1400/05/04-16:19

درباره افزایش ۳۰۰ درصدی کشتار دام مولد/ خسارت بزرگ برای صنعت دام

درباره افزایش ۳۰۰ درصدی کشتار دام مولد/ خسارت بزرگ برای صنعت دام

برآورد می‌شود دست کم حدود ۱۵هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان طی ۱۵ماه تا پایان خرداد ۱۴۰۰ وارد شده است. همچنین اشتغال حدود ۳هزار نفر به صورت مستقیم از بین رفته و اشتغال غیرمستقیم ۲۰ هزار نفر نیز به خطر افتاده است.

به گزارش اکوفارس، قصه کاملا تکراری است. بیش از دو سال است که اقتصاد کشور از ناحیه دونرخی بودن ارز و غیرواقعی بودن قیمت‌ها لطمه خورده است. مسئولان بر کم نگه داشتن قیمت‌ها اصرار می‌کنند و می‌گویند خوراک دام را با نرخ یارانه‌ای به دست تولیدکننده می‌رسانیم تا قیمت ثابت بماند. ازسوی دیگر شواهد بسیاری وجود دارد که می‌گوید نهاده‌های دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود، به دست تولیدکنندگان واقعی نمی‌رسد و در بازار آزاد به قیمت گزاف به دامداران فروخته می‌شود یا حتی به شکل قاچاق از خاک ایران خارج می‌شود و این وسط تنها دلال‌ها هستند که سود گزاف به جیب می‌زنند.

کار به جایی رسیده است که طبق آمار‌های رسمی، میزان کشتار دام در سه ماهه نخست سال، بیش از ۶۹ درصد افزایش یافته است و دامداران معتقدند زیاد شدن کشتار به دلیل افزایش تولید یا افزایش تقاضا در بازار نبوده است، بلکه کمبود خوراک دام و افزایش هزینه‌های تولید باعث شده است که دامدار، چاره‌ای جز کشتار دام خود نداشته باشد و در این میان، زیر تیغ رفتن دام‌های مولد اتفاقی ترسناک است که در آینده به ذخیره ژنتیکی دام در کشور و البته بازار گوشت و لبنیات ضربه‌ای جدی خواهد زد.

۱۵ هزار میلیارد خسارت در ۱۵ ماه

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی به تازگی، برآوردی از خسارت واردشده به صنعت دام استان را دراختیار شهرآرا گذاشته است. فرشید صراف در این باره به شهرآرا گفت: برآورد می‌شود دست کم حدود ۱۵هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان طی ۱۵ماه تا پایان خرداد ۱۴۰۰ وارد شده است. همچنین اشتغال حدود ۳هزار نفر به صورت مستقیم از بین رفته و اشتغال غیرمستقیم ۲۰ هزار نفر نیز به خطر افتاده است.

وی ادامه داد: زمانی که تولید به صرفه نباشد، تولیدکننده راهی جز کشتار دام مولد ندارد که این کشتار سبب می‌شود در آینده نه گوشت داشته باشیم نه شیر. از ابتدای سال جاری تاکنون، کشتار دام مولد در استان ۳۰۰ درصد افزایش یافته است که این یک فاجعه ملی است و مطمئن باشید در ماه‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.
این دامدار صنعتی استان تاکید کرد: خودکفایی در عرصه شیر و گوشت، ۴۰سال زمان برد و امروز طی مدت سه سال درحال نابود شدن است و احیای دوباره این صنعت، سال‌ها زمان خواهد برد.

دلال‌ها منتظر نابودی صنعت دام هستند

صراف درباره مصرف نان خشک در دامداری‌ها و وضعیت آن بعد از گران شدن قیمت نان نیز گفت: مسئله اساسی ما افزایش قیمت نهاده‌های دامی است. شاید برخی دامداری‌ها از نان خشک هم استفاده کرده باشند، اما مشکل تامین نشدن خوراک دام آن قدر جدی است که نان خشک بر آن تأثیری نمی‌گذارد؛ البته استفاده از نان خشک نیز همه گیر نیست و موردی بوده است.

وی با بیان اینکه گویا مسئولان گوششان را بسته اند، گفت: گویی همه منتظر نابودی صنعت دامداری در کشور هستند و اکنون تنها رانت خوار‌هایی خوشحالند که دنبال وارد کردن گوشت و شیرخشک به کشور هستند.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران درباره قاچاق نهاده‌های دامی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به خارج از کشور نیز اظهار کرد: افرادی که اخبار این اتفاقات را بیان می‌کنند یا سازمان‌های مسئول در این قضیه، باید بررسی کنند که این میزان قاچاق چقدر است و چه تأثیری بر وضعیت تولیدکنندگان داخلی می‌گذارد. درباره قاچاق دام زنده به خارج از کشور نیز مسائلی وجود دارد. اگر دامدار اجازه صدور دام زنده را داشته باشد، می‌تواند از محل صادرات علاوه بر تامین نهاده‌های دامی و کسب درآمد ارزی برای کشور، صنعت خود را هم توسعه بدهد.

گاومیش ها؛ در صف کشتار

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد امسال وزن گوشت قرمز عرضه شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور ۵۱هزارو۳۰۷تن گزارش شده است که نسبت به خرداد سال قبل، ۶۹درصد بیشتر است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشتار‌های خرداد امسال، رکورد بیشترین کشتار به گاومیش و بچه گاومیش اختصاص داشته است که ۸۲درصد بیش از خرداد سال قبل بوده است و می‌تواند ناشی از بی آبی خوزستان باشد. بعد از آن، بیشترین عرضه مربوط به گوسفند و بره است که عرضه آن برای کشتار ۷۸درصد افزایش داشته است.

عرضه گاو و گوساله در کشتارگاه‌های رسمی نیز ۶۶درصد بیش از خرداد سال قبل بوده است. از نکات درخورتوجه گزارش مرکز آمار ایران که می‌تواند ارتباط افزایش کشتار دام با گرانی و کمبود خوراک دام را تأیید کند، این است که در این فصل، عرضه بز و بزغاله و شتر که تغذیه آن‌ها از چرا بیش از سایر انواع دام است، رشد کمتری داشته و به ترتیب ۴۷ و ۳۵درصد افزایش پیدا کرده است. نکته دیگر اینکه مقدار عرضه گوشت قرمز در خرداد۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) نیز حدود ۱۲/۱ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده تداوم وضعیت بحرانی است.

* شهرآرا

نظرات

captcha

اخبار مرتبط