1401/05/21-12:27

تنش آبی عراق با ترکیه بر سر ورودی آب دجله و فرات

در پی بروز خشکسالی و کاهش ۶۰ درصدی ذخیره آبی عراق، بغداد از ترکیه خواسته است تا حجم رهاسازی آب به رودخانه های دجله و فرات را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، سایت ایندیپندنت عربی در گزارشی به بررسی تنش آبی بین ترکیه و عراق پرداخته و نوشته است که «مهدی رشید الحمدانی» وزیر منابع آب عراق، ۱۶ ژوئیه از کشور ترکیه خواسته تا میزان رهاسازی آب رودخانه‌ های دجله و فرات را افزایش دهد.

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت منابع آب عراق، صحبت های الحمدانی در دیدار مجازی با «ویسل اروغلو» نماینده ویژه رئیس جمهوری ترکیه در امور عراق درچارچوب بحث درخصوص وضعیت آب ورودی به رودخانه های دجله و فرات در عراق مطرح شده است.

به گفته مقامات بغداد، عراق یکی از پنج کشوری به شمار می آید که بیشترین تاثیر را از تغییرات اقلیمی و بیابان زایی متحمل می شود.

الحمدانی در این دیدار از ترکیه خواسته است در طرح رهاسازی آب به گونه ای تجدید نظر کند که نیاز عراق برای غلبه بر شرایط کنونی کمبود آب را برطرف کند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین توافق کرده اند که یک هیئت متخصص عراقی برای مشاهده حقیقت مخازن آب در سدهای ترکیه به محل اعزام شود.

از سوی دیگر، مسئول ترکیه ای متعهد شد که به شرکت آب و سدهای ترکیه برای افزایش رهاسازی آب و با توجه به ذخایر موجود دستور داده شود.

سایت میدل ایست نیوز نیز با بازنشر گزارش ایندپندنت عربی به نقل از این گزارش آورده است که عراق و ترکیه در مدیریت پرونده آب با هم اختلاف دارند و هر دو با چالش خشکسالی نیز مواجه هستند.

برپایه این گزارش، مسئله آب اغلب باعث ایجاد تنش میان آنکارا و بغداد می شود.

«علی رضا گونای» سفیر ترکیه در عراق، مدتی پیش در توئیتی اعلام کرد که خشکسالی تنها مشکل کشور عراق نیست، بلکه مشکل ترکیه و کل منطقه است و در نتیجه گرمایش زمین شاهد خشکسالی های بیشتری در سال های آینده خواهیم بود.

وی افزود که آب در عراق به میزان بسیاری هدر می ‌رود و باید اقدامات فوری برای کاهش این امر انجام شود و سیستم‌ های آبیاری باید نوسازی شوند.

وزارت منابع آب عراق سخنان سفیر ترکیه را محکوم کرد و در اعتراض به این سخنان، خواستار احضار سفیر ترکیه شد.

این وزارتخانه در بیانیه ای گفت که ترکیه همواره با عنوان کردن مسئله هدر دادن آب به دنبال بهانه‌ای است تا به خود حق کاهش سهم آب عراق را بدهد و این همان چیزی است که اکنون در حال وقوع است.

این بیانیه افزود: «ترکیه وصی عراق نیست (قیمومیتی بر عراق ندارد) و باید سهم عراق را عادلانه و منصفانه بر اساس میثاق‌های بین المللی بدون دخالت در سیاست آبی عراق بدهد.»

رودهای دجله و فرات جزء رودهای بین المللی هستند زیرا بیش از یک کشور را شامل می‌شوند، دجله از ترکیه به عراق می‌آید و فرات از ترکیه به سوریه و سپس به عراق وارد می‌شود.

عراق در سه فصل گذشته به دلیل کمبود بارندگی شاهد موجی از خشکسالی بوده است.

به گفته «حاتم حمید حسین» مدیرکل مرکز ملی مدیریت منابع آب، میزان ذخیره آب در عراق نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی همچنین گفت که درآمد عراق از دو رودخانه دجله و فرات به ۳۵ درصد از میانگین سالانه در صد سال گذشته رسیده است.

چندی پیش  کمیته امور آبی پارلمان عراق از زبان «ثائر مخیف الجبوری» رئیس این کمیته درباره قصد ترکیه برای احداث سد بزرگ الجیزره هشدار داد.

الجبوری تصریح کرد: سد جدید در دست اقدام ترکیه از خطرناکترین سدها است و در صورت احداث، یک قطره آب هم از ترکیه به عراق وارد نخواهد شد.

عراقی ها ساخت سد الجیزره در امتداد سد برقی آلیسو و در ۳۵ کیلومتری مرز عراق را نابودگر کشورشان می‌دانند.

رودهای دجله و فرات جزء رودهای بین المللی هستند زیرا بیش از یک کشور را شامل می‌شوند، دجله از ترکیه به عراق می‌آید و فرات از ترکیه به سوریه و سپس به عراق وارد می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط