1401/05/21-00:22

مشاهده یک یوز ماده با پنج توله تازه‌اش

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رئیس و محیط‌بانان پارک ملی توران عصر پنجشنبه (۲۰ مرداد) در سمت شمال جاده ترانزیت تهران به مشهد موفق به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ ماده و چهار توله امسالی شدند.

به گزارش ایسنا، حسن اکبری گفت: محیط‌بانان مشغول گشت و کنترل در حاشیه جاده برای پایش و مشاهده یوز ماده و توله مشاهده شده چند روز قبل بودند، ولی با توجه به گزارش‌های قبلی، دامنه گشت و کنترل را به سمت مناطق آزاد گسترده‌تر کردند و موفق به ثبت حضور این یوزپلنگ مادر به همراه چهار توله شدند.

وی ادامه داد: کارشناسان انجمن یوز ایرانی و همکاران استان سمنان در حال شناسایی یوز مادر از روی عکس هستند و به‌زودی اخبار تکمیلی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، اکبری افزود: مجموعه توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت، به همراه زیستگاه‌های آزاد بین آنها، مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیا است که با وجود منطقه دشتی و تپه‌ماهورها و وجود طعمه، مکانی برای زیست این گونۀ ارزشمند است.

اکبری در ادامه گفت: با تلاش همکاران محیط زیست استان سمنان و انجمن یوزپلنگ ایرانی بر اساس بانک اطلاعاتی شناسایی یوزهای منطقه توران، مشخص شد ماده یوز شناسایی شده «هلیا» نام دارد و یوز ماده‌ای است که سال گذشته از مادرش «هَرب» جدا شد و امسال موفق شد چهار توله به دنیا بیاورد.

وی گفت: امیدواریم به لطف خداوند و با یاری همدیگر به‌ویژه توجه و همکاری رانندگانی که در مسیر این جاده تردد می‌کنند و دامداران و جامعه محلی و با حفاظت از مناطق زیستگاهی این گونه با ارزش، بتوانیم در راستای احیای این گونه ارزشمند قدم مثبتی برداریم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط