1400/05/04-15:48

۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نهاده در بنادر موجود است/ مشکلی در تامین نهاده نداریم

 ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نهاده در بنادر موجود است/ مشکلی در تامین نهاده نداریم

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ۱۰ روز گذشته روند تخصیص ارز و ترخیص کالا بهبود یافته است.

به گزارش اکوفارس، حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، از بهبود روند تخصیص ارز خبر داد و گفت: روند تخصیص ارز و ترخیص کالا از گمرک نسبت به روزهای اخیر بهتر شده است. به عنوان مثال در ۱۰ روز گذشته روزانه ۱۵۰۰ کامیون بار می آورد که هم اکنون به ۳ هزار کامیون رسیده و میزان ترخیص کالا به ۷۰ هزار تن در روز رسیده است.

او افزود: برای شرکت‌های واردکننده که به صورت اعتباری نهاده وارد می‌کنند، تسهیلاتی در نظر گرفتیم.

عباسی معروفان ادامه داد: امسال ۴۲ شرکت درخواست واردات کالا به صورت اعتباری داشتند که تاکنون ۲۱ شرکت این کار را انجام دادند.

مشکلات فعلی نهاده دامی به سیستم توزیع باز می گردد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلی در تامین و واردات نهاده‌های دامی نداریم، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که بیش از نیاز نهاده وارد شده است، حال اینکه چه میزان در سامانه بازارگاه توزیع می‌شود و به طور کلی مشکلات ناشی از سیستم توزیع را پشتیبانی امور دام باید پاسخگو باشد.

او با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نهاده در بنادر موجود است، گفت: بنابر آمار بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ذرت، ۷۰۰ هزار تن جو و مابقی دانه و کنجاله به خود اختصاص داده است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد با اشاره به اینکه در طول سال ۳۰ میلیون تن کالا وارد می‌شود، بیان کرد: اگر در هر ماه به طور متوسط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده ترخیص نشود، این امر ایرادات و اشکالات ناشی از کمبود کالا را نشان می‌دهد.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی جهاد با اشاره به چالش تاخیر در توزیع نهاده‌های دامی به دست دامدار و مرغدار گفت: مرغداران و دامداران بر مبنای پروانه‌های تولیدی سهمیه دارند و یک هفته پس از واریز پول، نهاده را دریافت می‌کنند.

عباسی معروفان درباره اینکه دامداران و مرغداران متعددی به کمبود نهاده در سامانه بازارگاه معترض هستند، افزود: با توجه به شرایط واردات و ذخایر در بنادر، پشتیبانی امور دام  باید پاسخگوی کمبود نهاده در سامانه بازارگاه و علت عدم دسترسی تولیدکننده به نهاده با نرخ مصوب باشد، اما به طور کلی اگر مرغ یا دامی گرسنه مانده به طور موردی اعلام شود تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

عباسی معروفان در پایان با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی تا پایان ۶ ماهه اول سال تغییری ندارد، تصریح کرد: تا پایان ۶ ماهه نخست سال تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان استمرار خواهد یافت که با این وجود قیمت نهاده‌های دامی همچنان با نرخ مصوب عرضه خواهد شد و پس از پایان شهریور دولت تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند به طوری که در صورت موجودی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان استمرار می‌یابد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط