1401/04/09-14:24

۹۲ درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود

 ۹۲ درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود

معاون نظارت و بهره برداری شرکت آبفای کشور گفت: حدود ۹۲ درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی، ۶ تا ۷ درصد در حوزه آب شرب و مابقی به سایر مصارف اختصاص دارد.

به گزارش اکوفارس، هاشم امینی گفت: هدررفت آب شامل مصارف واقعی و فیزیکی می‌شود. نوع واقعی مربوط به بدمصرفی و نوع فیزیکی، ناشی از فرسودگی شبکه و استفاده غیر مجاز از آن است که در اثر هدررفت فیزیکی، از حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد مصرف آب در سطح شهر‌ها و روستا‌های کشور، درآمدی حاصل نمی‌شود.

او گفت: مدیریت آب بدون درآمد در شرکت آب و فاضلاب، پایش شبکه‌های توزیع و انتقال، بررسی ورودی‌ها و خروجی ها، نصب سامانه‌های نشست یابی و سایر برنامه‌ها را اجرایی می‌کند. خطوط بزرگ انتقال آب شرب کشور، خط‌های جنوبی و مرکزی کشور هستند که بخشی از آن‌ها به سامانه‌های تلمتری متصل شده اند و به صورت لحظه‌ای رصد می‌شوند.

به گفته معاون نظارت و بهره برداری شرکت آبفای کشور، تولید هر مترمکعب آب با کیفیت، از ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان در استان‌های مختلف هزینه می‌برد که این رقم، بدون در نظرگیری یارانه پرداختی دولت است. در تابستان، هر یک درجه افزایش دمای هوا، حدود ۱۰ درصد به مصرف آب شرب کشور اضافه می‌کند؛ کولر‌ها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که دو برابر یک انسان است و می‌توان ۱۰ تا ۱۵ درصد از این مصرف را با نصب سایبان کاهش داد.

حدود ۹۲ درصد آب تجدیدپذیر کشور در حوزه کشاورزی، ۶ تا ۷ درصد در حوزه آب شرب و مابقی به سایر مصارف اختصاص دارد که شهروندان می‌توانند، هدررفت آب در هر یک از این حوزه‌ها را به شماره ۱۲۲ شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، اطلاع رسانی کنند.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

captcha

اخبار مرتبط