گفته پورعباس، مهمترین تغییر در این مصوبه، لحاظ ضریب ۴۰ درصد نمرات ۱۰ درسی است که آموزش و پرورش به شکل آزمون سراسری برای دانش آموزان پایه دوازدهم برگزار می کند.

وی گفت: کنکور ۱۴۰۱ یعنی کنکور امسال نسبت به سال قبل تغییری نکرده و سوابق تحصیلی با تاثیر ۶۰ درصد نمره آزمون سراسری و ۴۰ درصد سوابق تحصیلی اما به شکل تاثیر مثبت اجرا می شود ولی برای کنکور ۱۴۰۲ یعنی سال آینده به شکل تاثیر قطعی لحاظ خواهد شد یعنی تاثیر مثبت و منفی.

پورعباس درباره کنکور امسال که چند روز دیگر برگزار می شود، افزود: امسال تغییر شکلی داریم که آن دفترچه سوالات را به سه قسمت و پاسخ نامه ها را هم به سه قسمت تقسیم کرده ایم. برای هر دفترچه یک پاسخنامه خاص قرار داده ایم که دروس آن کاملا تفکیک شده است، بعد دفترچه شماره ۲ و پاسخنامه آن توزیع می شود که یک درس است و پس از جمع آوری دفترچه سوال و پاسخنامه نوبت به دفترچه شماره ۳ و پاسخنامه مخصوص آن می رسد. هر سه دفترچه و پاسخنامه در پوشش پلاستیکی قرار گرفته و شخصی سازی شده، عکس داوطلب و مشخصات او نیز روی آن درج شده است.

رییس سازمان سنجش در ادامه تشریح مصوبه کنکور که احتمال می رود در سال ۱۴۰۱ اجرا شود، گفت: یک تغییر دیگر این است که آزمون از چهار درس عمومی شامل عربی، انگلیسی، فارسی و معارف نخواهد بود و همچنین نمرات زیرگروه نیز وجود نخواهد داشت. یعنی بر مبنای همان یک گروه آزمایشی داوطلبان رده بندی می شوند و از همین جا رتبه های آنها معلوم می شود.

از پورعباس سوال شد که برای نگرانی دانش آموزان از صحت امتحان های تشریحی، احتمال تقلب و نگاه کارشناسی ویژه هر مصحح چه پاسخی دارد که وی چنین گفت: اگر این کار با همین زیرساختی که فعلا در آموزش و پرورش موجود است اجرا شود جای این گونه نگرانی ها هست ولی فرض بر این است که این وزارتخانه خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و آزمون های هوشمند الکترونیک را برای آزمون های سراسری خود در برنامه داشته باشد.

به گفته وی، برگه های امتحانی دانش آموزان سال ۱۲ دبیرستان بدون سربرگ است و در سراسر کشور توزیع می شود، بنابراین معلوم نیست کدام برگه امتحانی در کجای کشور و توسط چه کسی تصحیح می شود و برای اطمینان از رعایت عدالت هر برگه را دو مصحح می بینند.

پورعباس افزود: نمرات دانش آموزان که به سازمان سنجش می رسد خام است و این دروس را با ضرایب تراز می کنیم.

رییس سازمان سنجش درباره وضعیت زیرساخت های آموزش و پرورش در برگزاری آزمون هوشمند الکترونیک ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: در سازمان سنجش به عنوان مجری کنکور این زیرساخت ها را آماده کرده ایم و در دو سال آینده آزمایش هایی را اجرا می کنیم و امیدواریم کنکور را از سال ۱۴۰۳ به شکل هوشمند و الکترونیکی بدون کاغذ برگزار کنیم.

معاون وزیر علوم ادامه داد: سازمان سنجش آزمون سراسری را برگزار می کند و آموزش و پرورش آزمون سوابق تحصیلی که همان ۱۰ درس سال دوازدهم دبیرستان را برگزار می کند، بنابراین دو آزمون بطور جدا خواهد بود.

پورعباس اضافه کرد: قرار است نگرانی دانش آموزان سال دوازدهم درباره فرصت جبران نمرات سوابق تحصیلی با برگزاری آزمون های ترمیمی برطرف شود و این را قانونگزار مصوبه جدید برای آموزش و پرورش تعهد ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به هزینه آزمون ترمیمی برای دانش آموزان گفت: جزییات اجرایی این کار را آموزش و پرورش باید اعلام کند که هنوز نکرده است ولی تاکنون این وزارتخانه بر مبنای بودجه دولتی عمل کرده و بعید می دانم در آینده برای برگزاری آزمون ها هزینه ای از دانش آموزان دریافت کند.

پورعباس در پاسخ به اینکه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش آموزان در پذیرش آنها از سوی دانشگاه ها موجب تشدید تبعیض بین دانش آموزان مناطق برخوردار با مناطق محروم و مدارس خصوصی با سطح علمی بالا و مدارس دور افتاده می شود، گفت: سطح آموزش در کشور متفاوت است در جاهای دور دست ممکن است معلمان با سطح دانش معلمانی که در مناطق و مدارس برخوردار فعالیت می کنند وجود نداشته نباشند و امکانات آموزشی و کمک آموزشی نیز برابر نیست و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور نیز یک چالش بزرگ دیگر است که آموزش و پرورش باید برای حل آن اقدام کند.

پرسیده شد که بعضی شرکت کنندگان در کنکور دیپلم نظام قدیم هستند یا عنوان دیپلم آنها با رشته ای که مایلند در دانشگاه بخوانند مطابقت ندارد ( مثلا دیپلم ریاضی هستند اما در گروه پزشکی شرکت کنند یا دیپلم تجربی در رشته حقوق و ...) و این تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به زیان آنها تمام می شود و رییس سازمان سنجش به عنوان برگزار کننده کنکور سراسری توضیح داد: در مصوبه کنکوری جدید ماده 9 وجود دارد که شورای سنجش و پذیرش را به رسمیت شناخته و اختیارات کامل درباره تطبیق دروس و سوابق تحصیلی و میزان تاثیر آن را به این شورا داده است. یعنی وقتی این سوابق تحصیلی موجود نیست شورای سنجش و پذیرش تصمیم گیرنده است که چه میزان سوابق تحصیلی و چه میزان آزمون سراسری برای داوطلب لحاظ شود. یعنی به میزانی که این سوابق تحصیلی وجود ندارد چه درصد کنکور و چه درصد سوابق تحصیلی برای داوطلب لحاظ شود.

به گفته پورعباس، اگر کسی نمرات خوبی در دیپلم نگرفته اما مصمم به تغییر رویه و ورود به دانشگاه است یا باید ضریب سوابق تحصیلی نامطلوب خود را بپذیرد یا در آزمون های ترمیمی شرکت کند.

خنثی سازی ابزارهای هوشمند تقلب و بازرسی بدنی داوطلبان

در بخش دیگر مصاحبه رییس سازمان سنجش به امنیت کنکور ۱۴۰۱ اشاره شد که برای پیشگیری از تقلب چه تدابیری اندیشیده شده است و وی اظهار داشت: امسال دفترچه های سوال و پاسخنامه ها را تفکیک کرده ایم زیرا وجود یک دفترچه حاوی همه سوال ها به مدت چهار ساعت و ۱۵ دقیقه در دست فرد امکان استفاده از ابزارهای پیشرفته تکنولوژیکی و ارتباطی را فراهم می کرد اما با شکل جدید هر دفترچه یک ساعت و ۱۵ دقیقه وقت دارد و فرصت تقلب را به یک سوم کاهش داده ایم.

پورعباس از کشف ابزارهای پیشرفته و فناورانه به عنوان راه دوم کاهش احتمال تقلب در کنکور یاد کرد و افزود: این ابزارها هوشمند هستند. به کمک شرکت های دانش بنیان ابزار تقلب که سال قبل در کنکور استفاده شد را مهندسی معکوس کرده و ضد آن ساخت شد که به شکل یک نرم افزار درآمده و روی موبایل عوامل اجرایی جلسات کنکور نصب شده و هرکس ابزار الکترونیکی روشن شامل موبایل و هندوز فری و عینک هوشمند و نظایر آن همراه داشته باشد، شناسایی می شود.

وی ادامه داد: همچنین دستگاه دیگری به شرکت های دانش بنیان سفارش دادیم و دو هزار دستگاه از آن ساخته شد که در اختیار عوامل اجرایی کنکور قرار می گیرد که مورد تخلف را به صورت نقطه ای مشخص می کند. مثلا ابزار هوشمند تقلب در جیب یا گوش یا عینک یا مواردی از این دست هست را شناسایی می کند.

برای برگزاری کنکور ۱۴۰۱ حدود ۲ هزار حوزه امتحانی تعیین شده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر انجام بازرسی بدنی جدی در جلسات کنکور امسال تاکید کرد.

پورعباس راه دیگر کاهش تقلب را شناسایی متقلبان دانست و آمار آنها را حدود ۲۶ هزار نفر اعلام کرد و توضیح داد: عده ای متقلب حرفه ای هستند یعنی سال های متمادی در جلسه کنکور شرکت می کرده اند و پاسخنامه ای هم تحویل نمی داند. هدف آنها اصلا ورود به دانشگاه نبوده بلکه می آمدند تا از سوالات تصویر تهیه کرده و به همدستان خود بیرون از حوزه بفرستند.

وی توضیح داد: تعدادی از داوطلبان کنکور یادآوری کردند وقتی سال ۱۳۹۴ تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور اجرا شد و شکست خورد و دیوان عدالت اداری آن را متوقف کرد چرا این کار تکرار می شود و همچنین گفتند که تاثیر قطعی سوابق تحصیلی با درصدهای کمتر از ۴۰ درصد و در چند کنکور انجام شود تا آثار منفی احتمالی آن ضربه کمتری به ساختار کنکور و آینده داوطلبان وارد کند.

به گفته رییس سازمان سنجش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روزهای برگزاری آزمون سراسری به ویژه جمعه که بیشترین جمعیت شرکت کننده در کنکور حضور دارند و نیز در مناطقی که احتمال  بیشتری است که متخلفان فعالیت داشته باشند، فیلتر شکن ها را قطع می کند.

پورعباس تاکید کرد: موضوعات مربوط به مصوبه جدید کنکور به آزمون سراسری امسال هیچ ربطی ندارد و همه مربوط به کنکور آتی در سال ۱۴۰۲ است.

نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش آماده انتشار است

رییس سازمان سنجش درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز توضیح داد: نتایج در سازمان آماده است اما سازمان امور استخدامی و وزارت آموزش پرورش بر تعداد پذیرفته شده و تاثیر ضریب دروس اختلاف نظر دارند که پس از اعلام نهایی به سازمان سنجش، نتایج را سریعا اعلام می کنیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط