1401/04/16-14:16

نیازی به خرید تضمینی خرما نداریم

 نیازی به خرید تضمینی خرما نداریم

رئیس انجمن‌خرما گفت: تا زمان برداشت خرما و تحویل به سردخانه، ذخیره ۵ تا ۱۰ درصدی محصول امری ضروری است بنابراین نیازی به خرید تضمینی نداریم.

به گزارش اکوفارس، محسن رشید فرخی گفت: اقتصاد ما نشان داده که دخالت در قیمت گذاری و قیمت دستوری ارز نتایج مطلوبی ندارد و مکانیزم عرضه و تقاضا بازار را به تعادل می رساند.

به گفته او، ورود در بحث خرید تضمینی خرما یا محصولات میوه و تره بار جز رانت و فساد نتیجه دیگری در برندارد، کمااینکه در بحث خرید میوه شب عید درگیر پرونده ها هستیم.

رشیدفرخی می گوید: تاکنون خرمای مازادی در اکثر نمونه ها همچون مضافتی و پیارم نداریم و در برخی ارقام بسته بندی ممکن است مازاد داشته باشیم،‌اما به دلیل فاصله زمانی سه ماهه تا فصل برداشت، ذخیره سازی ۵ تا ۱۰ درصد از کل محصول خرما ضروری است.

رئیس انجمن‌ خرما گفت: هم اکنون اطلاعی از قیمت خرید تضمینی خرما ندارم، اما به سبب آنکه خرما همانند دیگر کالاها مشمول تورم است؛ بنابراین تا زمانیکه مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت را تعیین نکند، بازار پایدار نخواهد بود.

طی روزهای اخیر وزیر جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روستایی دستور خرید تضمینی و صادرات خرما را داده، درحالیکه رئیس انجمن‌خرما می گوید که نیازی به خرید تضمینی نیست چرا که ذخیره سازی ۵ تا ۱۰ درصدی محصول تا زمان برداشت و تحویل محصول به سردخانه امری ضروری است.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

captcha

اخبار مرتبط