1401/04/02-00:37

همنشینی سیارات منظومه شمسی را تا دهم تیر به تماشا بنشینید

یک مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: همنشینی سیارات منظومه شمسی یکی از رویدادهای نجومی زیبا و قابل رصد با چشم غیر مسلح است که فرصت مشاهده آن تا دهم تیر امسال وجود دارد.

سهراب علیدوستی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هر چند سال یک بار، پدیده مقارنه یا همنشینی سیاره های منظومه شمسی اتفاق می افتد و امسال نیز این پدیده از ۲۸ خرداد آغاز شده است و تا حدود دهم تیر ماه جاری می‌توان این رویداد را در دقیقه های ابتدایی صبح تماشا کرد.

وی با بیان اینکه در این پدیده نجومی می توان سیاره های عطارد (تیر)، زهره (ناهید)، مریخ، مشتری و زحل را در یک امتداد دید، اظهار داشت: سیاره اورانوس نیز در این پدیده در مسیر سیاره های دیگر قرار می گیرد اما امکان رصد آن با چشم غیر مسلح وجود ندارد و باید از تلسکوپ یا دوربین دوچشمی استفاده کرد.

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه تا حدود یک هفته دیگر ماه نیز مهمان این همنشینی است، اضافه کرد: بهترین زمان برای مشاهده این پدیده بین ساعت چهار تا چهار و نیم صبح و پیش از روشن شدن هواست و باید به سمت جنوب و در فضایی باز که مانعی برای دید در افق وجود نداشته باشد، بایستیم.

علیدوستی با بیان اینکه اگر فردا صبح برای تماشای این پدیده اقدام کنیم، در سمت جنوب یک جرم آسمانی نارنجی رنگ مشاهده می شود که سیاره زحل است، گفت: سمت چپ آن به جهت شرق جرم آسمانی سفید رنگ درخشانی دیده می شود که سیاره مشتری است.

وی با اشاره به اینکه در امتداد چپ، جرم آسمانی قرمز و نارنجی رنگ و پر نور دیگری وجود دارد که مریخ است، ادامه داد: در نزدیکی افق شرقی نیز زهره پر نور مشاهده می شود و بعد از ساعت چهار و نیم صبح، جرم آسمانی دیگری در نزدیک افق قابل تشخیص است که چندان پر نور نیست و سیاره عطارد است.

این کارشناس نجوم با بیان اینکه سیاره اورانوس نیز در این همنشینی حضور دارد اما با چشم غیر مسلح دیده نمی شود، خاطرنشان کرد: در شب های آینده جای ماه تغییر می کند بعنوان مثال فرد صبح کنار مریخ است اما ۲ روز بعد از مریخ فاصله می‌گیرد.

علیدوستی با تاکید بر اینکه همنشینی سیارات در واقع یک پدیده ظاهری است، توضیح داد: در این پدیده ما از روی زمین سیارات منظومه شمسی را در یک راستا و مسیر می بینیم.

وی با اشاره به اینکه پس از چند روز فاصله سیاره عطارد نسبت به افق کاهش می یابد و کمتر دیده می شود، گفت: اما زحل، مریخ و مشتری همچنان در کنار هم قابل مشاهده هستند.

وی با بیان اینکه آلودگی نوری چندان در تماشای این پدیده نجومی تاثیری ندارد، افزود: علاقه مندان به تماشای همنشینی باید در مکانی قرار گیرند که افق شرقی باز و بدون مانع دید باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط